Miliardarii discreţi. Averile se fac în linişte în Germania

Miliardarii discreţi. Averile se fac în linişte în Germania

Despre moartea recentă a lui Karl Albrecht, fondatorul retailerului ALDI şi „inventatorul“ conceptului de discount în Germania, nu s-a ştiut nimic timp de aproape o săptămână. Albrecht, unul dintre cei mai bogaţi oameni ai planetei, a murit aşa cum a şi trăit: în mare discreţie FOTO bbc.com

Nimeni nu îi poate acuza pe cei mai bogaţi oameni din Germania că îşi etalează averile, ba din contră. Karl Albrecht, cofondator al retailerului ALDI, Dieter Schwarz, fondator Lidl, şi Susanne Klatten, fiica celui care a pus pe picioare colosul BMW, se numără printre cei mai bogaţi oameni ai planetei, însă, înainte de toate, printre cei mai discreţi. Iar asta pentru că, în Germania, banii se fac în linişte.

Ştiri pe aceeaşi temă

Despre moartea recentă a lui Karl Albrecht, fondatorul retailerului ALDI şi „inventatorul“ conceptului de discount în Germania, nu s-a ştiut nimic timp de aproape o săptămână. Iar despre înmormântare, care a avut loc la Essen, cu foarte multă discreţie şi fără fast, la fel, scrie BBC. Karl Albrecht, care a fost înmormântat la începutul săptămânii trecute, a fost unul dintre cei mai discreţi bogaţi ai Germaniei. El a murit la vârsta de 94 de ani aşa cum a trăit, în mare discreţie. 
 
Jurnaliştii BBC arată că, deşi mega-afacerea pusă pe picioare de Karl Albrecht şi de fratele său Theo, care au transformat un mic magazin al mamei lor în ALDI, a ajuns să fie cunoscută în toată lumea, de fiecare om de rând, viaţa privată a acestuia a rămas o necunoscută. Ziarele din Germania au putut folosi la realizarea necrologului doar câteva declaraţii făcute de Albrecht în anii 1953 şi 1971.  
 
Datorită vieţii sale extrem de retrase, nu se ştiu mai multe amănunte despre viaţa privată a lui Karl Albrecht, în afara faptului că are o fiică, un fiu care lucrează în cadrul ALDI şi şase nepoţi. Fără o prezenţă publică, în jurul lui Karl Albrecht s-au născut multe legende. Presa a scris de-a lungul anilor că era extrem de econom, că îi plăcea să crească orhidee şi să joace ocazional golf, dar pe un teren privat. 
 
Acest spirit exacerbat al „economiei“ s-a răsfrâns şi asupra afacerii sale, care a adus, pe lângă alimente ieftine şi noi locuri de muncă, uniformitate, obsesia eficienţei şi anonimitate. Şi, totodată, i-a adus lui Karl Albrecht statutul de super-bogat. 
 
Mogulul german a considerat rafturile magazinelor ca fiind prea extravagante, aşa că a ales ca marfa să fie aşezată în magazin direct pe paleţii sosiţi de la furnizor. Şi a mizat pe o gamă restrânsă de produse, dar ieftine. Chiar şi astăzi, magazine ALDI oferă, de obicei, nu mai mult de 2.000 de produse, comparativ cu 45.000 de produse pentru alte lanţuri. 
 
O lungă perioadă de timp, managerii ALDI nu au avut telefoane, Albrecht recomandându-le să folosească cel mai apropiat telefon public pentru rezolvarea sarcinilor lor. 
 
Chiar dacă Karl Albrecht s-a retras complet din businessul operativ al ALDI Sud încă de acum 20 de ani, el a mai făcut parte, încă un deceniu, din Consiliul de Administraţie al companiei. În 2002, conducerea firmei a fost complet cedată unor manageri cu statut de angajaţi.
 
Reţeaua ALDI a fost înfiinţată în 1946, însă în 1960 compania s-a despărţit în două: Aldi Nord (Theo) şi Aldi Sud (Karl). 
 
Legenda mai spune despre Albrecht că, pentru a-şi ţine conturile, folosea cioturi de creioane vechi de aproape puteau fi ţinute între degete şi că, la deschiderea unui nou magazin, le-ar fi spus arhitecţilor că au utilizat o hârtie prea groasă. 
 
Apariţiile extrem de rare ale lui Karl Albrecht în public şi în presă sunt explicate şi de un eveniment nefericit din viaţa celor doi fraţi. În noiembrie 1971, avocatul Hans-Joachim Ollenburg şi complicele său Paul Kron, poreclit „Paul de diamant“, l-au răpit pe Theo, fratele lui Karl Albrecht. Trei săptămâni mai târziu, victima a fost eliberată contra unei recompense de şapte milioane de mărci germane. Răpitorii au fost în cele din urma prinşi şi condamnaţi.
 
Dacă Karl Albrecht a fost un om de afaceri discret, cu cât mai puţine apariţii publice, despre şeful lanţului rival Lidl se poate spune că este de-a dreptul invizibil, scriu jurnaliştii BBC. Există doar două fotografii „publice“ cu Dieter Schwarz, iar una dintre ele este alb-negru. 
 
Despre germanul Dieter Schwarz (75 de ani - foto) trebuie să cauţi mult pentru a găsi câteva informaţii biografice credibile. Miliardarul este cotat de Bloomberg Billionaires Index cu o avere de 21,9 miliarde de dolari, care îl poziţionează în topul celor mai bogaţi 30 de oameni ai lumii. Dieter Schwarz controlează Schwarz Group, şi este unul dintre puţinii miliardari care au decis să îşi crească afacerea ca una de familie fără a o lista pe bursă sau a o vinde către un fond de investiţii.
 
Deşi este unul dintre cei mai bogaţi oameni de planetă, nimeni în afara cercului său de apropiaţi nu ştie nimic despre viaţa sa personală.
 
Acelaşi lucru se poate spune şi despre familia Quandt, care deţine BMW. În timp ce BMW este un brand cunoscut la nivel internaţional, cu o mare rezonanţă, familia Quandt este un simbol în ceea ce priveşte o viaţă retrasă, trăită în umbră.  
 
Susanne Klatten (foto) este fiica industriaşului Herbert Quandt, cel care a transformat BMW în colosul de maşini de lux de astăzi. 
 
Susanne Klatten este al 44-lea cel mai bogat om de pe planet, însă despre ea se ştiu foarte puţine lucruri. Atunci când ea a început să lucreze la BMW, ca ucenic, a facut-o sub un nume fals, potrivit BBC. Iar bărbatul cu care aceasta s-a căsătorit nu a ştiut identitatea ei reală până când relaţia lor nu a devenit solidă. 
 
Stilul de viaţă al lui Karl Albrecht, cofondator al ALDI, al lui Dieter Schwarz, fondator Lidl, şi al Susannei Klatten, fiica celui care a pus pe picioare colosul BMW, demonstrează că super-bogaţii Germaniei sunt, înainte de a fi bogaţi, discreţi. 
 
În SUA şi Marea Britanie, oamenii de afaceri sunt parte din viaţa publică. Warren Buffett face conferinţe de presă, iar Bill Gates vorbeşte destul de des în public.

Mai puteţi citi:
 
 
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: