Dacia - razboi total contra falsurilor pe piata pieselor de schimb

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre cele mai mari probleme pentru oricare proprietar de automobil o reprezinta piesele de schimb. Si asta din cauza politicii incoerente adoptate in acest domeniu atat de unele uzine

Una dintre cele mai mari probleme pentru oricare proprietar de automobil o reprezinta piesele de schimb. Si asta din cauza politicii incoerente adoptate in acest domeniu atat de unele uzine constructoare de autoturisme, cat si de reteaua de desfacere. Practic, vreme indelungata, cea mai "sigura" sursa de aprovizionare cu subansamble si componente auto a reprezentat-o talciocul. Aici, automobilistul roman a gasit intotdeauna aproape tot ce a avut nevoie: piese reconditionate, repere provenite din dezmembrari, dar si piese noi pentru mai toate tipurile de masini aflate in circulatie pe drumurile noastre. Cat de sigure, cat de autentice sunt insa aceste piese? Din pacate, raspunsul la aceasta intrebare nu poate fi cunoscut decat dupa un rulaj de cateva zeci sau sute de kilometri. Rulaj care se poate incheia tragic, pentru ca, in loc de piese originale, negustorii ambulanti din targurile de masini vand contrafaceri ordinare, piese netratate termic sau executate in ateliere-pirat. Aproape nu este piesa care sa nu poata fi piratata. Grav este ca, montand garnituri de frana sau alte elemente ale sistemului de franare, pivoti, piese din mecanismul de directie - care nu intrunesc calitatile cerute de tehnologia ordinara - cei care se urca la volanul unor masini care au in componenta asemenea repere falsificate isi risca viata. Risca viata lor, dar si pe cea a altor participanti la trafic. Cum ne ferim atunci de capcanele intinse la tot pasul de falsii producatori de piese si subansamble auto? Tineti la viata? Cumparati doar piese din retelele de distributie autorizate Singura modalitate este sa cumparam piese de schimb numai din retelele autorizate ale constructorilor. De cativa ani buni, uzinele de autoturisme Dacia din Pitesti au o asemenea retea. Este vorba de o retea integrala de distribuitori care desfac autoturisme, piese de schimb, accesorii, dar care au si ateliere service, astfel ca raspunderea pentru calitatea piesei si a reparatiei revine in totalitate fabricii constructoare. Aceasta politica nu a intarziat sa dea roade. In ianuarie 2000, de exemplu, doar 55% din volumul pieselor de schimb se derula prin unitatile specializate apartinand uzinei sau autorizate de Dacia. Astazi, ponderea pieselor de schimb vandute prin furnizorii Dacia este de peste 90 la suta, angrosistii detinand un segment din ce in ce mai mic din piata, cum se intampla in toate tarile cu traditie in domeniu. Un centru important, in care comertul cu piese de schimb-pirat, pentru Dacia a luat o mare amploare, se afla chiar in coasta uzinei argesene, mai exact la Mioveni, orasul care incepe chiar la poarta fabricii. Sunt blocuri aici la parterul carora, dar si la etaje, toate magazinele desfac doar piese si accesorii auto. Multe dintre aceste produse sunt recuperate din gunoaie sau de la rebuturi, unse, frumos ambalate si vandute fraierilor. Alte piese sunt furate de pe fluxul de fabricatie, inainte de a fi tratate termic sau calibrate. Nu sunt putini cei care au cumparat de aici segmenti cocsati sau pivoti, pe care, a doua zi, au trebuit sa-i arunce. Altii s-au pricopsit cu axe planetare defecte sau cu seturi motor care nu puteau fi montate nici pe tractor. Si iata, potrivit unor statistici neoficiale, in timp ce uzinele Dacia au vandut, in 2001, circa 4 milioane de repere cu certificat de origine, in magazinele din Mioveni s-au vandut cam tot atatea false. Politia, Registrul Auto Roman, Oficiul pentru Protectia Consumatorului au efectuat controale in zona, au aplicat amenzi si au confiscat marfuri a caror provenienta nu a fost dovedita. Cu toate acestea, angrosistii prospera, iar activitatea lor continua sa se dezvolte. Si asta pentru ca nu se platesc taxe, piesele pleaca din Pitesti cu acte false sau fara documente de insotire si se vand pe sub mana la preturi mai mici decat in magazine. Si asta pentru ca cei care se bucura pentru o economie de 20.000-30.000 de lei nu realizeaza riscul la care se expun. Cum deosebim falsul de autentic? Pentru a veni in sprijinul clientilor sai, uzina producatoare a introdus, din luna octombrie a anului trecut, un ambalaj si etichete specifice pieselor de origine. Este vorba de cutii din carton, de culoare albastra, pe care scrie "Dacia-Groupe Renault". Fiecare reper este ambalat in asemenea cutii si, in plus, are aplicata pe el o eticheta cu holograma. "Prin aceasta actiune - ne-a precizat dl. inginer Costin Stoica, seful departamentului de specialitate din uzina - asiguram o omogenitate in sectorul desfacerii si al prezentarii, le dam clientilor posibilitatea sa recunoasca usor piesele noi, originale, de contrafaceri. Pe de alta parte, asiguram piesei o buna protectie pe timpul transportului si al expunerii in magazine". Eticheta cu holograma are mai multe elemente de siguranta. Unul dintre aceste elemente este scutul Dacia, apoi inscriptia "piese de origine" si inscriptia "O.K.". Sub holograma mai este o inscriptie, vizibila insa numai sub raze ultraviolete. Fiecare eticheta are un numar si o serie care sunt unice. Pentru impiedicarea dezlipirii etichetei, s-au aplicat predecupaje la capete, lucru ce face imposibila dezlipirea. Personalizarea pieselor Dacia - arma principala impotriva contrafacerilor Atentia deosebita pe care uzinele Dacia o acorda pieselor de schimb este ilustrata si de programele adoptate in acest domeniu pentru anii urmatori. La Pitesti, va fi construit un depozit national, al carui santier a fost inaugurat luna trecuta. Suprafata depozitului va fi de 14.000 de metri patrati, iar proiectul dupa care este realizat poarta semnatura specialistilor de la Renault. Ca structura si logistica, depozitul va fi unic in Romania, iar ca marime, cel mai mare din Europa de Est. Depozitul va fi functional peste circa un an. Pana atunci insa, pentru a contracara actiunile furnizorilor de piese si accesorii-pirat, Dacia va introduce produse personalizate marca "Dacia". S-a inceput deja cu uleiurile pentru motor si cutia de viteze, cu bujiile, lichidul antigel, lichidul de frana. Urmeaza acumulatorii, filtrele, vopselele si altele. Prin asemenea masuri, se va dezvolta si impune conceptul de piesa de origine. Cand acest concept va fi insusit de toti proprietarii de automobile, se va putea vorbi de o mai mare siguranta in trafic, uzinele constructoare asumandu-si intreaga responsabilitate pentru calitatea pieselor puse in vanzare.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite