Meta riscă să fie sancționată dacă nu remediază modelul de „plată sau consimțământ” impus consumatorilor
0Comisia Europeană coordonează acțiunea autorităților naționale de protecție a consumatorilor împotriva Meta în ceea ce privește modelul de „plată sau consimțământ”.

Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) a trimis astăzi, 22 iunie, o scrisoare în urma unor preocupări legate de faptul că modelul de „plată sau consimțământ” al Meta ar putea încălca legislația UE în materie de protecție a consumatorilor. Comisia a coordonat această acțiune, condusă de Direcția Generală Concurență, Consumatori și Prevenirea Fraudei din Franța. Acțiunea a început în anul 2023, imediat după ce Meta solicitase consumatorilor, de pe o zi pe alta, fie să se aboneze pentru a utiliza Facebook și Instagram contra unei taxe, fie să își dea consimțământul pentru utilizarea de către Meta a datelor lor cu caracter personal pentru a li se prezenta anunțuri publicitare personalizate, permițând Meta să obțină venituri din acestea („plată sau consimțământ”).
Autoritățile de protecție a consumatorilor au evaluat mai multe elemente care ar putea constitui practici înșelătoare sau agresive, analizând în special dacă Meta a furnizat în prealabil consumatorilor informații adevărate, clare și suficiente. Ele au analizat dacă aceste informații le permiteau consumatorilor să înțeleagă implicațiile pe care decizia lor de a plăti sau de a accepta prelucrarea datelor lor cu caracter personal în scopuri comerciale le-ar putea avea asupra drepturilor lor în calitate de consumatori. În plus, autoritățile CPC sunt preocupate de faptul că mulți consumatori ar fi putut fi expuși unei presiuni nejustificate de a alege rapid între cele două modele, din cauza temerii că ar pierde imediat accesul la conturile lor și la rețeaua lor de contacte.
Această acțiune coordonată a rețelei CPC împotriva Meta se adaugă altor proceduri în curs la nivelul UE și la nivel național legate de același model.
Elemente cheie ale acțiunii împotriva Meta:
Autoritățile CPC au identificat mai multe practici în contextul lansării de către Meta a noului său model de afaceri care ridică îngrijorări și ar putea fi considerate abuzive și contrare Directivei privind practicile comerciale neloiale (UCPD) și Directivei privind clauzele contractuale neloiale (UCTD):
Inducerea în eroare a consumatorilor prin utilizarea cuvântului „gratuit”, în timp ce, pentru utilizatorii care nu doresc să se aboneze contra unei taxe, Meta le cere să accepte că Meta poate obține venituri din utilizarea datelor lor personale pentru a le afișa anunțuri personalizate;
Derutarea utilizatorilor, solicitându-le să navigheze prin diferite ecrane în aplicația Facebook/Instagram sau versiunea web și să facă clic pe hyperlinkuri care îi direcționează către diferite părți ale Termenilor și condițiilor sau Politicii de confidențialitate pentru a afla cum preferă, datele personale și utilizatorul lor. -datele generate vor fi folosite de Meta pentru a le afișa reclame personalizate;
Folosind termeni și limbaj impreciși, cum ar fi „informațiile tale” pentru a se referi la „datele personale” ale consumatorilor sau sugerarea că consumatorii care decid să plătească nu vor vedea deloc reclame, în timp ce ei pot vedea în continuare reclame atunci când interacționează cu conținutul partajat prin Facebook sau Instagram de către alți membri ai platformei;
Presurizarea consumatorilor care au folosit întotdeauna Facebook/Instagram gratuit până la introducerea noului model de afaceri și pentru care Facebook/Instagram reprezintă adesea o parte semnificativă a vieții și interacțiunilor lor sociale pentru a face o alegere imediată, fără a le oferi un avertisment prealabil. , timp suficient și o oportunitate reală de a evalua modul în care această alegere le-ar putea afecta relația contractuală cu Meta, nepermițându-le să-și acceseze conturile înainte de a face alegerea.
Ce urmează
Meta are timp până la 1 septembrie 2024 să răspundă la scrisoarea rețelei CPC și a Comisiei și să propună soluții. În cazul în care Meta nu ia măsurile necesare pentru a rezolva preocupările ridicate, autoritățile CPC pot decide să ia măsuri de executare, inclusiv sancțiuni.
Rețeaua CPC este o rețea de autorități responsabile cu aplicarea legilor UE privind protecția consumatorilor. În conformitate cu Regulamentul de cooperare în domeniul protecției consumatorilor și cu coordonarea Comisiei Europene, poate lua măsuri pentru a aborda problemele transfrontaliere la nivelul UE. Mai mult, în același cadru, asociațiile de consumatori, cum ar fi Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), pot publica alerte despre amenințările emergente ale pieței, iar informațiile acestora sunt apoi accesibile direct de către autoritățile de aplicare.
La 30 noiembrie 2023, BEUC a alertat rețeaua CPC despre practici potențial înșelătoare și agresive în noul model de abonament Meta. În plus, autoritățile CPC din diferite state membre au primit mai multe plângeri din partea organizațiilor naționale în acest sens.
Dispoziții relevante privind dreptul consumatorilor
Articolele 5-9 din directivă privind practicile comerciale neloiale între întreprinderi și consumatori pe piața internă interzic practicile comerciale neloiale sub forma acțiunilor înșelătoare sau agresive sau a omisiunilor înșelătoare. Avizul de orientare al Comisiei Europene privind interpretarea și aplicarea UCPD oferă informații suplimentare specifice despre afirmațiile care pot fi considerate a induce în eroare în temeiul UCPD.
Articolul 3 din Directiva privind clauzele abuzive din contractele încheiate cu consumatorii interzice clauzele contractuale care, contrar cerinței bunei-credințe, cauzează un dezechilibru semnificativ în drepturile și obligațiile părților care decurg din contract în detrimentul consumatorului. Avizul de orientare al Comisiei Europene privind interpretarea și aplicarea UCTD oferă informații specifice despre condițiile contractuale care trebuie considerate abuzive.
La 1 martie 2024, Comisia a trimis în mod oficial Meta o solicitare de informații în temeiul DSA pentru a furniza mai multe informații legate de opțiunile Abonament pentru fără anunțuri pentru Facebook și Instagram pe care Meta le-a introdus pentru utilizatorii din UE în noiembrie 2023.
La 25 martie 2024, Comisia a deschis o procedură împotriva Meta pentru a investiga dacă modelul „plătire sau consimțământ”, introdus pentru utilizatorii din UE în noiembrie 2023, respectă articolul 5 alineatul (2) din DMA, care impune gardienilor, cum ar fi Meta, pentru a obține consimțământul utilizatorilor atunci când intenționează să combine datele personale ale utilizatorilor între serviciile de bază ale platformei desemnate și alte servicii. La 1 iulie 2024, Comisia a trimis concluziile sale preliminare către Meta, informându-i că modelul lor de publicitate „plătiți sau consimțit” nu respectă DMA.