Antrenorul antreprenorilor. Sfaturile unui expert despre ce înseamnă să fii un om de afaceri de succes

0
Publicat:

Gabriela Chiriac îi ajută pe oamenii de afaceri să se cunoască mai bine pe ei înșiși, să comunice mai bine cu angajații și cu clienții, dar și să găsească cele mai bune căi pentru a-și dezvolta afacerile.

Gabriela Chiriac este formator de competențe antreprenoriale FOTO Dănuț Trandafir
Gabriela Chiriac este formator de competențe antreprenoriale FOTO Dănuț Trandafir

Gabriela Chiriac este unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în coaching și formatori de competențe antreprenoriale din România. A urmat Facultatea de Construcții de Mașini a Universității „Dunărea de Jos“ din Galați, dar nu și-a găsit un post pe această specializare după absolvire, iar în 1993, după ce a încercat mai multe joburi, și-a deschis o firmă cu câțiva prieteni.

„Munceam mult, dar câștigam foarte bine. Făceam comerț cu diverse produse, dar am vrut să încerc și altceva“, a povestit Gabriela pentru „Weekend Adevărul“. S-a angajat din nou, însă a realizat că nu i se potrivește statutul de angajat și a decis atunci să intre din nou în antreprenoriat.

„Era un antreprenoriat sălbatic. Atunci se făceau regulile și apărea legislația în domeniul IMM-urilor“, își amintește femeia de afaceri, care în acest an a împlinit 30 de ani de antreprenoriat.

Până în 2010 a fost asociat într-o firmă de construcții civile industriale și a renunțat când a conștientizat că ceea ce o împlinește personal și profesional este formarea antreprenorilor. S-a înscris la o școală de coaching din Marea Britanie, iar apoi, de-a lungul anilor, s-a specializat permanent în acest domeniu.

Primul secret: educație și dezvoltare permanentă

În prezent, Gabriela pregătește antreprenori, manageri și lideri din diverse domenii, atât individual, cât și în grup, și organizează teambuildinguri. În 2022 a înființat un club de afaceri în Galați, Bizz Club, împreună cu o parteneră, Ana Maria Savin, unde sunt organizate săptămânal întâlniri educaționale cu antreprenori.

„Discutăm despre cum să îți motivezi angajații, cum să te automotivezi pe tine, ce noutăți legislative au mai apărut, despre contabilitate, finanțe, partea de administrare a afacerii, despre leadership, marketing, branding și o mulțime de alte lucruri care ajută antreprenorul să crească și odată cu el să crească și compania“, explică Gabriela.

Formatoarea de antreprenori spune că unul dintre secretele unei afaceri reușite este ca cel sau cei care o conduc să se educe și să se dezvolte permanent. Mulți oameni de afaceri spun că nu mai au timp pentru așa ceva și nici bani.

Gabriela Chriac îi educă pe antreprenori să învețe permanent FOTO arhiva personală
Gabriela Chriac îi educă pe antreprenori să învețe permanent FOTO arhiva personală

Gabriela îi sfătuiește însă să continue să învețe, pentru că pe termen mediu și lung, investiția în ei înșiși va merita, iar ei vor avea o cu totul altă imagine de ansamblu a afacerii și vor vedea lucrurile altfel.

„Vor ști exact ce oameni să își atragă lângă ei, astfel încât, la un moment dat, să le delege lor o parte din activități, iar ei să se ocupe de dezvoltarea afacerii“, spune antreprenoarea.

Dacă vorbim de o activitate productivă, este nevoie, evident, de angajați. Gabriela spune însă că acest lucru nu mai este valabil în cazul prestărilor de servicii. Piața din România abundă în prezent de astfel de firme.

„Sunt o mulțime de companii mari în România care nu au angajați. Își iau colaboratori externi, iar tu ca firmă poți face un pachet de servicii. Acesta este viitorul“, ține să precizeze experta în formarea de competențe antreprenoriale.

Primul lucru pe care Gabriela îl face când un antreprenor vine la ea pentru idei legate de dezvoltarea afacerii este să îl întrebe ce își dorește. Unii oameni de afaceri vor ca angajații lor să fie mai organizați, în sensul de a identifica mai bine timpii morți și mai ales motivele pentru care se întâmplă acest lucru.  Gabriela îi ajută apoi pe antreprenori să aibă un time management mai bun în cadrul firmei.

„Suntem influențați ca oameni de foarte multe lucruri. De aceea, identific tipologii de persoane, tipologii de tipuri de comunicare, cum să abordăm relația cu cel cu care ne-am întâlnit, cum să vorbim cu el și cum să manageriem situațiile dificile prin care trecem. Am și un workshop, care se numește «Stop conflictelor», unde abordăm teme ce țin de responsabilități, de priorități și de delegare“, punctează antreprenoarea.

Când banii nu mai sunt de ajuns

Ea a descoperit că unele companii care i-au cerut ajutorul nu își cunosc valorile și nici principiile după care se ghidează în afaceri. De fapt, sunt valorile și principiile oamenilor care au construit businessul.

Pornind de la acestea, antreprenorii conștientizează că vor să ofere servicii medicale mai bune celor din jurul lor și să le faciliteze libertatea de exprimare, ca să dăm doar câteva exemple. Când își încep afacerea, vor doar să facă bani, însă după un timp constată că nu îi mai motivează.

„La un moment dat, atingi limita de sus la ceea ce ți-ai dorit financiar și ca angajat, și ca antreprenor. Atunci trebuie să cauți în interiorul tău și să descoperi ce te dă jos din pat, cum am eu o vorbă. Ca antreprenor sau manager, dacă nu poți acest lucru, ai o mare problemă – dacă tu nu ești motivat, cum îți poți motiva angajații?“, întreabă retoric Gabriela.

Gabriela Chiriac spune că fiecare firmă trebuie să își cunoască valorile FOTO arhiva personală
Gabriela Chiriac spune că fiecare firmă trebuie să își cunoască valorile FOTO arhiva personală

Acesta este momentul când un om de afaceri trebuie să descopere care este misiunea pentru care face ceea ce face.

Aici intervine expertul în coaching, care îi ajută pe antreprenori să descopere care este scopul real al afacerii lor, direcția corectă în care trebuie să meargă, ce îi motivează cu adevărat, cu cine pot lucra, ritmul în care pot face acest lucru și ce îi împlinește pentru a-și putea crește businessul.

Plan, obiective, strategii

Ca să treci la următorul nivel ca om de afaceri, ai nevoie de un plan, de obiective clare și de strategii care să te ducă acolo. Pentru a face asta, e necesar să răspunzi la cele şase întrebări-cheie: Cine?, Ce?, Când?, Unde?, Cum? și De ce?.

„La începutul afacerii, ne întrebăm constant cum facem bani? După un timp ne întrebăm de ce facem asta? De asemenea, ce fac eu acum ca să împlinesc scopul pe care mi l-am propus. Dacă răspunzi la De ce? și Ce?, poți depăși orice criză“, explică Gabriela pornind de la experiența sa antreprenorială.

Deși poate părea ciudat, cel mai complicat este ca un antreprenor să conștientizeze că are nevoie de ajutor atunci când afacerea bate pasul pe loc.

„Coach-ul nu dă soluții, ci ajută omul de afaceri să găsească singur soluții la provocările cu care se confruntă. E ca atunci când cineva îți spune să faci ceva și tu nu vrei, dar dacă vine de la tine, o faci cu siguranță. Ceea ce fac eu este să aduc antreprenorul în echilibru pe cele patru elemente care contează: fizic, mental, emoțional și spiritual“, spune formatoarea de antreprenori.

Este un întreg cerc de relații (el cu el însuși, el cu partenerii din afacere, el cu angajații, el cu clienții) pe care un om de afaceri trebuie să îl conștientizeze și să îl dezvolte pentru a-și duce businessul la un alt nivel. Paradoxal, cea mai mare frică pe care o avem este frica să ne descoperim adevăratul potențial, deci cumva o frică de necunoscut.

Ghid pentru viitorii antreprenori

Gabriela spune că nu există om de succes care să nu aibă ceva care la un moment dat l-a ținut pe loc.

„În primul rând, oamenii își caută sensul în viață, vor un echilibru între viața personală și cea profesională, vor să comunice mai bine cu ei înșiși, cu partenerii și cu angajații și să câștige mai mulți bani“, conturează experta în coaching un top al problemelor cu care se confruntă antreprenorii.

Pentru Gabriela Chiriac, relația cu banii este legată de stima de sine FOTO arhiva personală
Pentru Gabriela Chiriac, relația cu banii este legată de stima de sine FOTO arhiva personală

Sfatul ei este ca oamenii de afaceri să nu se aștepte ca veniturile să vină imediat și să înțeleagă că relația cu banii a fiecăruia dintre ei este în strânsă legătură cu stima de sine pe care o au și cu legătura lor cu familia și cu cei din cercul apropiat.

„Cred că antreprenoriatul este cea mai bună dezvoltare personală. Atitudinea de învingător este cheia. Dacă vrei să deschizi o afacere, trebuie să înțelegi că este posibil să nu obții veniturile pe care ți le dorești, cel puțin la început, să știi că trebuie să muncești zi de zi, că trebuie să fii consecvent și perseverent și că trebuie să îți menții starea mentală și emoțională. Este posibil să fii nervos sau nemulțumit, dar va trebui să îi zâmbești unui angajat sau unui client, pentru că oamenii nu lucrează sau nu cumpără decât cu cei sau de la cei care au încredere în ei, au energie și entuziasm“, este abecedarul formatorului de antreprenori pentru cei care deschid un business.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite