Airbus testează noi modele de aripi pentru avioanele sale. Din ce ar putea fi produse acestea și cum vor arăta

0
Publicat:

Airbus intensifică testarea unei noi tehnologii de fabricare a aripilor, în timp ce producătorul de avioane pune bazele unui viitor succesor al seriei sale A320, dar se confruntă și cu o luptă pentru a reduce costurile.

Fabrica Airbus FOTO: Shutterstock
Fabrica Airbus FOTO: Shutterstock

Ministrul britanic al Industriei, Nusrat Ghani, a inaugurat marți o fabrică specializată în realizarea tehnologiilor pentru producerea aripilor de avion în sud-vestul Angliei. Aceasta va ajuta la proiectarea și construirea aripilor care sunt mai lungi, mai ușoare, mai subțiri și cu vârfuri pliabile pentru a zbura mai durabil, scrie Reuters.

"Este programul nostru de a pregăti tehnologiile de care vom avea nevoie pentru următoarea generație de aeronave Airbus, oricare ar fi aceasta", a declarat Sue Partridge, șefa programului Wing of Tomorrow al companiei.

Deschiderea vine după ce Boeing a anunțat că cercetează un concept alungit, ultra-ușor, numit Transonic Truss-Braced Wings.

Alegerea designului aripilor și a metodelor de producție de către oricare dintre producători, împreună cu dezvoltarea motoarelor, vor trasa liniile generale în competiția aeronavelor, până în a doua jumătate a secolului.

Surse din industrie estimează că Airbus cheltuiește "sute de milioane" de dolari pentru Wing of Tomorrow.

Succesor pentru A320

Oficial, cercetarea ar putea aduce beneficii oricărui proiect, dar toți ochii sunt pe un succesor al A320 cu un singur culoar, despre care Airbus a spus că ar putea fi introdus între 2035 și 2040.

"Este vorba despre pregătirea tehnologiei pentru un viitor produs cu un singur culoar, deci un produs cu rată ridicată de (producție)", a spus Partridge despre un set de modele demonstrative.

"Trebuie să dezvoltăm tehnologii compozite pentru a reduce greutatea din aripă, dar acestea trebuie să fie la costul potrivit și la capacitatea corectă a ratei de producție".

În prezent, cele mai bine vândute A320/321 și Boeing 737 sunt fabricate din aluminiu, dar designerii cred că piesele compozite vor permite viitoarelor aripi să fie conice și mai eficiente.

Principalul obstacol este acela că piesele compozite costă mai mult pentru a fi produse.

Partridge a declarat că Airbus este în discuții cu cel puțin trei furnizori pentru a reduce costurile.

Noile aripi

Introducerea aripilor de carbon la avioanele cu un singur culoar poate necesita, de asemenea, o revoluție pentru a ține pasul cu obiectivele de producție care sunt în prezent de 10 ori mai mari decât pentru avioanele mari.

În prezent, compozitele aerospațiale sunt tratate în cuptoare sub presiune numite autoclave, care consumă spațiu și energie. Partridge a confirmat că Airbus studiază dacă să construiască aripi fără autoclave.

Până în prezent, doar un nou avion rusesc a folosit pe deplin această metodă pentru aripi, dar adaptarea acesteia la volumele Airbus sau Boeing ar necesita investiții semnificative și progrese în ceea ce privește costurile, spun analiștii.

Pe măsură ce aripile devin mai lungi, testarea la Filton - unde a fost dezvoltată o parte din Concordul anglo-francez - include plierea vârfurilor aripilor pentru a se potrivi intrării pe porțile de parcare.

"Fizica ne spune că pentru a obține o aripă mai eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil, trebuie să fie mai lungă și mai subțire. Asta înseamnă că trebuie să mărim anvergura aripii", a spus Partridge.

Partridge a refuzat să spună când va alege Airbus între zeci de tehnologii pe care le testează, dar a spus că va fi pregătit pentru orice decizie cu privire la un nou program. Analiștii spun că lucrul la un model 2035 ar trebui să fie lansat până în 2027-28.

Întrebat dacă noua tehnologie ar putea fi utilizată pentru a actualiza modelele existente, cum ar fi A321, Partridge a spus "da, teoretic".

Surse din industrie spun că Airbus ar putea profita de o parte din cercetare dacă avansează cu o potențială variantă a A220 mai mică.

Airbus nu a spus ce va implica avionul, cunoscut intern sub numele de "A220 Stretch", dar sursele spun că un scenariu care necesită noi aripi și motoare pentru intrarea în serviciu nu este realizabil înainte de 2030.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite