De ieri, de azi

De ieri, de azi

Jean Vilar Cunoscut în primul rând ca fondator al Festivalului de la Avignon, Vilar a fost unul dintre marii reformatori ai teatrului popular. Având legături strânse cu sindicatele

Jocul de-a istoria

Jocul de-a istoria

Un spectacol inteligent, despre victoria credinţei asupra bigotismului. Pe scenă, actriţa Dorina Chiriac e cea mai scundă dintre toţi. În amintire câştigă mult în înălţime. Se poate verifica miracolul în spectacolul Teatrului de Comedie „Ioana şi focul” de Matei Vişniec.

Pe scurt

Pe scurt

Sibiu Spectacole cu intrare liberă Spectacolele “Pas de Quatre” şi “Cenuşăreasa” vor fi prezentate în premieră, pe 18 decembrie, de Teatrul de Balet din Sibiu, urmând a fi jucate pe

O nefericire veselă

O nefericire veselă

„Trei surori” de A.P. Cehov, în regia lui Tompa Gábor, recenta premieră, confirmă toate zvonurile bune. La Teatrul Maghiar de Stat Cluj, probabil cel mai bun din ţară, performanţa ţine de amplitudinea ambiţiilor acoperite de talent.

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Eleonora Duse A fost una dintre marile interprete ale personajelor ibseniene, dar a avut şi o biografie demnă de piesele lui Ibsen. A fost implicată într-o relaţie cu Gabriele d’Annunzio, de

Teatrul ca lume

Teatrul ca lume

Nu ratati! Cluj Teatrul Maghiar de StatPacea perpetuă de Juan Mayorga producţie Teatro de La Abadia, Madrid Regia: José Luis Gómez  Cu: José Luis Alcobendas Sâmbătă 13, duminică 14

Pe scurt

Pe scurt

Londra Craniul real în “Hamlet” Royal Shakespeare Company a decis să nu mai folosească un craniu adevărat în reprezentaţiile “Hamlet”, deoarece acesta ar putea distrage atenţia

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Jean-Louis Barrault După ce s-a angajat în 1940 la Comedia Franceză, Barrault a fost considerat trădător de colegii săi de generaţie. Pentru ei era greu de acceptat faptul că unul dintre

Lupta pentru audienţă

Lupta pentru audienţă

În reality show-ul de pe scenă, personajele îşi pierd demnitatea.Teatrul atacă televiziunea, folosind mijloacele ei. În acest concurs, Lia Bugnar, autoarea piesei „Şapte dintr-o lovitură”, jucată la Naţionalul bucureştean, câştigă mai mult decât un premiu.

Teatrul ca lume

Teatrul ca lume

Nu rataţi! Craiova Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Omul din la Manchade Dale Wassermann Regia: Cezar Ghioca Cu: Tudor Gheorghe, Valentin Mihali, Monica Ardeleanu, Adrian Andone Joi, 4

Pe scurt

Pe scurt

Andrei Şerban predă teatru românesc Piesa “poimâine, alaltăieri”, scrisă şi montată la Teatrul Mic din Bucureşti de Gianina Cărbunariu, va fi prezentată într-un spectacol-lectură,

De ieri, de azi

De ieri, de azi

Olga Knipper A început să facă teatru în plin naturalism şi şi-a încheiat cariera în epoca happeningurilor şi a teatrului absurd. A fost colegă cu Meyerhold, l-a avut profesor pe

Scena recomandari

Scena recomandari

Nu rataţi! Cluj Teatrul Maghiar de Stat Neguţătorul din Veneţia de William Shakespeare Regia: Egon Savin Spectacol al Teatrului Dramatic Iugoslav, Serbia Cu: Irfan Mensur, Predrag

Pe scurt

Pe scurt

Bucureşti Preljocaj Ballet În 28, 29 şi 30 noiembrie, în Sala Mare a Teatrului Naţional, celebra trupă de balet va oferi spectacolul “Albă ca Zăpada", creat anul acesta la Bienala

Starea teatrului românesc

Starea teatrului românesc

A 18-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (FNT) nu e jubiliară şi nu şi-a dorit să reprezinte o inovaţie radicală. În partea sa vizibilă, Festivalul Naţional de Teatru a fost un exerciţiu de normalitate, în partea sa invizibilă au clocotit patimi şi cuvinte grele.

Parafrazând titlul unui superb film uitat al lui Mihail Romm, „Nouă zile dintr-un an“, reiau aici jurnalul ţinut „la cald“, scris pe telefon, al celor nouă zile petrecute la ediţia a 24-a a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FEST-FDR), care s-a desfăşurat între 3 şi 11 noiembrie la Teatrul Naţional din Timişoara (manager: regizoarea Ada Lupu-Hausvater, selecţioner unic: teatrologul Oana Borş).

De Ziua dramaturgiei româneşti fixată în calendar la iniţiativa Muzeului Naţional al literaturii pentru data de 13 noiembrie ( data premierei  cu O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale de la care au trecut 135 de ani ) au avut loc mai multe întâlniri, mai mult sau mi puţin festive, printre care şi o dezbatere cu dramaturgi şi critici  moderată de criticul Ioan Cristescu, directorul Muzeului, unde a fost convocată în special secţia de dramaturgie

acum 4 zile · comentarii (0)

Inspirată dintr-o succesiune de fapte reale, consumate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, al Franţei ocupate, al Holocaustului şi al guvernului de la Vichy care a permis arestarea şi deportarea evreilor în lagărele morţii, având în centrul atenţiei destinul şi excepţional, şi tragic al unei pianiste reputate pe nume Fania Fenelon,  piesa „Playing for time” a lui Arthur Miller şi-a dobândit celebritatea graţie unei producţii CBS.

acum 6 zile · comentarii (0)

O conferinţă susţinută cu prilejul Festivalului Naţional de Teatru de către Silviu Purcărete, după Cătălina Buzoianu cel mai inspirat şi rezonant internaţional regizor român din ultimii 50 de ani, îi prilejuieşte acestuia amintirea slujirii ”fenomenului Sărindar” din ultimul sfert al veacului trecut, răstimp în care a semnat marile şi curajoasele spectacole:

acum 18 zile · comentarii (1)

A XXIX a ediţie a „Festivalului Naţional de Teatru” care demult nu se mai numeşte (oare de ce?) şi „I.L Caragiale” ( de vină să fie oare numai faptul că pe afişele de teatru din România nu mai prea apare numele marelui clasic, iar despre spectacole cu adevărat performante cu piesele sale nici măcar nu mai poate fi vorba), a avut loc la Bucureşti în perioada 18-27 octombrie. S-a desfăşurat sub titlul „Teatrul, clipa magică a istoriei”.

acum 21 zile · comentarii (0)

Măcar în această privinţă istoricii de teatru sunt unanimi. Nu e loc de controverse. William Shakespeare a scris „Richard III” în 1593, servindu-se ca mai întotdeauna de felurite documente, de o mulţime de letopiseţi. O parte dintre ele enumerate de Haig Acterian în atât de actuala şi mereu citabila lui monografie.

acum 26 zile · comentarii (1)

Cer îngăduinţa de a începe însemnările mele despre spectacolul cu piesa „Legături primejdioase’’ de Christopher Hampton, producţie a Teatrului Mic din Bucureşti, selecţionat în cea de-a XXIX a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, cu câteva detalii de istorie. Literară şi culturală deopotrivă. Dar şi cu o mărturisire ceva mai personală.

acum 27 zile · comentarii (3)

Dispunem de o serie întreagă de mărturii despre felul în care lumea culturală românească (“oamenii de cultură şi artă” cum li se spunea în epocă, de unde şi Comitetul omonim care avea să îşi schimbe numele în cel de Consiliu al Culturii şi Educaţiei Socialiste) a receptat şi reacţionat la Plenara C.C. al PCR din iulie 1971, la cuvântarea de atunci a lui Nicolae Ceauşescu şi la „Tezele” aferente.

luna trecuta · comentarii (0)

Am o întrebare fundamentală pentru omenire: de ce ţin unii să filmeze-fotografieze cu telefonul mobil la spectacole de teatru/dans? În România, zic, nu că nu s-ar întîmpla şi aiurea. Şi nu la concerte de stadion sau Piaţa Victoriei, cu mii de oameni; nu, în sala de teatru, în întuneric, eventual la cîţiva centrimetri de actori/performeri. De ceee, nene Anghelaache??

luna trecuta · comentarii (7)

Ediţia a XXXI a Festivalului Naţional de Comedie, formă modernizată şi revizuită a mai vechiului Colocviu despre Arta Comediei creat de regretatul Valentin Silvestru şi de Secţia de critică a ATM, a avut loc la şi în organizarea Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi în perioada 4-13 octombrie 2019.

luna trecuta · comentarii (0)

În încheierea însemnării noastre cu titlul de mai sus, vă doream şi vă sfătuiam să comparaţi ziua de azi a Scenei Naţionale cu testamentul lăsat acestei zile de către Societatea Dramatică, aceea care a pus bazele doctrinare ale prime noastre Scene, cunoscută, de la inaugurarea ei, prin numele Teatrul Cel Mare.

luna trecuta · comentarii (0)