FOTO Şase şefi şi o-nmormântare. Cum a ajuns Yahoo! în pragul colapsului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

		    
		    
		    Yahoo! a înregistrat numai eşecuri în ultimii ani 
Yahoo! a înregistrat numai eşecuri în ultimii ani 

Yahoo! este unul dintre cele mai influente site-uri din istoria internetului, fiind un motor al dezvoltării acestuia în primii ani. Începând de astăzi, Marissa Mayer, fostă Google, preia şefia portalului. 

Yahoo! a fost înfiinţat în ianuarie 1994 de către Jerry Yang şi David Filo. Cei doi erau studenţi la Stanford şi doreau să creeze un site care să indexeze paginile de internet existente atunci. Pe vremea aceea această soluţie era una la îndemână, datorită numărului limitat de site-uri. În aprilie 1994, site-ul care se numea „David and Jerry’s Guide to the World Wide Web” a fost redenumit Yahoo!, un acronim de la „Yet Another Hierarchical Officious Oracle”. De asemenea, legenda spune că numele a fost ales şi pentru că iubita lui Filo îl numea pe acesta „Yahoo”, o poreclă pentru americanii din sud.

Ca majoritatea indexurilor şi motoarelor de căutare ale acelor vremuri, Yahoo s-a dezvoltat şi a devenit un adevărat portal, oferind informaţii diversificate şi un serviciu de mail şi mesagerie instantă. Acestea sunt foarte populare până în momentul de faţă. Dacă multe au rămas în continuare puternice, unele au fost eşecuri sonore. De exemplu. Yahoo a achiziţionat Geocities în 1999, iar 10 ani mai târziu website-ul a fost oprit, iar milioane de pagini personale au fost şterse. În plus, Yahoo  a avut şi un serviciu de blogging numit Yahoo 360, pe care l-a lansat în 2005. Pentru o scurtă perioadă, site-ul a fost popular, dar a fost oprit pe 13 iunie 2009.

Drumul companiei a fost marcat de o serie de şefi care au avut mai mult sau mai puţin succes. „National Post” face o trecere în revistă a acestora.

Tim Koogle (1995 – 2001) a fost primul CEO de la Yahoo şi, înainte ca Steve Jobs să devină legendă, a fost primul om din tehnologie care a transformat maletele negre în marcă înregistrată. În 1998, revista „Business Week” l-a numit pe Koogle „vocea matură a raţiunii” de la Yahoo. Cu toate acestea, Koogle a demisionat trei ani mai târziu, incapabil să îmbunătăţească veniturile Yahoo din publicitate, în momentul când bula publicităţii online a explodat în 2000.

„CNet” notează că sub conducerea lui Koogle, Yahoo a intrat în frenezia acelor ani din online-ul global şi a plătit miliarde de dolari pentru companii cum ar fi Broadcast.com sau Geocities. După trecerea anilor, rezultatele dezastruoase au putut fi observate, când Yahoo a vândut aceste servicii. De multe ori, investitorii s-au întrebat dacă Koogle are vreo strategie, mai ales că era cunoscut ca un „yes man”, nerefuzând vreun proiect.

Terry Semel (2001 – 2007) a petrecut 24 de ani la studioul Warner Bros şi mulţi s-au întrebat de ce ar fi nevoie de cineva din industria de entertainment pentru a conduce o companie de tehnologie. Semel a avut viziune, dar viteza cu care s-au schimbat lucrurile pe internet a lăsat compania în urmă. A schimbat ideea companiei de a se baza numai pe reclamele afişate pe site, dar dezastrul financiar nu a putut fi oprit. Rivalii mai inventivi, mai tineri şi mai lipsiţi de experienţă au început să fie un pericol real.

Semel era să dea lovitura vieţii lui, când i-a propus unui tânăr de la Harvard, pe numele său Mark Zuckerberg, cumpărarea unui site numit Facebook, care era un succes în campusurile universitare americane.

Jerry Yang (2007 – 2008) a fost unul dintre cofondatorii companiei. Iar mandatul său scurt ca CEO al Yahoo este asociat cu refuzul companiei în faţa ofertei de la Microsoft. Aceştia se oferiseră să plătească 44,6 miliarde de dolari. Yang ar fi vrut 4 dolari mai mult pentru fiecare acţiune, aşa că Microsoft a refuzat. Anul lui Yang l-a transformat pe acesta dintr-un vizionar, un om care a fondat una dintre cele mai de succes companii din online, într-un manager incapabil să ia decizii corecte. La finalul mandatului, nimeni nu l-a regretat.

Carol Bartz (2009 – 2011) a fost prima femeie CEO de la Yahoo şi era cunoscută pentru stilul său direct de a conduce şi de a vorbi. Bartz fusese în trecut CEO la Autodesk, iar stilul său direct i-a făcut pe cei din boardul Yahoo să creadă că ar fi persoana potrivită pentru a conduce cu o mână de fier compania. Cu toate acestea, Bartz nu avea niciun fel de experienţă în industria media şi în cea de publicitate, esenţiale pentru profitabilitatea Yahoo.

Ce a rămas din mandatul ei rămâne demiterea sa. Şeful boardului de la Yahoo a sunat-o şi i-a spus că este concediată. Atunci, Bartz a rămas în istorie prin replica: „Yahoo fucked me over” (Yahoo mi-a tras-o).

Ce putea merge mai prost pentru Yahoo decât acest şir interminabil de şefi care nu reuşeau să redreseze nava? Ei bine, între ianuarie 2010 şi mai 2012, Scott Thompson a fost şeful companiei, iar acesta a demisionat dintr-un motiv şocant pentru Statele Unite ale Americii. Thompson şi-a falsificat CV-ul, spunând că are o diplomă în informatică. De asemenea, experienţa lui în media şi publicitate era zero, Thompson fiind angajat înainte la PayPal.

Iar apoi a urmat numirea temporară pentru două luni a lui Ross Levinsohn. Acesta a terminat războiul patentelor pe care l-au avut cu Facebook, dar alte rezultate marcante nu s-au văzut.


De astăzi, Yahoo! intră în era Marissa Mayer. Experienţa ei de la Google se bazează pe dezvoltarea de produse, dar ca şi în cazul multora dintre cei care au trecut pe la Yahoo, experienţa în media şi publicitate este mică, iar compania are nevoie să se redreseze şi să găsească noi metode de a atrage investitori şi venituri.
 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite