Doar 38% roşii româneşti pe rafturile retailerilor, anul trecut

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Extractul din seminţe de roşii previne formarea cheagurilor de sânge

Rafturile supermarketurilor au găzduit anul trecut o proporţie mai mare a produselor româneşti, însă roşiile, unul dintre cele mai căutate produse, s-a regăsit numai în proporție de 38% din producţie românească, potrivit studiului Retailer Scorecard.

În ceea ce priveşte legumele şi fructele româneşti, la nivelul pieței se observă o tendință de creștere de la an la an: față de anul 2014 când procentul de legume și fructe românești disponibile era de 55%, în 2016 a crescut la 61% din oferta magazinelor. În momentul efectuării studiului, pe rafturi se găseau fructe românești în proporție de 42%, iar legume românești în proporție de 65%, potrivit raportului.

Dintre acestea, unele dintre cel mai căutate, roșiile, sunt doar în proporție de 38% românești, majoritatea retailerilor oferind produse de import. Dintre fructele de sezon, doar 16% din strugurii disponibili pe rafturile retailerilor sunt de proveniență locală.

De asemenea, a crescut numărul retailerilor ce oferă legume și fructe românești cu certificare ecologică, ajungând de la 0 în 2014, la 3 în 2015 şi la 5 în studiul din 2016.

Agricultura românească poate fi promovată însă mai mult în piaţa de retail, acest demers fiind susţinut şi de legislaţia în vigoare.

Începând cu martie 2016, se prevede ca pentru anumite produse alimentare – cum ar fi carne, legume, fructe, miere, ouă, lactate şi produse de panificaţie, retailerii să comercializeze produse provenite din lanțul scurt în proporție de 51% conform legii 150/2016 a comerțului alimentar. În plus, recomandările primite de la Comisia Europeana privind această legislaţie îndeamnă către o mai mare transparenţă.

„Conform punctelor de vedere centralizate de comisie, legea ar trebui modificată cu precizări mai clare privind materia primă care stă la baza produselor, cu prevederi privind trasbilitatea produselor şi etichetarea acestora sau cu reglementări privind inspecţia agro-alimentară a produselor din import”, potrivit Comisiei.

Primii 11 retaileri din România oferă peşte şi fructe de mare din surse sustenabile

Este primul an când produsele din pește certificat Marine Stewardship Council (MSC) se regăsesc pe rafturile tuturor celor 11 retaileri, însă în procente foarte diferite de la un magazin la altul și pe categorie de produs analizată: pește conservă, congelat, fructe de mare. Este un salt uriaş în ultimii ani, dacă luăm în considerare faptul că în primul studiu din 2012 doar trei retaileri aveau pe raft produse MSC. În plus, 5 din 7 retaileri au confirmat că există o politică ce încurajează achiziția produselor din pește cu certificare MSC: Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image și Selgros.

Acest progres este deosebit de important în contextul în care Uniunea Europeană este cel mai mare importator de peşte din lume, dar peste 90% din stocurile de peşte sunt deja supraexploatate sau exploatate la capacitate maximă​. Consumatorii pot avea un impact pozitiv alegând produse din peşte şi fructe de mare din surse sustenabile, cum sunt cele certificate MSC.

Sustenabilitatea în cazul produselor din peşte şi fructe de mare înseamnă că produsul este trasabil (ştim de unde provine), pescăria sau producătorul manifestă grijă faţă de habitatele marine şi speciile pe cale de dispariţie şi nu pescuieşte o cantitate mai mare decât capacitatea de refacere a stocurilor. 

Politici mai bune pentru produsele din hârtie                                                                                     

În ceea ce priveşte produsele din lemn şi hârtie certificată Forest Stewardship Council (FSC), un retailer a obținut anul acesta un scor aproape de maxim (Auchan), următorii cinci (LIdl, Carrefour, Mega Image, Kaufland si Selgros) în jur de 60%, iar restul se situează sub jumătate din scorul maxim posibil.

În plus, trei retaileri (Lidl, Mega Image și Selgros) au în politica de achiziţii criteriul produselor din hârtie reciclată și/sau certificată FSC. Patru respondenţi (Lidl, Mega Image, Selgros și Carrefour) au menţionat că politica de achiziţii hârtie și lemn prevede excluderea explicită a produselor provenite din surse necunoscute, controversate ori ilegale.

Raportul Retailer Scorecard analizează performanţa de mediu a principalilor 11 retaileri alimentari din România, iar ediţia de anul acesta ce analizează anul 2016 demonstrează că trendul spre sustenabilitate continuă cu paşi fermi.

Retailer Scorecard urmăreşte performanţa de mediu a retailerilor prin politicile de sustenabilitate implementate şi produsele certificate disponibile la raft. Sectoarele-cheie analizate sunt: politici de mediu, peşte şi fructe de mare, produse din hârtie, detergenţi, produse lactate, ouă, legume şi fructe. Evaluarea este realizată pe baza unui chestionar completat de reprezentanţii fiecărei companii şi a unei fişe de observaţie, completată în teren de reprezentanţii WWF.

Astfel, în 2016, cinci retaileri au obţinut scoruri de peste 50% (Auchan, Mega Image, Lidl, Kaufland şi Selgros), spre deosebire de doar un retailer în ediţia anterioară (Kaufland). Este rândul consumatorilor să ceară şi să aleagă produse sustenabile, fie că e vorba despre peşte, produse din hârtie, detergenţi, produse lactate, ouă sau legume şi fructe.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite