Frizeriile de cartier rămân încă profitabile
0Una dintre cele mai prospere afaceri de după Revoluţie este frizeria cu parfum de salon, situată la parterul blocurilor. Doriţi un tuns, domnu'? Va trebui să mai aşteptaţi, tre' să-l termin
Una dintre cele mai prospere afaceri de după Revoluţie este frizeria cu parfum de salon, situată la parterul blocurilor.
Doriţi un tuns, domnu'? Va trebui să mai aşteptaţi, tre' să-l termin pe domnul administrator... Într-un final, frizerul cu o tunsoare a la Elvis şi cu mustaţă, neapărat cu mustaţă, te pofteşte să iei loc. Cum aţi dori? E-n regulă, pierdut la spate, cu perciuni. După ce termină şi îţi scutură cearşaful de păr pe braţe, urmează tradiţionala urare: "Să vă fie de bine!"
Asta se întâmpla înainte de Revoluţie la frizeriile de mahala. După '90 piaţa saloanelor de înfrumuseţare a explodat, la ora actuală fiind una dintre cele mai profitabile afaceri. Frizeriile de cartier, deşi neschimbate, încă funcţionează.
Decorul dintr-o frizerie de mahala s-a adaptat timpurilor de azi, însă atmosfera de Cooperativa Igiena e aceeaşi. În loc de radioul cu lămpi din interior sau televizorul Sirius, astăzi găseşti unul Orion sau Telecolor. Maşinile de tuns sunt chinezeşti sau turceşti - oricum mai performante decât cele de pe vremea lui Ceauşescu -, iar la sfârşit îţi poţi face ţepi cu ajutorul unei spume de păr sau gel.
2.000 de euro pe lună pentru o frizerie cu vad
În Bucureşti funcţionează aproape 100 de frizerii de 12-15 metri pătraţi şi, cu toate că saloanele de înfrumuseţare sunt pline mereu, având şi programări făcute pe 2-3 săptămâni înainte, micile frizerii se încăpăţânează să rămână profitabile. Roxana Neagu este proprietara unei frizerii situate în cartierul Pantelimon din Bucureşti.
Tunde de 25 de ani, iar până acum a scurtat părul a sute de mii de oameni. Nu e prea vorbăreaţă, nu-i place foarte tare să discute despre afacerea ei, însă i se luminează faţa şi o cuprinde un zâmbet larg atunci când un client îi deschide uşa frizeriei. "Niciodată nu am făcut altceva. Mi-am deschis propria frizerie în 1993 şi din asta îmi întreţin familia", povesteşte doamna Roxana.
Are foarte multe brăţări din argint la ambele încheieturi, care zornăie destul de enervant atunci când are foarfeca în mână. Una dintre fiicele ei s-a căsătorit tot cu un frizer, dar care are salon la bulevard, casă la curte cu garaj, iar pe cărţile lui de vizită scrie "hair-stylist". "La ginere-meu vin tot felul de vedete care lasă numai bacşiş cât câştig eu într-o zi", se mândreşte doamna Roxana.
O tunsoare la frizeria ei costă 7 lei şi are în jur de 30 de clienţi pe zi. "Vin şi din alte cartiere, pentru că am poziţionare bună şi cunosc meserie. Nu mi s-a întâmplat niciodată într-atâţia ani de carieră să zgârii sau să ciupesc pe cineva cu foarfecele", spune Roxana, moment în care băieţaşul de cartier, care până în acel moment îl ascultase pe Guţă la telefonul mobil, în timp ce doamna Roxana îi executa o tunsoare "banană", a devenit foarte atent la ce i se întâmplă. În rest, patroana frizeriei se plânge ca tot românul: de preţul energiei electrice, de impozitele pe care le plăteşte la stat şi, în general, de tot ce se întâmplă în ţara asta.
Toată lumea trebuie să se tundă din când în când. Pe asta s-a bazat doamna Roxana atunci când s-a hotărât să îşi deschidă o frizerie. "Este o meserie pe care dacă o cunoşti, nu ai cum să mori de foame", concluzionează frizeriţa.
În weekenduri, românii se tund pe capete
Targetul acestor frizerii este reprezentat de pensionari, studenţi şi, eventual, băieţaşii care-şi pun folie neagră pe luneta daciei break şi merg la cununia camaradului lor cel mai bun în pantofi ascuţiţi, blugi Versace de la Complexul Europa şi tricou cu paiete. În weekenduri se face coadă, la propriu, la frizerie. Oricât de ascunsă după blocuri ar fi ea, o frizerie care pune şi părul pe bigudiuri, mai face un permanent, ceva, sau o "baie la cap" face bani frumoşi.
Românii se căsătoresc, merg la cumetrii, la onomastici şi în preajma acestor evenimente apelează, în funcţie de posibilităţi, la una dintre frizeriile de mahala sau... la salon! Dacă doamna Roxana are peste 25 de ani în câmpul muncii, patronii frizeriilor cu parfum de salon de înfrumuseţare sunt mult mai tineri şi ambiţioşi.
Dacă o frizerie are uşi şi geamuri de termopan, o lămpiţă cu lumânărele parfumate pe pervaz şi perdele de mărgele, deja are un alt aer.
Un aer de salon franţuzesc. Aparatura e modernă, chiuvetele sunt rotunde, scaunele sunt foarte confortabile şi frizeriţele cu halate decoltate au maximum 25 de ani. Aici, o tunsoare costă între 10 şi 20 de lei, în funcţie de brand şi de serviciile oferite, iar profitul salonului de cartier poate depăşi 4.000 de euro lunar.
De la "pierdut la spate" la "sauvage", investiţia se dublează
Streetline, Stilissimo sau JustBeauty, de pildă, sunt deja branduri în materie de frizerii. Aparatură performantă, mai multe sedii în oraş şi hair-stylişti talentaţi. La genul ăsta de frizerii îţi faci o programare, iar în ziua cea mare te prezinţi fără griji la "tăiere".
Dacă nu eşti hotărât, ai timp să răsfoieşti o revistă lucioasă cu frizuri de ultima modă şi să arăţi cu degetul: aşa vreau. Bineînţeles, în cele mai multe din cazuri tunsoarea ta nu va arăta nici pe departe cu cea din revistă, pentru că întotdeauna vei fi tuns mai scurt decât ai vrut. Blazonul contează. Ai stat pe fotoliu, ai răsfoit reviste aşa cum ai văzut tu la televizor, ai făcut baie la chiuvetă de sticlă şi te-ai dat cu fixativ de firmă. Bon fiscal de 15 lei, bacşiş de 5 lei sau chiar de 10 şi "Să vă fie de bine!"
Doru Ailoaiei este patron la un astfel de salon de pe Mihai Bravu. L-a deschis în urmă cu 3 ani şi afacerea îi merge strună. "Banii cei mulţi nu mi-i iau de la sediu. Mi-am făcut în timp o serie de clienţi fideli, mai ales agenţii de modele, reviste pentru femei şi câştig destul de bine", spune Doru. Acum strânge toţi banii pentru a putea să închirieze un spaţiu mai mare în centrul Capitalei. "Câştig aproximativ 4.000 de euro pe lună, însă cheltuielile sunt foarte mari. Dacă vrei să faci bani doar ca să trăieşti, e ok. Însă dacă vrei să faci din asta o afacere, trebuie să investeşti minimum 100.000 de euro", crede Doru.
Câştig aproximativ 4.000 de euro pe lună, însă cheltuielile sunt foarte mari. Dacă vrei să faci bani doar ca să trăieşti, e ok. Însă dacă vrei să faci din asta o afacere, trebuie să investeşti minimum 100.000 de euro
Doru proprietar de frizerie
FIŞĂ DE AFACERI
nInvestiţia iniţială pentru a vă deschide o frizerie într-un spaţiu de cartier se ridică la aproximativ 20.000 de euro. Aceşti bani vor fi cheltuiţi pentru chirie, amenajarea spaţiului şi achiziţionarea aparaturii strict necesare.
nÎn acest domeniu există foarte multe consumabile, de la foarfece, piepteni şi până la şampoane, spumă de păr sau fixative, cheltuielile lunare fiind destul de ridicate.
nPentru a putea vorbi de o profitabilitate în cazul unei frizerii, tariful unui tuns simplu nu trebuie să fie mai mic de 4 lei, iar pentru operaţiuni mai complexe (coafat), mai mic de 12 lei. O medie de 20 de clienţi pe zi asigură o rată a profitabilităţii de 15-20%.