Aeroportul Otopeni: Noua platformă de parcare a avioanelor, finalizată
0Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a început procedura de recepţie la finalizarea lucrărilor de extindere a platformei de îmbarcare-debarcare nr. 1 de la Aeroportul „Henri Coandă".

„La AIHCB s-au finalizat lucrările de extindere a platformei de îmbarcare - debarcare nr. 1. Aproape 16.000 mp. înseamnă patru noi poziții de parcare, cu instalațiile necesare operării, pentru aeronave cu litera de cod C, dar și o creștere a capacității platformei cu cca. 10%”, au transmis reprezentanții Companiei pe pagina de Facebook.
La rândul său, purtătorul de cuvânt al CNAB, Valentin Iordache, a explicat în cadrul unei întâlniri cu presa: „Vorbim de o extindere de aproape 16.000 mp, din care platforma propriu-zisă are aproape 15.000 mp. Sunt patru poziţii de parcare de categoria C, asta înseamnă aeronave de tip Boeing 737 sau Airbus seria 320. Aceste patru poziţii de parcare înseamnă practic o creştere cu 10% a capacităţii de parcare a aeronavelor pe Aeroportul Henri Coandă.
Şi, chiar dacă nu pare foarte mult, este foarte importantă pentru că în ultimele luni, şi cu siguranţă şi în lunile de vară, erau necesare aceste patru poziţii de parcare, pentru că, altfel, pe timpul nopţii, nu mai puteam primi alte aeronave. Au fost multe situaţii în care am anunţat că numai aeronavele care sunt programate să opereze aici pot să aterizeze pe timpul nopţii".
Pe lângă cele patru poziţii de parcare pentru aeronave cu litera de cod C (de tip Boeing B737, Airbus A320 sau similare), investiţia a vizat şi realizarea instalaţiilor necesare operării acestora, obţinându-se o creştere a capacităţii platformei cu aproximativ 10%, informează Agerpres.
Cât au costat lucrările de pe Aeroportul Otopeni
Noua parcare a aeronavelor are suprafaţa de 15.865 mp, iar costul lucrărilor de extindere pentru întreaga zonă a fost de 21.471.180 lei (inclusiv TVA).
„Nu este vorba numai de această lucrare care valorează peste 20 de milioane de lei şi care conţine nu numai această suprafaţă de beton pe care o vedeţi deja marcată. Suntem în procedura de recepţie la terminare a lucrărilor, vorbim şi de toate instalaţiile aferente acestei platforme. Mă refer aici la tot ce înseamnă iluminat, balizaj, drenaj, canalizare, canalizare pluvială şi toate celelalte elemente care au trebuit să fie amplasate aici, odată cu suprafaţa betonată, care trebuie să vă spun că numai partea de beton are 40 cm grosime, plus celelalte straturi care mă duc până aproape spre 1 metru", a continuat oficialul CNAB.
Iniţial, lucrările au fost demarate la data de 18 martie 2019, dar contractul a fost reziliat întrucât executantul nu a respectat clauzele contractuale referitoare la termenul de realizare.
Ulterior a fost lansată o nouă procedură de achiziţie publică, fiind elaborate expertiza tehnică şi documentaţia necesară, iar în 8 septembrie 2022 au reînceput lucrările la acest obiectiv de investiţii, în prezent fiind în curs procedura de recepţie.
Valentin Iordache a adăugat că din cauza lipsei acestor locuri de parcare din punct de vedere operaţional era nevoie de un efort suplimentar din partea aeroportului.
„Asta nu inducea întârzieri în operare, dar, evident, trebuia să folosim mult mai judicios şi mult mai intens toate capacităţile de care de care dispunem", a subliniat el.
Potrivit acestuia, sunt necesare investiţii pentru o reconfigurare a platformei 2, astfel încât şi acolo să crească substanţial capacitatea şi să poată fi procesate mai multe aeronave.
Trafic mai mare decât în 2019
Purtătorul de cuvânt al CNAB se aşteaptă ca în seznul de vară să crească numărul de curse, fiind deja zile cu trafic mai mare chiar şi decât în 2019.
„Traficul trebuie să crească vara, pentru că întotdeauna s-a întâmplat aşa. Numărul de curse la rândul lui creşte. Vor apărea tot mai multe chartere, în special pe perioada lunilor iunie şi până târziu în octombrie. Deci, e clar că traficul va creşte. Numărul de mişcări de aeronave este în creştere. Creştere puternică şi faţă de 2022, dar chiar şi faţă de anul 2019 avem multe zile cu trafic mai mare decât în acel an. Deci, premisele sunt pozitive să avem un trafic sporit pe aeroport în această vară", a susţinut acesta.
Valentin Iordache a mai spus că CNAB face toate eforturile să atingă traficul din 2019, însă acesta depinde de capacitatea companiilor europene să aducă mai multe curse pe aeroport.
„Depinde mai puţin de noi, pentru că eforturile noastre de a atrage trafic sunt constante, dar depinde şi de ce capacităţi au companiile aeriene să aducă avioane, să aducă mai multe curse pe aeroport. Este o lipsă şi de aeronave şi de piloţi pe plan mondial, deci nu este foarte uşor să deschizi noi alte investiţii", a adăugat sursa citată.