Acţiunile ce vor fi întreprinse înainte de virarea celei de-a treia tranşe din împrumutul UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

adevarul.ro vă prezintă o parte din Memorandumul Suplimentar de Înţelegere între Guvernul României şi Comisa Europeană care priveşte acordarea celei de-a treia tranşe de împrumut.

·    Implementarea riguroasă a unor măsuri de reducere a cheltuielilor, ce includ:

o    O reducere cu 25% a salariilor, sporurilor şi altor plăţi de natură salarială pentru toţi salariaţii din sectorul public începând de la 1 iunie 2010,  mentinand nivelul salariului minim de 600 RON;

o    Raţionalizarea în continuare a numărului de salariaţi din sectorul public în lunile următoare;

o    O reducere cu 15%  a tuturor prestaţiilor sociale, inclusiv a pensiilor şi a alocaţiilor de somaj mentinand nivelul alocatiei minime la 350 RON. Programele sociale ce nu sunt direcţionate către grupurile dezavantajate ale societăţii vor contribui proporţional mai mult la această reducere;

o    O îngheţare a pensionărilor anticipate începând cu data de 1 iunie 2010 şi până la intrarea în vigoare a legii de reformă a sistemului de pensii. Pensiile noi de invaliditate vor fi acordate numai dacă acestea au fost în prealabil aprobate de echipele de evaluare medicală din Ministerul Muncii;
o    Reducerea transferurilor către autorităţile locale în valoare de 0,3% din PIB.

·    Implementarea riguroasă a unor măsuri de sporire continuă a veniturilor, ce includ:

o    Extinderea bazei de impunere pentru impozitul pe venit pentru a include şi tichetele de masă, veniturile din câştigurile de capital, inclusiv dobânzile la depozitele bancare, şi plăţile compensatorii;

·    În cazul în care aceste acţiuni nu sunt implementate până în iunie 2010 sau nu conduc la consolidarea anticipată vor fi implementate acţiuni suplimentare de majorare a veniturilor, inclusiv măsuri de majorare a cotelor de impunere, pentru a se elimina orice diferenţă bugetară anticipată.  

A 4-a tranşă

A: Consolidare fiscală

·    Progrese în implementarea bugetului 2010 ce vizează o ţintă de deficit guvernamental de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (deci 6,8% din PIB în termeni de numerar);

·    Adoptarea unui buget al anului 2011 care sa tinteasca o reducere suplimentara a deficitului structural in conformitate cu recomandarea Consiliului in cadrul Articolului 126.7

·    Eliminarea celui de-al 13-lea salariu aferent anului 2010 pentru angajaţii din sectorul public. Acesta va apărea în bugetul anului 2011;
·    Respectarea ţintei din bugetul anului 2010 pentru cheltuielile cu bunuri şi servicii, excluzând rambursarea arieratelor acumulate. 

B: Guvernanţa fiscală şi reforma fiscală structurală

·    Acordarea de stimulente adecvate inspectorilor cu atribuţii în colectarea impozitelor şi taxelor în vederea majorării veniturilor fiscale;

·    Acţiuni efective îndreptate împotriva evaziunii fiscale, în mod deosebit pentru a spori veniturile din accize cu 2 miliarde RON comparativ cu nivelurile anului 2009.

C:  Reglementarea şi supravegherea sectorului financiar 

·    Intrarea în vigoare a legii privind independenţa autorităţilor de supraveghere din sectorul financiar non-bancar până la finele lunii iunie 2010 ;

·    Asigurarea capacităţii BNR de a face faţă provocărilor la adresa stabilităţii financiare, generate printre altele de presiunile asupra calităţii activelor, inclusiv prin planuri de contingenţă;

·    Întărirea finanţării fondului de garantare a depozitelor prin: (i) majorarea cotei efective contribuţie la 0,3% în 2011 şi creşterea progresivă a ratei de acoperire prealabilă la 2%; (ii) eliminarea treptată a liniilor de credit stand-by de la instituţiile de credit pana in ianuarie 2011; (iii) revizuirea aranjamentelor de guvernanţă a Fondului de Garantare a Depozitelor pentru a se asigura că nici membrii Consiliului şi nici angajaţii instituţiilor de credit nu sunt reprezentaţi în Consiliul de Administrare al FGD. Amendamentele necesare vor intra în vigoare de la finele lunii septembrie 2010; 

·    Menţinerea cadrului de reglementare prudenţial actual în materie de provizionare;

·    Consolidarea stabilităţii financiaree prin reţinerea de la promovarea unor iniţiative legislative (precum actualul proiect al legii insolvabilităţii personale) ce ar submina disciplina în materie de creditare;

·    Efectuarea amendamentelor legislative necesare menite să clarifice regimul de despăgubire a creditorilor băncilor plasate sub administrare specială pentru a asigura implementarea cu eficacitate a legislaţiei recent amendate privind lichidarea instituţiilor de credit cu probleme financiare. Această legislaţie ar trebui să intre în vigoare până la sfârşitul lui decembrie 2010.

D: Reforme structurale

·    Punerea în aplicare a ţintelor trimestriale rezultând în reducerea trimestrială cu 2,5% a arieratelor de către fiecare dintre cele zece companii de stat cu cele mai mari pierderi. Punerea în aplicare va începe cu al treilea trimestru al anului 2010;


·    Paşi concreţi în direcţia privatizării sau închiderii SC Termoelectrica  şi a privatizării S.N. de Transport Feroviar CFR Marfă S.A.;
·    Raţionalizarea numărului de şcoli şi spitale;

·    Adoptarea unui acord multianual de performanţă între Ministerul Transporturilor şi agenţiile de implementare în termen de treizeci de zile de la adoptarea de către Guvern a cadrului bugetar pe termen mediu.

A 5-a tranşă

A: Consolidare fiscală

·    Implementarea de prevederi în buget care să garanteze că fondul de salarii în 2011 nu va depăşi 39 de miliarde RON.  Acest obiectiv va fi realizat prin reducerea numărului total de angajaţi în sectorul public la 1,29 mil la inceputul anului 2011;

·    Introducerea sistemului de co-plată pentru serviciile medicale. Ponderea scutirilor de la obligaţia de a efectua aceste plăţi nu va depăşi 40% .


Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite