Cine profită de criza Blue Air. Compania care anunță o extindere masivă
0La nici 24 de ore de la momentul în care Blue Air a anunțat suspendarea zborurilor, compania ungară low-cost Wizz Air se laudă cu extinderea masivă a operațiunilor din România.

Oficialii companiei nu au ascuns că profită de problemele operatorului aerian concurent. „Cererea a crescut foarte mult în România în ultimele zile şi astfel am alocat încă cinci aeronave bazei noastre din Bucureşti, care va ajunge la un total de 17 aeronave. Ele vor veni începând cu luna octombrie şi vor adăuga frecvenţe mai multe pe rutele noastre din 9 septembrie. Am făcut toate acestea în ultimele 24 de ore. Monitorizăm permanent ce se întâmplă în piaţă, avem planuri pregătite şi le putem pune în practică pe măsură ce lucrurile se întâmplă în piaţă. Reacţionăm imediat”, a arătat Evelin Jeckel, Acting Network Office în cadrul Wizz Air.
Jurnaliştii au dorit să ştie dacă Wizz Air se aştepta ca Blue Air să nu mai poată opera. „Sunt în acest sector de de 7 ani şi ne aşteptam să se întâmple acest lucru din 2016, era o situaţie care atârna în aer. Suntem pregătiţi să preluăm cererea. Dacă va fi o cerere, o vom prelua", a spus Evelin Jeckel.
Și compania aeriană low-cost irlandeză Ryanair a lansat "tarife de salvare", care pornesc de la 49,99 euro, pentru pasagerii zborurilor anulate ale Blue Air, inclusiv pentru rutele oprite. Aceste tarife sunt puse în vânzare acum, pentru călătorii până pe 31 octombrie, cu mențiunea că pot fi rezervate până la miezul nopții de 9 septembrie.
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat, la rândul lui, că cei aproximativ 3.000 de români care-și luaseră bilete de avion de la Blue Air pentru a veni în țară nu pot fi lăsați de izbeliște. Așa că, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului a anunțat formarea unei „celule de criză” care să gestioneze haosul creat de criza Blue Air, sugerând că Tarom va opera zboruri pentru aducerea românilor din străinătate, în schimb, compania urmând să primească din partea statului român, prin bugetul Ministerului Transporturilor, suma de 5 milioane de lei.
Problemele Blue Air au apărut încă din 2019
Cum s-a ajuns la această criză? Cronologic vorbind, problemele Blue Air au apărut încă de dinainte de pandemie: în februarie 2019, compania aeriană a înregistrat mai bine de 1.000 de zboruri anulate sau întârziate, valoarea totală a compensaţiilor ridicându-se la 35-40 milioane de euro, potrivit unei analize realizate de FlightClaim.ro.
Un an mai târziu, în 2020, Blue Air a cerut statului român un credit temporar de 42-45 de milioane de euro pentru a putea rezista crizei generate de restricțiile impuse de pandemie. După 4 luni de suspendare totală sau parțială a zborurilor, inclusiv perioada de lockdown, Blue Air a anunțat intrarea în procedura de concordat preventiv – o procedură preliminară menită să evite intrarea în insolvență. În luna octombrie 2020, Blue Air primește un împrumut de 300,7 milioane de lei de la Eximbank, pe care trebuie să-l restituie în 6 ani, banca menționând că situația financiară a companiei nu arată bine și că emiterea scrisorii de garanție la acel moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor plătite de stat.
Tot în 2020, Comisia Europeană a aprobat solicitările României de acordarea a unor ajutoare de stat pentru Tarom, în valoare de 36,7 milioane de euro, circa 176 de milioane de lei, și pentru Blue Air de 62 de milioane de euro (circa 301 milioane de lei). Acesta este și momentul în care compania ungară Wizz Air contestă aceste ajutoare la CJUE.
Ministrul UDMR de la Mediu blochează conturile
Chiar și așa de Blue Air ghinioanele se țin lanț. Recent, operatorul aerian a fost amendat și de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) cu peste 2 milioane de lei pentru anularea a mii de zboruri, fără a fi forțată de restricțiile impuse de pandemie și fără a fi plătit despăgubiri celor peste 73.000 de români care au depus sesizări.
În plus, potrivit explicațiilor date de ministrul UDMR de la Mediu, Tanczos Barna, Blue Air se afla de multă vreme în procedură de executare silită pentru suma de 28 milioane de lei reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021 (pe care toate companiile aeriene le plătesc), motiv pentru care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a și cerut și obținut poprirea conturilor companiei. Pentru obținerea executării silite AFM s-a adresat instanței, procesul durând mai bine de un an, timp în care Blue Air a fost înștiințată, conform legii, că i se vor popri conturile.
În acest context, Blue Air a anunțat marți dimineață, la ora 9,44 că a încheiat cu o companie nou înființată – Air Connect – un parteneriat de tip codeshare, atât pentru zboruri interne în România, dar și pentru cele regionale. „În cadrul acordului, Blue Air va transfera operarea unor servicii interne și internaționale selectate din UE, către Air Connect. Controlul comercial și riscul pentru aceste rute rămân la Blue Air, care va continua să fie responsabilă de vânzări, marketing și asistență pentru clienți, dar se așteaptă să realizeze economii de costuri și raționalizări de peste 15-20% în cadrul cooperării, prin implementarea tipului de aeronavă ATR-72 pe serviciile regionale și de tip navetă”, explica Blue Air într-un comunicat. Surse din piață au declarat pentru „Adevărul” că patronul acestei companii nou înființate Air Connect este Tudor Zamfir Constantinescu, un fost director al Blue Air. La puțin peste 5 ore după anunțul despre „parteneriatul strategic”, Blue Air a emis însă un nou comunicat, prin care a anunțat suspendarea zborurilor.
Ideea înstrăinării unor operațiuni sub forma unui „parteneriat” fusese avansată încă din luna iulie de șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, care spusese că Blue Air își pregătește ieșirea de pe piață prin transferul operațiunilor către o companie nou înființată.