Companiile private și de stat pot fi scutite de datoriile bugetare. Ce trebuie să știe

0
Publicat:

Managerii companiilor private și de stat se pot înscrie pentru restructurarea datoriilor fiscale până în 31 ianuarie 2023, în baza unei măsuri guvernamentale de susținere a economiei, anunță Vlad Năstase, CEO al Concilium.

Companiile se pot înscrie pentru restructurarea datoriilor, Foto: Arhivă Adevărul
Companiile se pot înscrie pentru restructurarea datoriilor, Foto: Arhivă Adevărul

Potrivit sursei citate, cei care se încadrează în condițiile impuse, trebuie să aleagă un expert independent și să depună documentația necesară în termenele legale.

Ce presupune măsura

Măsura prevăzută în Ordonanța 6/2019 permite restructurarea obligațiilor fiscale scadente pentru o companie privată sau de stat la 31 decembrie 2021, în anumite condiții și pentru o anumită perioadă de timp – mai exact, până la șapte ani.

Practic, sunt două termene importante pe care trebuie să le aibă în vedere cei care vor să scape de o parte din datorii: e necesar să notifice organul fiscal cu privire la această intenție până în 31 ianuarie 2023 – dacă nu se încadrează în acest termen, nu mai au dreptul să beneficieze de restructurare – iar până în 31 iulie 2023 trebuie să depună documentația integrală solicitată, care include planul de restructurare împreună cu testul creditorului privat prudent, realizate de un expert independent cerut de lege.” explică expertul în restructurare.

Ce companii sunt eligibile

Conform acestuia, în general, companiile știu că ajung într-o situatie în care au nevoie de o astfel de restructurare dacă urmăresc o serie de indicatori de avertizare timpurile cu privire la degradarea stării societății; de exemplu, au avut o eșalonare a datoriilor fiscale care n-a fost respectată, sau au acumulat debit uriaș care nu va putea fi plătit și sunt conștienți de faptul că facilitățile pe care le-a acordat Statul în acest sens au ajuns la final, va veni momentul plății și se intreabă dacă au de unde să achite.

De asemenea, e un semnal clar și dacă bancile, în procesul obișnuit de monotorizare a performanței financiare ale unor companii au observat degradări ale indicatorilor de performanță și au inceput să poarte proactiv discuții cu clienții cu privire la identificarea soluțiilor.

Recomandarea mea pentru antreprenori și manageri e să facă acum, împreună cu un specialist, o diagnoză generală cu privire la starea „de sanătate” a companiei și a primelor măsuri de luat pentru a depăși momentul critic din primul și al doilea trimestru al acestui an. Sunt eligibile companiile private sau de stat care nu sunt eligibile pentru alte măsuri prevăzute în acest sens în Codul Fiscal și care nu sunt în insolvență – cu excepția debitorilor în insolvență și care ies din această procedură până la data emiterii deciziei de restructurare.

De asemenea, ca să fie eligibile, societățile trebuie să fie cu datoriile curente plătite la zi, până la data la care se depune planul de restructurare. Se mai solicită și un test pozitiv al creditorului privat prudent, care se finalizează și în baza planului de restructurare.”, arată Vlad Năstase.

Se pot restructura obligațiile fiscale, nu și cele bancare

Reprezentantul companiei de consultanţă menționează că, prin această măsură, se pot restructura obligațiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2021 și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum și obligațiile bugetare accesorii. 

În această categorie intră și obligațiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie după data de 1 ianuarie 2022, aferente perioadelor fiscale până la data de 31 decembrie 2021.

De asemenea, vor putea fi restructurate și obligațiile bugetare principale și accesorii stabilite de alte instituții, precum și amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale centrale după data de 1 ianuarie 2022 până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.

Compania poate beneficia de stergerea accesoriilor cumulate și de amânarea la plată cu până la jumătate din principalul datoriei fiscale – urmată de ștergerea sumelor amânate, dacă planul de restructurare se încheie cu succes.

În funcție și de sustenabilitatea cash-flow-ului companiei și de suma care se achită de companie ca pre-conditie de eligibiliate pentru aprobarea restructurării – pragurile sunt de 15%-10% sau de 5% din debit, iar discount-ul poate să fie de 50%-40% sau 30%.

Nu pot fi restructurate însă obligațiile care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, au fost stinse prin compensare; cele stabilite prin acte administrative care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate la executare în condițiile art.14 sau 15 din Legea Contenciosului administrativ nr.554/2004; obligațiile bugetare principale și accesorii care reprezintă ajutor de stat de recuperat, cele care reprezintă fonduri europene sau fonduri publice naționale și cele care reprezintă taxe vamale, accize și taxă pe valoarea adăugată pentru care administrarea, cu excepția inspecției fiscale și a executării silite, revine Autorității Vamale Române; cele rămase de plată ca urmare a unei restructurări acordate în temeiul OG nr.6/2019, pentru care a eșuat planul de restructurare.”, mai arată specialistul.

Acesta explică și de ce e nevoie de un expert independent și cum se alege.

Expertul independent întocmește și validează documentația necesară procedurii de restructurare fiscală. Legea nu prevede criterii exacte și nici condițiile pe care trebuie să îndeplinească acesta, însă practica ne arată că e necesar să lucreze conform unei metodologii, că expertul independent trebuie să aibă experiență și expertiză relevante în restructurarea de companii, să fie o persoană credibilă atât din perspectiva mediului de afaceri cât și al creditorilor și să aibă capacitatea de a înțelege modelul de business propus, dar să-l și provoace, astfel încât planul de restructurare să fie realist.

E important de menționat că toate costurile aferente implementării acestei măsuri – inclusiv cele cu consultanța, cu evaluarea activelor, realizată de un expert ANEVAR independent etc. – trebuie să aibă sens economic în raport cu beneficiile obținute prin valoarea reducerii datoriilor fiscale si impactul generat în cash-flow-ul și activitatea companiei. Antreprenorul sau managerul are posibilitatea de a realiza o preanaliză de eligibilitate și oportunitate care sa trateze aspectele particulare ale business-ul său.

În altă ordine de idei, restructurarea datoriilor fiscale e mai eficientă dacă face parte din pachetul general de restructurare a afacerii în afara insolvenței, fiindcă asigură creșterea șanselor de continuitate a business-ului și salvarea locurilor de muncă.”, adaugă Vlad Năstase.

Ce cuprinde planul de restructurare

Analiza pieței în care operează compania – indicatorii principali, concurența, poziționarea, factorii de succes și analiza companiei implicate în procedură, adică a patrimoniului acesteia: active fixe, curente, datorii, diagnoză financiară (solvabilitate, lichiditate, profitabilitate), P&L, profitul liniei principale de business și a celor adiacente etc.

Alte capitole ale planului examinează motivele care stau la baza dificultății financiare a business-ului dar și care exclud compania de la aplicarea altor măsuri prevăzute în Codul Fiscal.

În cele din urmă, recomanda acțiunile de restructurare specifice, legate de optimizarea modelului de business, personal, costuri, recuperarea creanțelor ș.a.m.d. – dar și un calendar de implementare a planului și previziuni legate de impactul pe care l-ar putea genera.

În altă ordine de idei, graficele prevăzute în acest proiect trebuie să țină cont de ce poate business-ul să susțină prin cash-flow, pentru că testul creditorului privat prudent reprezintă percepția Statului asupra sanselor de recuperare. Acesta, fiind creditor, trebuie să înțeleagă, prin ochiul expertului independent care a realizat acest test, dar și planul, că prin implementarea acestuia societatea plătește astfel mai mult din datoria pe care o are față de Stat decât într-un scenariu care prevede insolvența, falimentul, valorificarea activelor.”, arată expertul.

Testul creditorului privat prudent

Potrivit expertului, testul creditorului privat prudent reprezintă percepția Statului asupra șanselor de recuperare în scenariul continuității afacerii versus insolventa cu faliment sau executare. Acesta, fiind creditor, trebuie să înțeleagă, prin ochiul expertului independent care a realizat acest test, dar și planul, că prin implementarea acestuia societatea plătește astfel mai mult din datoria pe care o are față de Stat decât într-un scenariu care prevede insolvența, falimentul, valorificarea activelor.

Daca testul creditorului privat prudent nu iese pozitiv, e foarte puțin probabil ca organul fiscal să aprob planul de restructurare în baza OG6/2019.

Ce ar putea face antreprenorii care nu sunt eligibili pentru măsurile existente

O analiză temeinică cu privire la alte măsuri de restructurare a datoriilor fiscale decât cele reglementate în OG6/2019, de exemplu prevederile OG181/2020 sau cele din OG69/2020. E important de estimat impactul acestor măsuri de restructurare a datoriilor fiscale pe cash-flow și e vital pentru afacere ca rezultatele oricărui proces de această natură să fie pus în ansamblul unei analize complexe de business, mai ales în ce privește companiile medii și mari.

Rezultatul analizei de business și a cash-flow-ului va da, printre altele, răspunsuri specifice companiei în cauză pentru adoptarea măsurilor necesare evitării unei situații de insolvență.”, mai arată Vlad Năstase.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite