Hipermarketurile nu iartă nici producătorii de îmbrăcăminte
0Fabricile de textile sunt nevoite să accepte preţuri mici de livrare a produselor şi plata unor procente bune din cifrele de afaceri pentru promovare în relaţiile contractuale cu marile
Fabricile de textile sunt nevoite să accepte preţuri mici de livrare a produselor şi plata unor procente bune din cifrele de afaceri pentru promovare în relaţiile contractuale cu marile lanţuri de magazine
Practicile comerciale desfăşurate de pe poziţie dominantă de hipermarketuri în raport cu partenerii de afaceri nu ocolesc nici firmele din sectorul nonalimentar. Deşi aceştia nu sunt obligaţi să plătească taxe de raft sau de vizibilitate, ca în cazul produselor alimentare, fabricanţii de produse textile plătesc procente importante din încasări, mascate de paravanul cheltuielilor pentru perioadele anuale de promoţie.
Marile supermarketuri preferă înţelegerile contractuale cu fabricile româneşti de îmbrăcăminte, acestea garantând un nivel al preţurilor relativ scăzut. Deşi un parteneriat cu un hipermarket reprezintă aproape garanţia continuităţii afacerii pentru producătorul român, acesta ajunge însă să cunoască şi cealaltă faţetă a monedei pe timpul derulării contractului, din cauza condiţiilor pe care retailerul le impune.
Cifra de afaceri, luată la rost
"Taxa" care presează cel mai mult pe umerii producătorilor români de îmbrăcăminte este mascată de anumite cheltuieli pe care marile supermarketuri le fac cu ocazia perioadelor de promoţie din fiecare an. Practic, este condiţia principală impusă în contractele semnate între un producător de textile autohton şi un supermarket.
"Noi desfăşurăm un contract cu Carrefour. În cazul acestui contract, reţeaua de magazine nu percepe taxă de raft sau cea pentru vizibilitatea produselor, aşa cum am auzit că ar exista în cazul produselor alimentare. Avem un singur procent de aproximativ 12% pe care supermarketul îl percepe din volumul total al cifrei de afaceri.
Această sumă se plăteşte trimestrial pentru diferitele campanii de promovare desfăşurate de hipermarket", a precizat, pentru "Adevărul", Răzvan Laurenţiu, reprezentantul departamentului de marketing al producătorului de textile Textor SA din Târgu Mureş. Şi reprezentanţii Scarlet Clothing Int'l, producător de linii vestimentare, ne-au confirmat existenţa aceleiaşi taxe pentru promoţii.
"Noi avem înţelegeri contractuale cu Metro, Cora şi Carrefour. Pentru toate aceste contracte, din cifra de afaceri se percepe un procent pentru promovarea sezonieră", a precizat Roxana Cojocaru, directorul general al societăţii bucureştene.
Pe lângă comisioanele percepute din veniturile rezultate în urma vânzărilor, producătorii români recunosc că supermarketurile pun o mare importanţă pe nivelul preţurilor. "Produsele care pleacă de la fabrică trebuie să aibă un preţ cât mai mic.
Este o presiune enormă din acest punct de vedere care vine din partea hipermarketurilor. Trebuie să-ţi faci calculele extrem de atent în cazul desfăşurării unui astfel de contract pentru a nu intra în aria neprofitabilităţii", arată directorul general al Scarlet Clothing Int'l.
Potrivit reprezentantului companiei, marile hipermarketuri impun, chiar în lipsa condiţiilor contractuale, relaţii de exclusivitate pentru diverse produse. Roxana Cojocaru susţine că până nu de mult politica de percepere a taxelor de raft şi a celor pentru vizibilitatea produselor a existat şi în cazul producătorilor nonalimentari. "Am avut însă şi experienţe mai neprietenoase, ca să le zicem aşa, în cadrul contractului pe care-l desfăşuram cu Selgros.
Aceasta era singura companie dintre marile magazine care mai percepea comisioane de raft şi taxe pentru vizibilitate. A fost motivul pentru care am preferat să nu mai continuăm relaţia contractuală", ne-a precizat reprezentantul Scarlet Clothing.
O altă problemă existentă în relaţia comercială dintre producătorii de textile şi hipermarketuri o reprezintă politica de retur a produselor nevândute, a căror existenţă ne-a confirmat-o atât reprezentantul Textor SA, cât şi a producătorului de îmbrăcăminte din Capitală.
În schimb, drumul greu pe care-l parcurge un producător român în relaţia cu un mare hipermarket nu duce neapărat la renunţarea la sistemul de comercializare în sistemul integrat. "În ciuda acestor costuri şi a condiţiilor, trebuie să încercăm să ne menţinem ca prezenţă în acest sistem de comercializare a hipermarketurilor, a precizat Răzvan Laurenţiu, reprezentantul Textor.
Parlamentarii vor anchetă
Deputaţii din Comisia de politică economică cer conducerii Camerei Deputaţilor să supună plenului aprobarea înfiinţării unei comisii de anchetă privind acuzaţiile de concurenţă neloială şi practică monopolistă practicate de supermarketuri.
Comisia de politică economică a aprobat în unanimitate înaintarea acestei propuneri Biroului Permanent al Camerei. Comisia de anchetă ar urma să fie formată din toţi membrii Comisiei de politică economică. Aceasta va verifica acuzaţiile la adresa supermarketurilor, precum şi efectele pe care aceste practici le au asupra micilor întreprinzători, a furnizorilor şi a consumatorilor.
12% reprezintă procentul din cifra de afaceri pe care firmele textile îl plătesc pentru diversele campanii de promovare ale hipermarketurilor























































