Cât mai costă o franciză în România. Cele mai multe sunt în retail
0În ultimii ani, piața francizelor din România a înregistrat o creștere constantă. Dacă în 2022, conform datelor furnizate de Asociatia Română a Francizelor, pe piață erau peste 400 de concepte de francize, doi ani mai târziu, în 2024, estimările indicau existența a peste 500 de concepte.

De exemplu, conform informațiilor furnizate pieței în februarie 2025, Compania Ahold-Delhaize, care deține lanțul de supermarketuri Mega Image a înregistrat la finalul lui 2024 vânzări și taxe ale francizaților sau afiliaților în valoare de 7,8 miliarde de euro.
În România, grupul a lansat conceptul Shop&Go în 2010, în sistem de franciză. La finalul lui 2024, compania Ahold-Delhaize avea 985 de magazine Mega Image și Shop&Go, cu opt mai multe decât în 2023. Acestora li s-au adăugat din acest an circa 1700 de magazine ale Profi Rom Food, după ce Ahold-Delhaize a achiziționat rețeaua de la fondul de investiții Mid Europa Partners în 2025. Din cele 1700 de magazine Profi, 1500 sunt operate de parteneri, într-un sistem asemănător cu franciza.
LaDoiPași, o altă rețea ce operează în sistem de franciză a ajuns la peste 2600 de locații, conform informațiilor de pe site-ul oficial, consolidându-și poziția în piața retail-ului de proximitate. 5 to go s-a extins semnificativ, ajungând la peste 510 unități în 2023, dintre care 95% sunt francize. Un total de peste 2800 de locații, în toată țara, doar pentru 3 tipuri de francize. Doar aceste francize, dacă ar fi să facem un calcul estimativ, cu o medie de 5 angajați pentru fiecare locație, asta ar însemna peste 14.000 de locuri de muncă.
Franciza Shop & Go (Mega Image)
Mega Image oferă antreprenorilor posibilitatea de a gestiona magazine sub conceptul Shop&Go, destinat unităților de proximitate.
• Taxa de franciză: între 10.000 și 20.000 de euro.
• Costuri de amenajare: între 200 și 500 de euro/ metru pătrat; pentru un magazin de 200 metri pătrați, investiția poate ajunge la 100.000 de euro.
• Capital de lucru: între 30.000 și 50.000 de euro pentru stocuri inițiale și cheltuieli curente.
• Redevențe lunare: 3%-5% din cifra de afaceri.
Astfel, investiția totală inițială poate varia între 150.000 și 200.000 de euro, în funcție de locație, specificul spațiului ales și alte caracteristici rezultate în urma evaluării fiecărei solicitări în parte. Profitul lunar al unui magazin Shop&Go nu este detaliat public, dar antreprenorii trebuie să analizeze cu atenție planul de afaceri, având în vedere factori precum amplasarea, competiția și cererea pieței locale.
Franciza LaDoiPași – METRO
Franciza LaDoiPași, dezvoltată de METRO România, permite deschiderea de magazine de proximitate fără o taxă de intrare.
Investiția inițială este variabilă în funcție de dimensiunea spațiului și e în medie de 50.000 euro, dar poate ajunge la 100.000 în functie de dezvoltare și suprafața magazinului:
•Taxă lunară fixă: 100 de euro.
• Suport METRO: Până la 10.000 de euro pentru dotări și echipamente, în funcție de tipul magazinului.
• Vânzări zilnice: O medie de 9.000 de lei/zi, în funcție de locație și suprafață, dar poate ajunge și 30.000 lei / zi.
• Timp estimat pentru profitabilitate: Aproximativ trei luni de la deschidere, în funcție de performanța magazinului. Performanța financiară depinde de amplasare, strategie de marketing și management operațional. În privința recuperării investiției, aceasta se face între 9 și 36 de luni de la deschiderea magazinului.
De la retail la HoReCa
Potrivit datelor Franchwise din 2024, anual, în HoReCa din România, se deschid aproximativ 150-200 de noi francize. În acest sector sunt 30% din totalul francizelor din România. Una dintre cele mai cunoscute este 5 to go. În cazul acesteia, taxa de franciză este de 4500 euro+ TVA, iar investiția totală care ar include și această taxă ar fi între 17.000 și 20.000 euro, în funcție de spațiu, suprafața recomandată fiind între 10 și 50 de metri pătrați. Redevența lunară este de 4% din cifra de afaceri + TVA.
Francizele, extindere pe piața serviciilor
În ultimii ani, francizele au trecut de la fast-food și haine la know-how, tech și servicii smart. România s-a maturizat, oamenii vor siguranță, rețete testate și sprijin. Din 2020, franciza devine tot mai mult o opțiune de viață, nu doar de business. E un mindset: „nu trebuie să reinventez roata, vreau să accelerez cu cineva care știe drumul”. Astfel, apar francize în domenii la care aparent un antreprenor nu se gândește, cum ar fi: finanicar, medical, cosmetice.
Franciza de servicii financiare
Pentru antreprenorii interesați de domeniul financiar, se poate investi într-o franciză ca AVBS, în domeniul brokerajului de credite. Cu o investiție inițială sub 10.000 de euro, franciza oferă acces la o rețea națională și un sistem bazat pe inteligență artificială, care automatizează întocmirea dosarelor clienților. AVBS are o rețea de 35 de francize active din care fac parte peste 300 de oameni.
„Compania oferă suport complet, de la training personalizat la generare de leaduri, asigurând succesul antreprenorilor fără ca aceștia să fie singuri în drumul lor”, a declarat Valentin Anghel, fondator și CEO AVBS Broker de Credite.
Câștigul lunar al unui broker ce deține o franciză AVBS poate ajunge la 10.000 – 15.000 euro, lunar, îndeosebi în orașele mari.
Există și francize în domeniul educației, precum Logiscool, cu peste 50 de centre educaționale în 42 orașe România, Saga Kids, cu 3 francize, în momentul de față sau SmartyKids cu peste 350 de locații.
Creșterea cifrei de afaceri pe piața francizelor
Potrivit datelor date publicității anul trecut de Franchwise, unul dintre jucătorii din sectorul consultanței în francize din România, în 2019, piața francizelor din România era estimată la peste 3.5 milioane de euro. În 2023, aceasta ajunge la 5,4 miliarde de euro, pentru ca, în 2024, să se estimeze că piața francizelor de la noi atinge o cifră de afaceri de circa 5,8 miliarde de euro. Astfel, există o tendința ascendentă în perioada 2019- 2024, în care piața a înregistrat o creștere anuală de 10%. Conform datelor din 2024, 41% dintre francize sunt în sectorul retail, 30% în HoReCa și 29% în servicii.