Apple, investigată și în România. Ce suspiciuni are Consiliul Concurenței
0Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind o posibilă încălcare a regulilor de concurență de către companiile Apple pe piața publicității prin aplicații pe dispozitive mobile iOS.
Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind o posibilă încălcare a regulilor de concurență de către companiile Apple Inc. și Apple Distribution International Limited – denumite împreună „Apple” – pe piața publicității prin aplicații pe dispozitive mobile iOS.
Compania Apple și-a dezvoltat un sistem integrat vertical și închis, sistem care include diferite niveluri de componente hardware, software și servicii online, nepermițând niciunui alt magazin de distribuire de aplicații să fie instalat pe dispozitivele sale, cu excepția celui propriu, AppStore.
În acest context, Autoritatea de concurență are indicii că Apple ar fi abuzat de poziția sa dominantă pe piața distribuției aplicațiilor pe iOS, limitând accesul la datele utilizatorilor folosite pentru scopuri publicitare și, în același timp, favorizând propriile servicii tehnologice de afișare a publicității online în aplicațiile compatibile iOS.
Autoritatea are suspiciuni că prin introducerea politicii ATT („App Tracking Transparency”), Apple a încurajat utilizatorii să limiteze accesul altor aplicații la profilul publicitar IDFA („Identifier for Advertisers”), ceea ce a condus la o restrângere a concurenței pe piața publicității prin aplicații pe dispozitive mobile iOS, având efecte asupra tuturor actorilor implicați, agențiile de publicitate, dezvoltatorii de aplicații, prestatorii servicii de atribuire sau performanță etc., cât și asupra consumatorilor finali.
Mai multe autorități de concurență din Uniunea Europeană, cum ar fi Franța, Italia, Germania și Polonia, au în derulare investigații privind practici asemănătoare.
Reamitim că Legislația în domeniul concurenţei nu interzice deţinerea unei poziţii dominante, ci utilizarea acesteia în mod anticoncurenţial (abuziv) în relaţiile comerciale cu alte companii ori faţă de consumatorii finali.
În situaţia în care Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.