Cadourile de Crăciun și fondurile românilor: de unde mai au bani și ce preferă în funcție de generație
0Românii se pregătesc intens pentru Sărbătorile de iarnă, deși doi din cinci români (44%) alocă bugete mai mici anul acesta pentru cumpărăturile de sezon din cauza inflației care le afectează finanțele.
Compania de cercetare Dynata și Revolut, care are peste 4 milioane de clienți în România, au vrut să afle ce planuri au românii pentru cadourile de Crăciun și ce bugete pregătesc pentru acestea. Datele iarată că românii au cheltuit de Black Friday în 2024 mai mult decât în 2023 cu 14%, în vreme ce achizițiile din magazinele fizice au reprezentat 40% din cheltuielile totale realizate în perioada analizată, iar achizițiile pe platforme online, 60%. Cu toate acestea, suma medie cheltuită de un client român a fost de 343 lei/ client.
Analiza mai indică faptul că, de Black Friday 2024, consumatorii români au fost mai interesați de ofertele de la comercianții globali sau din străinătate decât de cele de pe plan local. Dacă în 2023, 61% din suma cheltuită a fost pentru achiziții de la comercianți locali și 39% de la comercianți internaționali sau străini, în 2024, raportul s-a inversat. 48% din suma totală cheltuită a fost la comercianți locali, iar 52% la comercianți din afara țării.
De unde mai au români pentru cadourile de Crăciun
Cum ultimii ani au fost marcați de multe evenimente imprevizibile și unii dintre concetățenii noștri au început să fie mai atenți cu banii lor, majoritatea românilor apelează la economii pentru a-și pregăti bugetele necesare cadourilor de Crăciun (53%), arată studiul. Atât bărbații, cât și femeile au dat același răspuns în proporții similare (53% vs 52%), în legătură cu intențiile legate de bugetele pentru darurile de sărbători. Doar 32% dintre respondenți au spus că se folosesc exclusiv de fondurile deținute în cont pentru a achiziționa cadourile de sărbători, fără să fie nevoie să economisească sau să se împrumute. Aceeași cercetare ne arată că cei care iau în calcul un împrumut pentru darurile din tolba Moșului reprezintă doar 5% dintre respondenți. În același timp, studiul a mai scos la iveală că un procent important de respondenți (11%) se decid în ultimul moment de unde vor lua bugetul pentru cadourile de Crăciun.
Există, totuși, unele diferențe notabile după vârstă în privința surselor de finanțare a cadourilor de Crăciun. Cei mai tineri (18-24 de ani) tind mai degrabă să strângă bani (65%), cei din segmentele de vârstă medie (35-54 de ani) contează mai degrabă pe lichiditățile de care dispun (33%), în timp ce românii din categoria 45-54 de ani au cea mai ridicată rată de răspuns în favoarea împrumuturi (6%).
Câți bani pun deoparte și cât împrumută românii pentru cadourile de Crăciun
Dacă ne uităm la românii care și-au făcut deja un plan financiar pentru cadourile de sărbători, studiul ne arată cei mai mulți (22%) s-au orientat spre un buget economisit de 500 de lei, 12% între 750-1.000 de lei, iar 10% între 500-750 de lei. Găsim, totuși, și 9% dintre respondenți care economisesc în acest scop chiar peste 1.000 de lei. În privința împrumuturilor, 2% au spus că vor împrumuta până la 1.000 de lei, iar alți 2% între 500-1.000 de lei.
Generațiile se poziționează diferențiat și față de nivelul bugetelor economisite sau împrumutate. Generația Z preferă să economisească sume mai mici, de până în 500 de lei (36%), milenialii pun deoparte bugete mai consistente, de peste 1.000 de lei (11%), Gen X are cel mai mare procent de respondenți care se împrumută până la 1.000 de lei (5%). Diferențe apar și între cele două sexe - bărbații pun deoparte sume mai mari decât femeile (27% dintre respondenții bărbați economisesc peste 750 de lei, în timp ce 27% dintre femei economisesc sub 500 de lei).
Conform datelor analizate în formă agregată și anonimizată de către banca digitală, unul din patru conturi de economii în lei deschise de clienții români a fost creat după 1 octombrie 2024, iar soldul total a crescut cu 20% de la aceeași dată până la jumătatea lunii noiembrie.
Cum arată cadoul de Crăciun preferat
Experiențe, obiecte, bunuri de lux, bani? Studiul a aflat și ce și-ar dori românii să găsească sub brad, în dimineața Crăciunului. Pentru doi din cinci români (41%), cadourile preferate sunt îmbrăcămintea, accesoriile și produsele electronice/ electrocasnice. Totuși, pe poziția a doua, cu 26% se află cadourile în bani, care să le permită respondenților să își cumpere ceea ce își doresc ei. Pe poziția a treia, cu 14%, figurează experiențele (călătorii, cursuri, concerte). 6% dintre respondenți nu își doresc nimic, iar 3% au răspuns cu „nu știu” la această întrebare.
Preferințele în funcție de sex ne arată că femeile sunt mai practice și vor mai mult decât bărbații să primească daruri în bani (27% vs. 24%), în timp ce bărbații sunt net în favoarea cadourilor constând în obiecte diverse (vestimentație, accesorii, aparatură), cu 44% vs. 38%.
Generația Z este categoric favorabilă cadourilor în bani (33%), în timp ce milenialii preferă darurile în produse diverse (48%), GenX își dorește experiențe mai mult ca alte generații (18%), iar seniorii (65+) au cele mai multe răspunsuri potrivit cărora nu își doresc nimic (12%).
Care sunt experiențele preferate de români pentru cadourile de Crăciun
Studiul arată că șapte români din zece pun pe primul loc vacanțele și călătoriile (71%). Pe poziția a doua, la egalitate, se află concertele sau biletele la evenimente și voucherele la spa și centre de wellness (16%), iar pe poziția a treia, tot la egalitate, experiențele gastronomice sau biletele la spectacole și expoziții (9%). Românii își mai doresc și activități outdoor (7%), cursuri și ateliere pentru diverse hobby-uri (7%) sau mile aeriene (4%).