Compania americană OmniTRAX, eliminată din cursa pentru CFR Marfă, cere suspendarea privatizării operatorului feroviar de marfă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania americană OmniTRAX, eliminată din procesul de privatizare CFR Marfă pentru că plicul depus la Ministerul Transporturilor nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă, a depus vineri o contestaţie la procesul de vânzare unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al operatorului feroviar de marfă. Compania cere suspendarea privatizării până la rezolvarea contestaţiei.

„OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată până la data de 05.06.2013 şi finalizată cu o înştiinţare emisă de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare. Această înştiintare este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună-credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o saptămâna pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil“, se arată într-un comunicat al companiei. 

OmniTRAX a fost eliminată din procesul de privatizare a CFR Marfă pentru că nu a depus, până la termenul stabilit, oferta preliminară şi neangajantă. 

Compania americană a depus contestaţii la Tribunalul Bucureşti, Ministerul Finanţelor, Ministerul Transporturilor şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

OmniTRAX anunţă că a solicitat accesul la situaţii contabile precise, pe care CFR Marfă SA are obligaţia să le întocmeasca lunar sau anual, cum ar fi: bilanturi, balante sintetice si analitice, fise contabile ale unor conturi, semnate de reprezentantii societatii, situatii uzuale in procedurile de audit. Desi aceste informatii nu sunt confidentiale si trebuiau puse la dispozitia participantilor, OmniTRAX nu a avut acces la ele, susţin reprezentanţii companiei americane.

“In aceste conditii era imposibil pentru orice investitor de buna credinta cum este OmniTRAX sa depuna pana la data de 05.06.2013, conform cerintelor procedurii de privatizare, atat o oferta neangajanta reala (adaptata nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfa), cat si comentariile privind contractul de vanzare-cumparare, alaturi de un plan de restructurare pe cinci ani, care sa transforme o companie de stat plina de datorii si ineficienta intr-o companie feroviara profitabila care sa aduca beneficii economiei si cetatenilor Romaniei”, se mai arată în comunicat.  

Reprezentanţii companiei mai arată că, la solicitarea repetată a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informatiilor si pentru formularea ofertei, compania avand si confirmarea oficiala a Fondului Monetar International ca nu poate interveni in modificarea calendarului privatizarii si orice decizie de acest fel  depinde de Ministerul  de resort, Ministerul a refuzat, invocand angajamentul fata de FMI.

Astfel, OmniTRAX solicita suspendarea procesului de privatizare pana la rezolvarea contestatiei sale, admiterea contestatiei prin anularea deciziei de decadere a OmniTRAX din procesul de privatizare si obligarea autoritatii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX.

Privatizarea CFR Marfă presupune vânzarea a 51% din acţiunile companiei. Licitaţia pentru privatizarea companiei porneşte de la 180 milioane de euro. Pentru a participa la ultima etapă, respectiv licitaţia cu ofertă în plic, documentele de participare trebuie depuse până cel târziu miercuri, ora 12:00, acest termen fiind unul de decădere. Joi, la ora 11:00, la sediul Ministerului Transporturilor, comisia de privatizare va deschide plicurile cu ofertele de cumpărare şi va stabili câştigătorul.

OmniTRAX, GFR şi asocierea dintre Transferoviar Grup şi Donau-Finanz au depus pe 23 mai din nou, documentele pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă, fiind singurii investitori care au participat la proces atât în prima fază, cât şi după reluarea acestuia. Cei trei investitori au depus şi anterior documentaţia de participare, dar nu s-au precalificat pentru etapa următoare.

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă şi a relaxat unele condiţii impuse ofertanţilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat preţul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câştigătorului.

Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiţie solicitată de experţii Fondului Monetar Internaţional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituţiei internaţionale.

Guvernul îşi asumă faţă de FMI doar desemnarea câştigătorului licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, una dintre principalele solicitări ale instituţiei financiare, dar nu şi finalizarea tranzacţiei, arătând că operaţiunea depinde de îndeplinirea tuturor condiţiilor din contract.

Astfel, Guvernul promite FMI, în scrisoarea de intenţie transmisă săptămâna trecută, înainte de decizia finală din board-ul Fondului că va încerca să desemneze un câştigător al licitaţiei pentru CFR Marfă la 21 iunie, cu puţin înainte de reuniunea board-ului FMI, dar nuanţează referirea la încheierea tranzacţiei efective, arătând că aceasta depine de îndeplinirea "tuturor" condiţiilor contractuale.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite