Google, amendată cu 1,49 miliarde de euro pentru abuz de poziţie dominantă

Google, amendată cu 1,49 miliarde de euro
pentru abuz de poziţie dominantă

Comisia Europeană a amendat Google cu 1,49 EUR miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE. Google a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţă impunând o serie de clauze restrictive în contractele cu siturile internet ale terţilor, ceea ce i­a împiedicat pe rivalii Google să afişeze pe siturile respective anunţuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: „Astăzi, Comisia a amendat Google cu 1,49 EUR miliarde de euro pentru utilizarea abuzivă ilegală a poziţiei sale dominante pe piaţa serviciilor de intermediere în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online. Google şi-a consolidat poziţia dominantă în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online şi s-a protejat împotriva presiunii concurenţiale prin impunerea unor restricţii contractuale anticoncurenţiale pe siturile internet ale terţilor. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani şi a împiedicat alte societăţi să concureze pe baza meritelor şi să inoveze. În acelaşi timp, acest comportament a împiedicat consumatorii să se bucure de avantajele concurenţei.”

Cum a profitat Google de poziţia sa dominantă

Potrivit Comisiei Europene, începând cu 2006, Google a inclus în contractele sale clauze de exclusivitate. Acest lucru însemna că editorilor li se interzicea să plaseze pe paginile lor de rezultate ale căutării orice anunţuri publicitare asociate cu căutările online aparţinând concurenţilor Google. Decizia vizează editorii ale căror acorduri cu Google au impus o astfel de exclusivitate pentru toate siturile lor.

Începând din martie 2009, Google a început treptat să înlocuiască clauzele de exclusivitate cu aşa-numitele clauze de „plasamente premium” (Premium Placement). Acestea impuneau editorilor să rezerve pentru anunţurile publicitare ale Google cel mai profitabil spaţiu de pe paginile lor cu rezultate ale căutărilor şi să includă pe siturile lor un număr minim de anunţuri publicitare aparţinând Google. Drept rezultat, concurenţii Googleau fost împiedicaţi să îşi plaseze anunţurile publicitare asociate cu căutările în spaţiile cele mai vizibile şi mai accesate ale paginilor de rezultate de căutare ale siturilor.

Începând din martie 2009, Google a inclus şi clauze care impuneau editorilor să solicite o aprobare scrisă din partea Google înainte de a modifica modul în care erau afişate anunţurile publicitare ale concurenţilor. Acest lucru a însemnat că Google putea controla cât de atrăgătoare şi, prin urmare, cât de accesate puteau fi anunţurile publicitare ale concurenţilor săi.

Prin urmare, Google a impus mai întâi o obligaţie de furnizare exclusivă, prin care concurenţii săi erau împiedicaţi să plaseze orice anunţuri publicitare pe siturile cele mai importante din punct de vedere comercial. Google a introdus apoi aşa-numita strategie de „exclusivitate relaxată”, menită să rezerve pentru anunţurile publicitare proprii spaţiile cele mai valoroase de pe siturile internet şi să controleze performanţa anunţurilor publicitare ale concurenţilor.

Pe parcursul celei mai mari părţi din perioada respectivă, practicile Google au acoperit mai mult de jumătate din piaţă din punctul de vedere al cifrei de afaceri. Rivalii Google nu au fost în măsură să concureze pe baza meritelor lor, fie din cauză că le era efectiv interzis să apară pe siturile editorilor, fie pentru că Google rezervase pentru anunţurile proprii spaţiul comercial de departe cel mai valoros de pe siturile respective, putând controla, în acelaşi timp, cum puteau apărea anunţurile concurenţilor.

Concluzia deciziei adoptate astăzi este că Google deţine o poziţie dominantă pe piaţa intermedierii publicităţii asociate cu căutările online în SEE cel puţin din 2006. Google a abuzat de această poziţie dominantă pe piaţă, împiedicându-şi rivalii să concureze pe piaţa de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online.

Abuz repetat

Google a mai fost amendată pentru astfel de practici şi în trecut. În iunie 2017, Comisia a amendat Google cu 2,42 miliarde euro pentru că a abuzat de poziţia dominantă a motorului său de căutare, ceea ce a conferit un avantaj ilegal serviciului propriu al Google de comparare a preţurilor.

În iulie 2018, Comisia a amendat Google cu 4,34 miliarde euro pentru practici ilegale legate de dispozitivele mobile care utilizează sistemul de operare Android pentru a consolida poziţia dominantă a motorului de căutare al Google.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: