70 la suta din produsele de sticlarie romanesti merg la export

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Produsele chinezesti castiga tot mai mult teren

Cea mai mare parte a produselor de sticlarie fabricate de firmele romanesti, respectiv 70 la suta, merge in tarile Europei de Vest si in Statele Unite ale Americii, restul de 30 la suta fiind comercializat pe piata interna. Producatorii spun ca acest lucru se datoreaza in primul rand faptului ca dupa Revolutie piata romaneasca a fost invadata de produse mai ieftine si mai adaptate la buzunarul romanilor. Mai mult, pozitia producatorilor romani pe piata internationala este clatinata, in ultimul timp, de invazia produselor mult mai ieftine fabricate in China. Numarul fabricilor de sticlarie din Romania a crescut, dupa '89, de la 25 la peste 160, acestea acoperind insa in acest moment doar jumatate din piata interna. Cealalta jumatate este dominata de produsele de sticlarie provenite din Cehia, Turcia, Slovacia sau Italia. "In general, firmele romanesti produc sticlarie sau cristaluri lucrate manual, care sunt mai scumpe decat cele provenite de pe aceste piete pentru ca sunt produse automatizat. Romanii nu-si permit sa plateasca pana la 2-3 dolari pentru un pahar, asa ca am mers pe piata externa", ne-a declarat Valentin Mocanu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Sticlarie din Romania. Mai mult, romanii pe langa faptul ca prefera produsele mai ieftine, nici nu sunt mari consumatori de sticlarie. "Un roman cumpara in medie 2 pahare pe an, in timp ce un neamt cumpara anual cel putin 20 de pahare. Din aceste considerente piata externa este mai atractiva si mai profitabila pentru producatorii romani", ne explica Mocanu. Sticlaria romaneasca se vinde bine mai ales in Germania si Franta, unde anul trecut nivelul exportului a ajuns la 40 de milioane de dolari, Italia si Franta, dar si Statele Unite - 25 de milioane de dolari anual. Produsele cu mare cautare la export sunt paharele, vazele si articolele decorative, din sticla alba sau colorate. Succesul fabricilor de produse de sticla pe piata internationala este insa umbrit in acest inceput de an de o serie de factori interni sau internationali. "Vanzarile la export pe primele trei luni ale acestui an au scazut cu 20 la suta fata de aceeasi perioada a anului trecut. Acest lucru se datoreaza cresterii pretului la combustibil si la energie, precum si reducerii turismului din cauza ultimelor evenimente internationale. Dar cel mai ingrijorator factor este invazia produselor chinezesti pe piata externa", povesteste presedintele Asociatiei. El spune, de asemenea, ca din cauza costurilor de productie cu 70 la suta mai scazute a produselor chinezesti, pozitia pe pietele externe a inceput sa le fie amenintata. "China are subventii la energia electrica, forta de munca este mai ieftina, de asemenea, piata fortei de munca este invadata de specialisti si designeri buni si, de aceea, in scurt timp va fi o competitie foarte serioasa pentru produsele noastre si ca pret, si ca modele...Incercam acum tot felul de solutii pentru a putea face fata preturilor mai mici practicate de chinezi, dar va fi foarte greu si deocamdata nu intrezarim nici o solutie viabila", spune si Viorica Mateciuc, directorul general al Stimas Suceava. Piata romaneasca, spun producatorii, nu va fi afectata de expansiunea asiatica, pentru ca oricum catre aceasta merge un procent limitat din productie la majoritatea fabricilor. Din acest motiv, dar si pentru ca romanii au devenit mai interesati de produsele fabricate de companiile autohtone, obiectivul pentru acest an este reorientarea catre piata interna. "Piata romaneasca, romanii, in general, au devenit mai rafinati si "mai cu gust", astfel ca cererea interna a inceput sa creasca si de aceea ne gandim sa ne orientam mai mult spre intern. Romanii incep sa prefere calitatea in locul pretului, chiar daca este un inceput firav", ne-a declarat Daniela Cojocaru, directorul general al Vitrometan Medias. Ea spune ca, in pofida faptului ca nu se orienteaza direct catre produse din cristal, romanii au inceput sa prefere produsele mai simple si de calitate si, de asemenea, sa aprecieze produsele originale si unicat. "Romanii au renuntat treptat la bibelourile de sticla in forma de pestisori, balerine sau cosulete, nelipsite din majoritatea sufrageriilor inainte de 1989 si se orienteaza acum spre obiecte de decor din sticla, respectiv boluri, suporturi de lumanari, vase cu diverse forme si culori, lampi decorative si pahare simple", ne-a mai declarat Daniela Cojocaru.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite