Competiție acerbă pe piața televizoarelor
0Concurența este dură pe piața televizoarelor, iar anul trecut nu a fost unul tocmai bun pentru majoritatea producătorilor, care s-au confruntat cu vânzări în scădere.

„Imaginile frumoase de pe ecranele noilor televizoare de mari dimensiuni pe care consumatorii le văd în magazinele de electronice ascund o luptă acerbă pentru supremație și supraviețuire, pe o piață foarte competitivă. Companii precum LG, Samsung, Sony, Philips, TCL sau Hisense se luptă pentru a oferi produse premium, avansate din punct de vedere tehnic, unui public care dorește imagini mai bune pe ecrane mai mari, la prețuri mai mici.
Concurența este dură, iar 2022 nu a fost un an bun pentru majoritatea producătorilor de televizoare, care s-au confruntat cu vânzări în scădere, marje mici și penuria de cipuri, ceea ce a dus la pierderi financiare și chiar la un faliment care a făcut vâlvă”, consideră analistul eToro Bogdan Maioreanu.
Turbulențele de pe piețe nu i-au speriat pe investitorii individuali români, aproape 9 din 10 (87%) declarându-se încrezători în ceea ce privește investițiile lor și continuă să își diversifice portofoliile. În ultimele trei luni, 64% dintre aceștia și-au majorat investițiile în diverse clase de active, mărfurile fungibile (commodities) și obligațiunile străine fiind cele mai populare.
Potrivit eToro Retail Investor Beat, un sondaj realizat în rândul a 10.000 de investitori din 13 țări, dintre care 500 în România, după 15 luni de instabilitate pe piețe, la nivel global investitorii individuali își diversifică din ce în ce mai mult portofoliile investind în diferite clase de active; procentul celor care dețin mărfuri a sărit de la 16% la 27%, al celor cu obligațiuni străine a crescut de la 12% la 17%, numărul celor cu investiții alternative (inclusiv imobiliarele) a crescut de la 21% la 23%, iar al celor cu expunere la valute a crescut de la 9% la 19%, în timp ce numărul celor care investesc în criptoactive a rămas constant la 29%.
Atenția investitorilor români s-a mutat de la acțiuni la mărfuri, înregistrându-se o creștere de 11 puncte procentuale a numărului de investitori care au acest activ în portofolii (de la 16% în urmă cu un an la 27%). Obligațiunile străine au fost pe locul al doilea în topul preferințelor, în creștere cu 7 puncte procentuale, urmate de investițiile alternative (creștere de 4 puncte procentuale). În mod particular, tot mai mulți români au investit în instrumente alternative, cum ar fi proprietățile imobiliare, numărul acestora ajungând la 29%. Aceasta este o categorie în care românii sunt mai mai predispuși să investească, comparativ cu media europeană și mondială de 23%.
Comentând datele sondajului, Bogdan Maioreanu, analistul de piață eToro pentru România, a declarat: "Observăm că investitorii profită din ce în ce mai mult de diversificarea și de oportunitățile de investiții din restul lumii, pe măsură ce instrumentele devin mai accesibile, cu mai multe ETF-uri și tranzacții fără comisioane, de exemplu. Volatilitatea pieței din ultimul an pare să fi fost catalizatorul care i-a determinat pe investitorii români să se intereseze de unele active care nu erau preferate înainte, cum ar fi obligațiunile străine și mărfurile fungibile (commodities). De asemenea, numărul investitorilor români care dețin lichidități a crescut cu 13%, ceea ce arată că aceștia așteaptă prețuri mai bune sau condiții de piață mai bune pentru a-și mări portofoliile, la fel ca și omologii lor la nivel global."
Românii preferă acțiunile listate la nivel local, contrar tendinței globale
În timp ce românii și-au majorat expunerea la acțiuni locale cu 3% în ultimul an, la nivel global procentul investitorilor individuali cu expunere la acțiuni locale a scăzut de la 51% în T1 2022 la 45% în T1 2023. Îndepărtarea de piața de capital locală este un fenomen mai răspândit în SUA, unde proporția investitorilor de retail care dețin acțiuni naționale a scăzut de la 60% în T1 2022 la 42% în T1 2023.
Între timp, în Europa, deși există diferențe puternice de la țară la țară, proporția celor care dețin acțiuni listate pe bursele naționale a rămas stabilă la 45%. În Spania se observă o scădere pronunțată a preferinței față de țara de origine, cu 21% mai puțini investitori deținând acțiuni naționale, în timp ce Italia, Polonia și Republica Cehă contrazic această tendință.
În timp ce popularitatea acțiunilor locale a scăzut, proporția investitorilor care dețin acțiuni ale unor companii listate în străinătate a crescut modest, cu 4% față de anul trecut. Creșteri mai pronunțate au fost observate pe piețe precum SUA (creștere de 25%) și Regatul Unit (creștere de 12%), în timp ce în UE s-a înregistrat o creștere de 7%. În România, acest număr a crescut cu doar 1%.
Încrederea revine la nivelurile din 2021
Cel mai recent studiu Retail Investor Beat al eToro a constatat, de asemenea, că, la nivel global, încrederea investitorilor individuali a revenit la cel mai înalt nivel de la piața bull din 2021, 76% sunt încrezători în portofoliile lor față de 69% în trimestrul anterior. Mai mult de doi din cinci (44%) și-au majorat investițiile în 2023.
Încrederea investitorilor români este de 87%, revenind la cel mai înalt nivel atins anterior în T2 2021, după ce a scăzut la 80% în ultimul trimestru din 2022. Acest lucru se reflectă în comportamentul lor, două treimi (64%) dintre aceștia majorându-și investițiile în ultimele trei luni.
În ceea ce privește riscurile, inflația rămâne cea mai mare amenințare percepută în rândul investitorilor individuali la nivel global, 22% dintre aceștia menționând acest lucru, în timp ce conflictele internaționale (18%) au devenit a doua cea mai mare amenințare percepută. Pentru investitorii români, inflația (24%) este, de asemenea, considerată cel mai mare risc în următoarele trei luni, urmată de conflictul internațional (20%) și de o potențială recesiune globală (17%).