Nadia a ieşit totuşi o dată din cuvântul mamei. Sau a făcut ceva, fără a-i cere în prealabil aprobare. S-a înscris la un concurs al cărui premiu constă într-o fotografie-portret făcută de un mare profesionist. De un maestru al artei fotografice, Mama o însoţeşte - cum altfel? - pe fiică la făgăduita şedinţă foto, o încredinţează artistului cu pricina, ea trebuind să meargă urgent la coafor.

Şi de aici încep, desigur, toate. Nadia ajunge pe neaşteptate să fie înconjurată de o lume de basm. La propriu. Lumea şi personajele din celebrul roman al lui Lewis Carol Alice în Ţara Minunilor. De Iepurele Alb, de Pisica de Chester, de Regina, de Cupă, de Twedeledee şi de Twedledum. La un moment dat, Nadia ajunge chiar să creadă că e Alice.

Numai că, din păcate, ea trebuie să fie noua Alice. Alta decât Alice din poveste. O Alice care are de semnat contracte. Alice din societatea pe care nu o mai numim cu vechiul, neindicatul termen societate de consum, ci societate fundamentată pe principii concurenţiale. Un icon, de care are nevoie Wonderland cu ocazia relansării prilejuită de o aniversare rotundă - 50 de ani de activitate.
 
Se întâmplă mai departe tot felul de evenimente, în iureşul cărora fragmente din vechea şi frumoasa carte a lui Lewis Carol se amestecă uneori mai clar, alteori un pic cam imprecis, pe alocuri chiar năclăit, cu momente din viaţa reală a marilor companii de vândut vise. Aflate la rându-le, cum altfel?, decât în concurenţă acerbă cu altele asemănătoare. Evenimente la capătul cărora Alice redevine Nadia. O Nadie însă schimbată, „modificată”, oricum cu totul altfel decât cea lăsată doar cu o oră în urmă în studioul fotografului Chester de sus-menţionata mamă. O Nadie cu personalitate conturată. Care nu mai vrea să fie controlată, dominată, asfixiată de reguli false. De excesul de cutume. De prea multa autoritate. Care doreşte să fie ea. Ea însăşi.
 

FOTO Cătălina Drăghici
 
Povestea acestei deveniri şi redefiniri de personalitate reprezintă firul roşu al scenariului dramatic scris de Yann Verburgh servindu-se de  minunata carte a lui Lewis Carol. Basmul nu mai e basm decât pe jumătate, povestea devine un pic mai serioasă, accentele sunt puse altfel. Ca să o înţelegi aşa cum a fost ea repaginată e nevoie, totuşi pe mai departe, să-l fi citit pe Lewis Carol. Şi să mai ştii care e diferenţa dintre personaj, rol şi omul din viaţa reală şi ce înseamnă aceea personalitate. Lucruri pe care se presupune că le cunosc ori ar trebui să le cunoască adolescenţii. Cei cărora li se adresează spectacolul de la Teatrul Gong din Sibiu. Un Teatru care, din câte se pare, a intrat, asemenea adolescentei Nadia, într-un benefic proces de redefinire de personalitate. De precizare a unei noi identităţi artistice. Mai ferme şi mai fidele unei estetici ferme. Pe care şi-o doreşte noul, tânărul şi dinamicul director Adrian Tibu.
 
Alice înseamnă primul pas pe acest drum. Un pas pe alocuri ezitant, marcat chiar de mici gafe, dar care se poate dovedi în timp că a fost unul foarte mare. Adrian Tibu a recurs pentru acest spectacol la profesionişti autentici.
 
Regia i-a fost încredinţată lui Eugen Jebeleanu, scenografia Velicăi Panduru, scrierea muzicii de scenă lui Alex Halka. Tineri artişti ce nu s-au mulţumit defel să facă un lucru oarecare. Dincolo de micile abateri deja menţionate de la rigoare, de persistenţa unor minusuri în clarificarea curgerii unor secvenţe, dar şi a sensului şi a semnificaţiilor plănuite  a-i conferi scenariului şi montării o  putere a doua diferenţiatoare, spectacolul de la Teatrul Gong probează stil şi eleganţă. Dar şi necesara atenţie în lucrul cu actorii. Care e limpede că au înţeles - şi Eugen Jebeleanu i-a ajutat în chip decisiv să facă asta - că sunt diferenţe fundamentale între cum trebuie jucat în spectacolele de copii şi cum în cele pentru adolescenţi. Că, în primul rând, regulile de intonaţie sunt altele. Actorii sunt Anton Balint, Paul Bondane, Barbara Crişan, Cristina Drăghici, Charlie Fălămaş, Mihaela Grigora, Iustinian Turcu
.
Teatrul GONG din Sibiu – ALICE de Yann Verburgh după LEWIS CAROL; Traducerea şi regia artistică: Eugen Jebeleanu; Scenografia: Velica Panduru; Muzica: Alex Halka; Cu: Anton Balint, Paul Bondane, Barbara Crişan, Cristina Drăghici, Charlie Fălămaş, Mihaela Grigora, Iustinian Turcu; Data reprezentaţiei: 15 iunie 2016