Banca pentru locuinţe a adus BCR o pierdere de peste 4 milioane de euro în primul semestru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pierderea BCR din primul semestru, provocată de constituirea unui provizion excepţional legat de Banca pentru locuinţe se ridică la circa 4,4 milioane de euro, a informat BCR. Provizionul a fost constituit în urma deciziei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie luate în urma raportului Curţii de Conturi privind activitatea BCR BpL.

Banca Comercială Română a înregistrat o pierdere netă de 20,8 milioane RON (4,4 milioane EUR) în primul semestru, ca urmare a constituirii unui provizion excepţional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuinţe, în pofida rezultatului operaţional solid, a costurilor scăzute de risc şi a performanţelor ridicate pe toate liniile de business, arată un comunicat al bîncii. Rezultatul operaţional a crescut cu 10,9% comparativ cu S1 2018, ajungând la 822 milioane RON (173,3 milioane EUR), susţinut de veniturile operaţionale mai mari.

Venitul net din dobânzi a crescut în mod semnificativ cu 15,4%, până la 1.110,1 milioane RON (234,1 milioane EUR), de la 962,3 milioane RON (206,7 milioane EUR) în S1 2018, pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât şi al creşterii creditelor şi depozitelor clienţilor.

Venitul net din comisioane a crescut cu 5,6%, ajungând la 368,9 milioane RON (77,8 milioane EUR), de la 349,4 milioane RON (75 milioane EUR) în S1 2018, mai ales ca urmare a unor venituri mai mari din comisioane generate de activităţile de creditare şi asigurări.  

Rezultatul net din tranzacţionare a scăzut cu 13,3%, până la 162,9 milioane RON (34,4 milioane EUR), de la 187,8 milioane RON (40,4 millione EUR) în S1 2018.

Venitul operaţional a crescut cu 9,6% până la 1.690,2 milioane RON (356,4 milioane EUR)  de la 1.541,6 milioane RON (331,2 milioane EUR) în S1 2018, determinat în principal de veniturile nete din dobânzi înregistrate pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât şi al creşterii creditelor şi depozitelor clienţilor.

Cheltuielile administrative generale în S1 2019 au atins valoarea de 868,2 milioane RON (183 milioane EUR), în creştere cu 8,4% faţă de 800,7 milioane RON (172 milioane EUR) în H1 2018, mai ales ca urmare a contribuţiei anuale mai mari la fondul de garantare a depozitelor în anul 2019.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătăţit la 51,4% în S1 2019, faţă de 51,9% în S1 2018.

În ceea ce priveşte pierderea netă rezultată din deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, BCR a consemnat o eliberare de provizion de 88,8 milioane RON (18,7 milioane EUR), faţă de o valoare de 30,1 milioane RON (6,5 milioane EUR) în S1 2018, determinată de recuperări de la clienţi neperformanţi precum şi de însănătoşiri. Rata creditelor neperformante aflată la 5,5% la data de 30 iunie 2019 s-a redus faţă de 5,8% în decembrie 2018 ca urmare a unei evoluţii pozitive a creditelor acordate clienţilor. Gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 103% în iunie 2019.

„Într-un mediu în continuă schimbare, ne străduim permanent să fim mai aproape de clienţii noştri atât prin finanţarea proiectelor personale sau de business, cât mai ales prin implicarea în educaţia lor financiară cu unul dintre cele mai de succes şi de amploare programe de acest fel din România.

Ştim bine că putem progresa doar alături de clienţii noştri, iar nevoile lor reprezintă pentru noi punctul de plecare pentru a dezvolta produse şi servicii adaptate noilor tehnologii. De asemenea, performanţa noastră este posibilă datorită colegilor care şi-au asumat un nou mod de a interacţiona cu clienţii, implicându-se activ în programele de educaţie financiară şi procesul de digitalizare.

Rezultatul nostru operaţional solid este o dovadă a faptului că răspundem aşteptărilor clienţilor şi partenerilor, şi a angajamentului asumat de a sprijini dezvoltarea economiei naţionale“,  a spus Sergiu Manea, CEO Banca Comerciala Romana 

În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice şi microîntreprinderi de peste 3,5 miliarde RON (745 milioane EUR) în S1 2019, în principal datorită creditelor de nevoi personale. Generarea de credite noi a fost constrânsă de regulile mai stricte cu privire la gradul de îndatorare (DTI) aplicat începând cu luna ianuarie 2019, acesta având un impact mai mare asupra creditelor ipotecare. BCR este una dintre puţinele bănci de pe piaţă care oferă credite ipotecare standard cu rată de dobândă fixă pe 5 sau 10 ani, cu scopul de a-şi proteja clienţii. În plus, 34% din totalul fondurilor pentru Prima Casă  pentru anul 2019 au fost alocate BCR, arata comunicatul institutiei.

În ceea ce priveşte activitatea bancară corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 3,6 miliarde RON (761 milioane EUR) în S1 2019. Au fost susţinute sectoare importante cum ar fi industria prelucrătoare (industria auto, industria chimică, industria producătoare de utilaje), energie şi utilităţi, agricultura şi sectorul medical.

Stocul de finanţări acordate sectorului IMM (incl. subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 16% comparativ cu nivelul de anul trecut, atingând valoarea de 5,8 miliarde RON (1,2 miliarde EUR) la data de 30 iunie 2019, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afaceri noi şi pe dezvoltarea sectorului de leasing. Segmentul Real Estate a crescut în mod semnificativ, cu 48,2% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ca urmare a noilor proiecte de construcţii de birouri şi spaţii comerciale finanţate în ultimul an.

BCR a aprobat un număr record de 1.200 credite în cadrul programului Start-up Nation în doar două luni de la lansarea produsului, având cel mai bun pachet pentru start-up-uri. În plus, banca a lansat un nou produs de administrare granturi  pentru programele Startup Plus şi Diaspora Start-up, care ajuns la 2.000 conturi curente în S1 2019.

BCR mentioneaza ca este singura bancă ce oferă educaţie financiară şi finanţare personalizată pentru ONG-uri şi afaceri sociale, având o valoare finanţată aprobată de 1 milion EUR în S1 2019.

În primul semestru al anului 2019, platforma inteligentă de banking George a ajuns la 600.000 de utilizatori, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru microîntreprinderi.

BCR a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de tranzacţii contactless, ajungând la un nivel de 74%, faţă de 64% în decembrie 2018.

Rata de solvabilitate conform regulamentului privind cerinţele de capital (CRR), doar banca, în mai 2019 se afla la nivelul de 21,4%, semnificativ peste cerinţele de reglementare ale Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 21,0% (Grup BCR) în martie 2019 arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group, potrivit bancii

Împrumuturile şi avansurile acordate clienţilor au crescut cu 3,8% până la 37.788,1 milioane RON (7.981,8 milioane EUR) la data de 30 iunie 2019 de la 36.400,1 milioane RON (7.805,3 milioane EUR) la data de 31 decembrie 2018, susţinute atât de creditele din segmentul corporate (+5,0% faţă de decembrie 2018), cât şi de cele din retail (+4,1% faţă de decembrie 2018).

Depozitele clienţilor au crescut cu 0,6% până la 55.427,3 milioane RON (11.707,6 milioane EUR) la data de 30 iunie 2019 faţă de 55.099 milioane RON (11.815 milioane EUR) la data de 31 decembrie 2018, fiind determinate de creşterea depozitelor din retail. Depozitele clienţilor rămân sursa principală de finanţare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanţare diversificate, inclusiv compania mamă.

Decizia Înaltei Curţi

Spre finalul lunii iunie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-a pronunţat împotriva BCR Banca de Locuinţe în dosarul în care Curtea de Conturi o acuza că a acordat prime de stat anuale de până la 250 de euro şi unor persoane care nu au folosit sistemul de economisire creditare (bauspar).

Suma imputată de Curtea de Conturi BCR BpL era de circa 60 de milioane de euro la acel moment, grupul austriac Erste, acţionar majoritar al BCR, anunţând deja că a constituit un provizion de 230 de milioane de euro, dar că aşteaptă motivarea Curţii înainte de a decide dacă va plăti banii statului sau se va adresa instanţelor internaţionale.

În 2015, Curtea de Conturi a acuzat BCR BpL şi Raiffeisen BpL că nu au respectat legea atunci când au acordat primele de stat şi unor beneficiari care nu au folosit sistemul bauspar pentru contractarea unui credit. Sistemul presupunea că o persoană economiseşte pentru o perioadă de cel puţin cinci ani, după care este eligibilă pentru un credit pentru achiziţia, construcţia sau îmbunătăţirea unei locuinţe, în condiţii mai avantajoase de dobândă decât cele de la nivelul pieţei. 

În adresa înaintată instanţei, Curtea de Conturi arăta că de primă ar fi beneficiat şi persoanele sub 18 ani, care nu aveau vârsta legală pentru a contracta un credit, dar şi cele înaintate în vârstă, care ar fi depăşit vârsta maximă acceptată în normele de creditare, inclusiv mai mulţi membri ai aceleaşi familii. Astfel, aceste depuneri nu ar fi avut scopul de a rezulta în contractarea unor credite, ci doar a obţinerii subvenţiei de la stat, în condiţiile în care, arată Curtea de Conturi, BCR BpL acordase doar 2.900 de împrumuturi la 185.000 de contracte încheiate. Suma imputată de Curtea de Conturi BCR BpL era de circa 60 de milioane de euro la acel moment.

BCR BpL spune că a acţionat legal

BCR Banca pentru Locuinţe consideră situaţia actuală problematică din punct de vedere al predictibilităţii deciziei juridice, informând că a acţionat întotdeauna în concordanţă cu legislaţia pentru sistemul de economisire-creditare şi a preluat cele mai bune practici de la principalele modele din Uniunea Europeană: Germania şi Austria, care au folosit sistemul de economisire-creditare cu mare succes în ultimii 70 de ani pentru îmbunătăţirea condiţiilor de locuire. 

„BCR Banca pentru Locuinţe a respectat legea în totalitate şi subliniază faptul că rapoartele de constatări nejustificate ale Curţii de Conturi afectează în mod nedrept clienţii. Decizia actuală va submina funcţionarea pieţei de economisire-creditare şi potenţial viabilitatea întregului sistem bauspar din România. Grupul BCR va continua să îşi servească prompt clienţii, bazat pe faptul că nivelurile de capital şi lichiditate ale grupului BCR rămân puternice, semnificativ peste cerinţele de reglementare, în pofida unei estimări conservatoare a impactului deciziei instanţei”, a informat banca.

BCR câştigase, pe fond, litigiul cu Curtea de Conturi – judecat la Curtea de Apel – însă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a întors decizia în recurs.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite