Cum a eşuat Parteneriatul Public-Privat în Ungaria

Cum a eşuat Parteneriatul Public-Privat în Ungaria

Viktor Orban FOTO AFP

Ungaria reprezintă un exemplu perfect al eşecului în dezvoltarea de proiecte de infrastructură în parteneriat public-privat (PPP). Bugetul ţării va „sângera“ până în 2040 din cauza deciziei Guvernului ungar de a construi doar două autostrăzi în acest sistem.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ungaria va pierde 7% din produsul său intern brut (PIB) curent sau aproximativ 2. 853 miliarde de forinţi (8,7 miliarde euro), până în 2040, din cauză că a decis să construiască autostrăzile M5 şi M6 prin acorduri de partneriat public-privat, în loc să contracteze împrumuturi pentru finanţare, scrie Budapest Business Journal, preluând o analiză a site-ului de ştiri economice G7.hu.

Anul trecut, statul ungar a plătit 114 miliarde forinţi (349 milioane euro) proprietarilor celor două autostrăzi, făcând din acestea cele mai scumpe concesiuni PPP. Această sumă se ridică la o treime din totalul veniturilor generate de sistemul rutier de taxare şi de cel de vinietă electronică, de 315 miliarde de forinţi (peste 964 milioane de euro), mai arată analiza.

Concesiunea autostrăzii M5 a fost acordată unei companiei austriece şi către două firme franceze. Autostrada a fost introdusă în sistemul de vinietă în 2004, statul plătind către concesionari 17 miliarde de forinţi (53,6 milioane de euro) în fiecare an, de atunci.

În plus, statul ungar a cumpărat 40% din participaţia la M5 şi a avut opţiunea de a cumpăra restul pentru 100 miliarde de forinţi (315 milioane de euro), însă în cele din urmă a vândut şi participaţia achiziţionată la un preţ redus către proprietarii străini. Statul plăteşte acum 35 miliarde de forinţi (107,2 milioane de euro) pe an drept „taxă de disponibilitate”, susţine publicaţia ungară.

Aceasta descrie autostrada M6 precum „poate cel mai prost proiect al guvernelor MSzP-SzDSz (Partidul Socialist Maghiar – Partidul Social Democrat)“, din cauza nivelurilor mici de trafic de la sud de Szekszard şi a eşecului de stimula economiile judeţelor Tolna şi Baranya, din sud-estul ţării. Potrivit calculelor publicaţiei maghiare, afacerea parteneriatului public-privat în cazul autostrăzii M6 generează o pierdere de 50 miliarde de forinţi (157 milioane de euro) pe an. Această sumă ar fi suficientă pentru a construi 1.000 de kilometri de autostradă nouă până în 2040, potrivit publicaţiei.

Proiectele PPP au fost aspru criticate de actualul partid de guvernare, Fidesz, atunci când se afla în opoziţie, cu promisiuni de renegociere a acestor înţelegeri. Cu toate acestea, singura măsură realizată a fost o plată de 17 milioane de forinţi (53 mii de euro) către un birou de avocatură pentru a analiza contractele, fără măsuri ulterioare.

În România, PPP a eşuat înainte de a începe

Cel mai promiţător proiect al Guvernului României în parteneriat public-privat (PPP) a fost abandonat încă din timpul negocierilor şi acesta pare a fi şi viitorul celorlalte proiecte strategice pentru ţară propuse în acest sistem.

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat recent că Guvernul a renunţat la intenţia de a construi autostrada Comarnic – Braşov în parteneriat public-privat şi va folosi, în schimb, fonduri guvernamentale. Executivul a plănuit ca peste 20 de mari proiecte să fie construite în PPP.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările