Cum a revenit pe linia de plutire Malaysia Airlines, după două tragedii identice

0
Publicat:

Zborul MH370 de la Kuala Lumpur la Beijing a dispărut deasupra Oceanului Indian la 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord. În ciuda milioanelor de dolari cheltuite pentru cea mai mare căutare din istoria aviației, avionul nu a fost încă găsit.

Avioanele Malaysia Airlines zboară în toată lumea
Avioanele Malaysia Airlines zboară în toată lumea

Compania aeriană era încă sub efectul acelei tragedii când, în luna iulie a aceluiași an, MH17 a fost doborât de un grup armat controlat de Rusia deasupra Ucrainei, țară aflată în conflict. Toți cei 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului de zbor au fost uciși, scrie bbc.com.

În acea zi, 160 de avioane au survolat zona de război, dar MH17 a fost cel lovit.

Pierderea de către o companie aeriană a două avioane de pasageri în cinci luni a fost un eveniment care rămâne fără precedent până în prezent.

Mulți au considerat că este un blestem pentru o companie aeriană care a funcționat timp de 70 de ani, în mare parte nevătămată.

Malaysia Airlines se bucurase de mult timp de un record de siguranță excelent și chiar fusese premiată pentru servicii. Avea o flotă imensă care zbura în toată lumea de la baza sa din Kuala Lumpur.

Dar după calamitățile din 2014, pasagerii au avut emoții. Clienții au trecut la alte companii aeriene, iar rapoartele mass-media de la acea vreme arătau zboruri aproape goale pe rute mai lungi.

Anul trecut, însă, directorul său executiv a declarat că firma era pe cale să înregistreze primul profit net anual din ultimul deceniu.

"Acum este o companie mai slabă și mai concentrată - deși cu ambiții oarecum reduse", spune Greg Waldron, observator al industriei aviatice.

În prezent, Malaysia Airlines continuă să traverseze cerul, transportând milioane de pasageri în întreaga lume în fiecare an. Deci, cum a reușit să continue să meargă?

Malaezia la salvare

Imediat după cel de-al doilea dezastru, guvernul malaezian a intrat în acțiune. Compania aeriană era transportatorul național de pavilion, cu peste 20 000 de angajați, iar valoarea sa bursieră se prăbușise.

Fondul suveran de investiții al țării - Khazanah Nasional - a intervenit. În acel moment, acesta deținea deja 69% din companie.

La o lună după dezastrul MH17, a cumpărat ceilalți acționari ai companiei aeriene, a retras firma de la bursă, a creat o nouă companie și a declarat falimentul vechii firme.

Malaysia Airlines a fost complet naționalizată - primul pas important pentru salvarea companiei.

În cadrul planului de redresare al guvernului - denumit "Reconstrucția unei icoane naționale" - costul biletelor a fost, de asemenea, redus, în timp ce contabilii au trecut cu mare atenție operațiunile companiei.

Înainte de 2014, compania aeriană începuse deja să taie rutele lungi și neprofitabile către locuri precum America de Nord și de Sud și Africa de Sud.

După 2014, a renunțat serios la aceste rute, eliminând mai multe zboruri pe distanțe lungi stabilite, inclusiv cele către New York și Stockholm. În cele din urmă, a tăiat toate destinațiile sale europene, cu excepția Londrei.

În prezent, Heathrow rămâne singura escală europeană a Malaysia Airlines - și aceasta a devenit o rută cheie pentru a face bani, în special în urma Covid.

În ultimii ani, a fost singura companie aeriană care a efectuat un zbor non-stop spre Londra din Kuala Lumpur, după ce British Airways a renunțat la această rută în timpul pandemiei.

"Cu un astfel de monopol, pe o rută de premieră, o companie aeriană poate cere foarte mulți bani, în special persoanelor care nu sunt sensibile la preț și trebuie să călătorească rapid", spune analistul în domeniul aviației Brian Sumers.

De asemenea, compania a profitat de pauza aviatică mondială din timpul pandemiei de Covid pentru a-și restructura datoriile - dar și-a păstrat avioanele în aer, fiind unul dintre principalii transportatori care operează zboruri de repatriere din Europa către Asia.

Alte companii aeriene din Asia și Europa au retras avioanele în timpul pandemiei, așa că nu au fost pregătite pentru revenirea rapidă a cererii.

Malaysia Airlines, pe de altă parte, a avut un avans în momentul redeschiderii frontierelor - și a profitat la maximum de acest avantaj, spun analiștii.

Regiunea Asia-Pacific are cele mai aglomerate rute din lume, cu șapte dintre primele 10 rute internaționale, inclusiv cea mai tranzitată, de la Kuala Lumpur la Singapore.

Numai pe această rută au fost vândute 4,9 milioane de locuri anul trecut, potrivit firmei de date privind traficul aerian OAG.

În prezent, Malaysia Airlines este considerată un transportator "de mijloc", axat pe Oceania, Asia și Regatul Unit.

"Au reușit să se mențină pe linia de plutire datorită sprijinului guvernului malaezian - au reușit să aducă lucrurile la o stare stabilă, o flotă modernă și aeronave moderne și să gestioneze lucrurile într-un mod care să le mențină", spune analistul Ellis Taylor de la firma de date aeronautice Cirium.

Gestionarea percepțiilor

Abordarea companiei aeriene pare să fi dat roade - și se pare că, pentru mulți pasageri internaționali, considerentele pragmatice prevalează asupra trecutului companiei.

"Dacă ne luăm după traficul aerian, MH370 și alte dezastre nu sunt cu siguranță în prim-plan atunci când pasagerii caută să cumpere bilete", spune Waldron.

"În general, ei se uită la preț, dar și confortul joacă un rol important".

Acesta a fost cazul australiencei Hannah Blackiston, care a luat un zbor MH de la Londra înapoi la Adelaide la sfârșitul anului 2022. Malaysia a fost singura companie aeriană care a operat un zbor direct.

"L-am rezervat cu ei fără să mă gândesc cu adevărat la asta, doar pentru că era ieftin și pentru că mă întorceam să-mi văd tatăl pentru că era bolnav", a spus ea.

Când a rezervat zborul, ea spune că tragediile i-au trecut prin minte, dar nu au tulburat-o. Cu toate acestea, mama ei a fost mult mai supărată.

"Mama mea, când a aflat, a fost foarte revoltată - a spus: "Nu poți zbura cu ei!". Iar eu i-am spus: "Mamă, dacă cineva trebuie să fie atent la normele de siguranță, ei sunt acei băieți"."

Călătoria ei a fost ușoară și a avut parte de servicii bune, spune ea.

"Experiența de zbor a fost grozavă, au fost un furnizor foarte bun. Nu a existat nimic care să mă facă să renunț la a mai zbura cu ei după ce am avut o experiență pozitivă. Așa că, dacă este ceva, da, m-a făcut să mă simt un pic mai bine în legătură cu brandul în general și cu siguranța și aș zbura din nou cu ei."

Medicul australian Abdullah Naji, în vârstă de 25 de ani, care se află în prezent în orașul malaezian Penang, spune că zboară frecvent cu ei, dar mai ales pe rute interne.

"Bineînțeles, există o ezitare inițială firească care derivă dintr-un astfel de eveniment istoric, dar acțiunile întreprinse după cazul MH370 mi-au redat încrederea în compania aeriană", a spus el.

"Eforturile companiei aeriene în ceea ce privește rebrandingul și concentrarea pe siguranță sunt evidente, nu doar în cuvinte, ci și în măsuri concrete", a mai spus el.

El a evidențiat videoclipul de siguranță al companiei aeriene, un număr de cântec și dans jazzy care evidențiază ospitalitatea malaeziană și care conține versuri precum: "Nu am mai văzut niciodată un astfel de videoclip: "Suntem cu toții în asta împreună" și "Vom avea grijă unii de alții în orice vreme".

"Există un sentiment de solidaritate națională", sugerează Naji.

"Localnicii tind să privească compania aeriană ca pe o emblemă a mândriei naționale, recunoscând pașii pe care i-a făcut în direcția recuperării și îmbunătățirii de la MH370".

Analiștii spun că baza de clienți malaezieni a contribuit la menținerea companiei aeriene.

Sumers subliniază, de asemenea, că rezistența mărcii este în concordanță cu cea a altor companii aeriene naționale de pavilion. "Este surprinzător de neobișnuit ca marile companii aeriene naționale să dea faliment, chiar și pe fondul unei calamități".

Dar pentru cei care nu au această relație, tragediile asociate cu marca par să persiste.

O pasageră din Singapore spune că a intrat pentru scurt timp în panică atunci când și-a dat seama că se urca pe o rută pe distanțe scurte cu cod MH de la Langkawi la Kuala Lumpur. Ea rezervase zborul prin Singapore Airlines și nu și-a dat seama că era vorba de un acord de partajare de coduri.

A fost un zbor fără incidente, spune ea. "Dar îmi amintesc că am avut o conversație despre: "Oh, wow, suntem de fapt pe un zbor cu număr MH atunci când ne-am îmbarcat"."

Naji spune că, în cele din urmă, totul se rezumă la experiență.

"Obișnuiam să fiu foarte conștient de acest lucru la îmbarcare, dar acum sunt în regulă după ce am zburat cu ei de câteva ori deja."

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite