Mai puține despăgubiri pentru zboruri întârziate: Uniunea Europeană vrea să modifice regulile
0Uniunea Europeană vrea să modifice regulile ce stau la baza despăgubirilor acordate pentru zboruri întârziate, ceea ce ar putea afecta serios numărul și valoarea daunelor plătite de companiile aeriene pasagerilor.

Țările UE au convenit să mărească timpul de așteptare pe care pasagerii îl vor avea înainte de a putea solicita despăgubiri pentru un zbor întârziat, după 12 ani de negocieri.
Pasagerii vor putea solicita despăgubiri pentru zborurile pe distanțe scurte doar dacă au o întârziere de 4 ore sau mai mult, în timp ce pentru zborurile pe distanțe lungi vor trebui să aștepte 6 ore, au declarat miniștrii transporturilor din UE, scrie Financial Times
În prezent, pasagerii pot solicita despăgubiri dacă un zbor are o întârziere de peste 3 ore.
Miniștrii au convenit, de asemenea, ca parte a revizuirilor aduse la 31 de drepturi diferite ale pasagerilor aerieni, să majoreze marginal cuantumul despăgubirilor pentru cei cu întârzieri pe zborurile pe distanțe scurte de la 250 euro la 300 euro , dar să reducă cuantumul despăgubirilor pentru zborurile pe distanțe lungi de la 600 euro la 500 euro.
Alte drepturi convenite au inclus automatizarea formularelor de despăgubire, restricții privind motivele de refuz al rambursării și o responsabilitate sporită a companiilor aeriene pentru a oferi redirecționare și cazare în caz de întârzieri mari, precum și drepturi consolidate pentru pasagerii cu dizabilități.
Revizuirea drepturilor pasagerilor aerieni din UE a fost propusă pentru prima dată în 2013 de către Comisia Europeană, dar a fost nevoie de 12 ani pentru ca statele UE să ajungă la un acord privind calendarul despăgubirilor.
Companiile aeriene au susținut că impunerea unui prag de întârziere mai mare le-ar oferi „o șansă reală de a minimiza întârzierile și de a evita anularea zborurilor”, a declarat organizația din industrie Airlines for Europe (A4E) într-o scrisoare adresată ministrului german al transporturilor în această săptămână.
A4E reprezintă principalele companii aeriene din Europa, inclusiv Lufthansa, Air France-KLM și Ryanair.
Se precizează că 70% din zborurile care ajung să fie anulate ar putea fi salvate cu un prag de cinci ore, „aducând beneficii de până la 10 milioane de pasageri pe an”.
„Europa așteaptă de 12 ani drepturi transparente și funcționale ale pasagerilor, iar statele membre au depășit ultimul obstacol în ceea ce privește realizarea acestora... statele membre au diluat propunerea inițială a Comisiei Europene și au introdus și mai multă complexitate”, a declarat A4E într-un comunicat.
Comisia Europeană a propus inițial extinderea timpului la cinci ore pentru zborurile pe distanțe scurte și la nouă ore pentru zborurile pe distanțe lungi.
Politicienii, însă, au evitat să transmită mesajul politic neacceptabil că pasagerii vor avea de pierdut. Germania a fost unul dintre cei mai puternici oponenți ai creșterii limitelor, alături de Spania.
Într-o declarație de joi, parlamentarii germani din Partidul Popular European, cel mai mare grup politic din Europa, au declarat că „reducerea drepturilor la despăgubire pentru pasagerii aerieni ar fi un pas în direcția greșită. Rambursarea după o întârziere de trei ore a fost standard timp de mulți ani și ar trebui să rămână așa”.
„Niciun politician nu vrea să spună mai mult de 4 ore”, a declarat un diplomat de rang înalt al UE.
Statele membre vor trebui să negocieze cu Parlamentul European înainte ca revizuirile să devină lege definitivă.
Cauze care provoacă întârzierile de zbor: Problema personalului, vremea și grevele
În Europa, există mai mulți factori care afectează controlul traficului aerian. Cel mai mare obstacol este lipsa de personal, o problemă agravată de Războiul din Ucraina. De exemplu, Centrul de Control al Traficului Aerian din Zagreb (Croația) semnalează o „creștere foarte mare și neprevăzută a traficului”, ceea ce face dificilă furnizarea unui serviciu adecvat cu nivelurile actuale de personal.
Vremea rea reprezintă, de asemenea, o cauză importantă, fiind responsabilă pentru 40% din întârzierile înregistrate în 2024. Totuși, documentul Eurocontrol subliniază o nuanță interesantă: autoritățile de control al traficului aerian pot fi penalizate pentru întârzierile cauzate de lipsa de capacitate sau personal, dar nu și pentru cele cauzate de condițiile meteorologice. Așadar, dacă „vremea” este invocată drept cauză a întârzierii, dar cauza reală este lipsa de personal, autoritatea de control nu va fi penalizată.
„Atribuirea tuturor întârzierilor ATFM vremii, ignorând constrângerile de capacitate care ar putea fi atenuate și rezolvate, distrage atenția și resursele de la găsirea unor soluții reale pentru problemele fundamentale”, se mai menționează în raport.
Istoric, acțiunile industriale (grevele) – în special în Franța – au provocat probleme majore de control al traficului aerian în întreaga Europă. Cei care zboară frecvent își pot aminti că anul 2023 a fost unul deosebit de problematic din acest punct de vedere. Totuși, o nouă lege în Franța, care obligă ofițerii de control al traficului aerian să își anunțe absențele înainte de un conflict industrial, a permis autorităților franceze să își planifice mai eficient operațiunile.
Și pentru aeroporturile mari din Marea Britanie – Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din lume cu două piste, și Gatwick, care deține recordul mondial pentru cel mai aglomerat aeroport cu o singură pistă – capacitatea insuficientă reprezintă o problemă majoră. Datele arată că Heathrow și Gatwick au cele mai lungi cozi de așteptare pentru aterizare dintre cele mai mari 30 de aeroporturi europene: la Heathrow, un avion așteaptă în medie 7 minute și 26 de secunde, iar la Gatwick, 5 minute și 58 de secunde.