Lăudam anul trecut, tot după un târg de carte Bookfest, apariţia acestui imprint editorial dedicat benzilor desenate – dar care publică „romane grafice“ şi volume masive, diferite oarecum de BD-ul de revistă –, o iniţiativă excelentă a grupului editorial ART, care şi-a făcut un renume din publicarea cărţii de calitate. Se ştie însă că, în România mai ales, „orice minune durează trei zile“, sau ceva aproximativ, aşa că ceea ce trebuie apreciat în astfel de situaţii, dacă e cazul, e tocmai perseverenţa, continuarea încăpăţânată a unui proiect.

Perseverenţă nediabolică

Iată că Grafic-ul a luat lucrurile în serios şi editura ART s-a ţinut de treabă, respectând promisiunile făcute la demarajul de acum un an (al imprintului, pentru că editura acorda mai demult atenţie acestui sector editorial văduvit pe piaţa românească), aşa că putem aplauda acum nu numai iniţiativa excelentă, ci şi perseverenţa în proiect, singura modalitate de a construi ceva în timp.

În colecţiile editurii s-a acumulat deja o frumoasă şi variată ofertă de astfel de apariţii editoriale (care pun accentul în egală măsură pe calitatea textului, a poveştii, şi pe măiestria execuţiei grafice), iar la recentul târg de carte, unde Casa ART a strălucit, mai ales în secţiunea de mare succes a cărţii pentru copii, tipăriturile Grafic s-au aflat la mare căutare.

„Enter Sandman

De departe, vedeta acestui sezon a fost şi este volumul „Sandman“, singurul titlu de bandă desenată semnat de celebrul şi popularul scriitor britanic Neil Gaiman („Stardust“ / „Pulbere de stele“, „Coraline“, „American Gods“ / „Zei americani“ etc.) – Gaiman se află în portofoliul ART, fiind publicat de imprinturile sale: „Oceanul de la capătul aleii“ şi „Zei americani“ la Paladin, care-i dedică o serie de autor, sau „Coraline“, „Mitologie nordică“ şi „Cartea cimitirului“ la Arthur.

Deocamdată este vorba de volumul unu din serie, „Preludii şi nocturne“ (traducere din limba engleză de Alex Văsieş; ilustraţii de Sam Kieth, Mike Dringenberg şi Malcolm Jones III). „Sandman, capodopera lui Neil Gaiman, unul dintre cele mai apreciate romane grafice ale tuturor timpurilor, a impus un standard pentru un fantasy matur în domeniul benzilor desenate. Seria Sandman a fost ilustrată de mai mulţi artişti excepţionali, fiind un amestec de mitologie antică şi modernă în care se întrepătrund perfect ficţiunea contemporană, drama istorică şi legendele“, comunică editura.

Preludii şi nocturne este primul volum dintr-o saga unică în literatura benzilor desenate, care-i introduce pe cititori în lumea fantastică şi întunecată a viselor şi coşmarurilor, pe tărâmul lui Morfeu. Membrii unei organizaţii oculte încearcă să captureze Moartea pentru a obţine viaţa veşnică, dar îl prind pe fratele ei, Visul/Morfeu. Şaptezeci de ani mai târziu, Visul reuşeşte să evadeze şi porneşte în căutarea a trei obiecte magice care i-au fost furate la întemniţare. Şi astfel începe una dintre cele mai extraordinare serii din istoria romanului grafic.“

Sandman are limpezimea basmelor şi subtilităţile subversive ale ficţiunii moderne de primă mână.“ – Stephen King

Sandman e o bandă desenată pentru intelectuali“, scria şi Norman Mailer.



O saga intergalactică

O a doua apariţie de excepţie a acestui început de vară, lansată tot la târgul de carte de la sfârşitul lui mai-începutul lui iunie, este romanul grafic „Saga“, tot volumul unu al unei serii (autor: Brian Keller Vaughan; ilustrator: Fiona Staples; traducere din limba engleză de Beatrice Feleagă), carte câştigătoare a premiului Hugo. „Războiul intergalactic pare să nu se mai sfârşească. Într-un univers din ce în ce mai primejdios şi mai haotic, Alana şi Marko, doi soldaţi din tabere opuse, se îndrăgostesc şi riscă totul ca să aducă pe lume o nouă viaţă. Saga este povestea dramatică a unei tinere familii care se zbate să-i ofere fiicei lor un viitor, departe de conflictul şi ura care au pus stăpânire pe lumile din jur. Fantezia şi science-fictionul se împletesc cu măiestrie în această poveste impresionantă pentru publicul adult“, conform editurii.

„Obraznică, vulgară şi teribil de ingenioasă“, considera TIME Magazine.

„Un pic de Romeo şi Julieta şi un pic de Star Wars.“ — USA Today

Un meta-roman BD

„Să înţelegem benzile desenate (Arta invizibilă)“, autor: Scott McCloud (traducere din limba engleză de Mariana Buruiană şi Alex Moldovan), pare un volum de teorie a domeniului, şi chiar aşa şi este, numai că el are forma tot a unei benzi desenate, a unui roman grafic, putând vorbi astfel despre o meta-bandă desenată sau despre un meta-roman grafic. Cartea, cu totul inedită, este recomandată de nume extrem de prestigioase, ceea ce nu-i de ici-colo.

„Cea mai bună analiză a acestei forme de artă pe care am întâlnit-o vreodată“, spune tocmai obscrurul, retrasul şi misteriosul Alan Moore (autor al „V de la Vendeta“ şi „Watchmen“, deja publicate, anul trecut, de imprintul Grafic}.

„Dacă citiţi, scrieţi sau ilustraţi benzi desenate, dacă predaţi cursuri despre această formă de artă sau dacă pur şi simplu vreţi să urmăriţi un maestru la lucru, trebuie să citiţi cartea asta.“ – Neil Gaiman

„Ingenios deghizat într-o carte de benzi desenate uşor de citit, volumul aparent simplu al lui Scott McCloud deconstruieşte limbajul secret al benzilor desenate, dezvăluind în acelaşi timp în modul cel mai firesc secrete ale timpului, spaţiului, artei şi cosmosului! Cea mai inteligentă bandă desenată pe care am întâlnit-o de multă vreme“, spune şi Art Spiegelman, autorul seriei de romane grafice „Maus. Povestea unui supravieţuitor“, premiată cu Pulitzer. „Toţi cei interesaţi de această formă literară trebuie să citească Să înţelegem benzile desenate“, consideră Will Eisner.

Furori online


Să mai menţionăm şi un volum şi mai atipic: „Mici momente de iubire“, semnat Catana Comics (autor: Catana Chetwynd; ilustrator: Catana Chetwynd; traducere din limba engleză de Ioana Tudor). „Inspirate din momentele simple, intime şi caraghioase care alcătuiesc zi de zi o relaţie, primele desene făcute de Catana Chetwynd au avut un singur destinatar: iubitul ei. Dar când John le-a postat online, seria Catana Comics a început să facă furori pe internet. În prezent, milioane de cititori se regăsesc în umorul ei dulce şi relaxat. Mici momente de iubire este o colecţie de benzi desenate care adună tot ce e mai frumos şi mai preţios în viaţa trăită alături de persoana iubită“, comunică editura.

„Fără doar şi poate, comicsurile lui Chetwynd vă vor face să vă simţiţi calzi şi pufoşi pe dinăuntru.“ – Buzzfeed

Zelazny reloaded

Să spicuim câte o apariţie şi de la celelalte imprinturi ale Grupului Editorial ART.

Editura Paladin (specializată în SF&fantasy) oferă o mult-aşteptată reeditare (pentru prima oară la această editură): „Cronicile din Amber #1. Nouă prinţi din Amber“, a apreciatului autor de SF şi fantasy Roger Zelazny (traducere din limba engleză de Bogdan Perdivară; toate cele zece volume au apărut mai demult la editura Tritonic, în traducerea lui Eugen Cristea, dar nu mai erau de găsit pe piaţă).

Conform site-ului Paladin, „Roger Zelazny (1937-1995) a fost unul dintre cei mai buni scriitori de SF/fantasy ai generaţiei care a urmat Epocii de Aur (Asimov, Clarke, Heinlein). A devenit cunoscut pentru mutaţia de la romane SF cu accentul pus pe lumea exterioară a ştiinţelor exacte, la explorarea de lumi interioare prin intermediul unor discipline ca psihologia, sociologia şi lingvistica“.

„Polonez după tată, Zelazny a debutat ca autor la 17 ani, dar a început să scrie pentru piaţa de science-fiction la 25 de ani, pentru ca după şapte ani să se dedice exclusiv scrisului. De-a lungul carierei sale a fost recompensat cu şase premii Hugo şi trei premii Nebula. Cronicile din Amber sunt formate din două serii distincte („Corwin“, respectiv „Merlin“) de câte cinci romane fiecare, scrise între anii 1970 şi 1991. Neil Gaiman a dedicat Zeii americani lui Zelazny, despre care a declarat că a fost autorul care l-a influenţat cel mai mult.“

„Se spune că cei mai înverşunaţi duşmani îţi sunt chiar vechii prieteni, dar Corwin duce războiul pe un front mult mai personal. Fraţii şi surorile sale, sânge din sângele lui, sunt inamicii de moarte ai moştenitorului din Amber. Însă oare numai el e îndreptăţit la tron? Tărâmul plin de magie al Amberului se pregăteşte pentru o bătălie de proporţii, oferind forţelor întunecate prilejul ideal de a pune stăpânire pe regat.“

Titlu inspirat din Milton

Tot o reeditare mult-aşteptată vine şi de la Editura Arthur (carte pentru copii, sub-editură de un incontestabil succes), în colecţia Arthur GOLD: primul volum din seria „Materiile întunecate“ / „His Dark Materials“ a britanicului – născut în 1946 – Philip Pullmann (locul trei în sondajul BBC-ului The Big Read al romanelor de limbă engleză sau traduse în engleză din toate timpurile, realizat în 2003), intitulat „Luminile Nordului“ / „Northern Lights“ (titlu alternativ, pentru SUA: „Busola de aur“ / „The Golden Compass“, sub care-a mai apărut, acum multă vreme, la editura Humanitas), ilustraţii de Philip Pullman, traducere din limba engleză şi note de Iulia Arsintescu. Acest prim volum a stat şi la baza ecranizării realizate în 2007, intitulată tot „The Golden Compass“, regia Chris Weitz, cu: Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, care din păcate nu a mai fost continuată/rebootată.

„O lume în care sufletul oamenilor se află în afara corpului, o lume populată de vrăjitoare, urşi cu armură şi în care o substanţă misterioasă, numită Praf, îi uimeşte pe unii şi îi înspăimântă pe alţii – acesta este universul Lyrei Belacqua, eroina Luminilor Nordului.

Fata porneşte la doar unsprezece ani în cea mai mare aventură a vieţii sale, spre tărâmul întunecat şi magic al Nordului, ca să-l salveze pe Roger, cel mai bun prieten al ei. Fără ştirea Lyrei însă, rolul pe care-l are de jucat e mai mare de-atât: călătoria ei devine poveste şi povestea legendă, pentru că de deciziile pe care le va lua depinde însăşi soarta lumii.

Această poveste captivantă despre prietenie şi curaj, prima parte a trilogiei Materiile întunecate, a fost tradusă în zeci de limbi şi reeditată de zeci de ori.“

Editarea primului volum, „Luminile Nordului“, a fost deja urmată şi de a celui de-al doilea din trilogie: „Pumnalul tăinuit“ / „The Subtle Knife“, iar al treilea şi ultimul, „Ocheanul de ambră“ / „The Amber Spyglass“, este disponibil într-o ediţie mai veche, în colecţia „Excalibur“ a editurii Arthur.

„Miss Peregrine“ rulz

La YoungArt (romane young adult contemporane, scrise special pentru tineret), încă o frumoasă surpriză: apariţia cărţii a patra, „Harta zilelor“ (traducere din limba engleză de Laura Ciobanu), din seria „Miss Peregrine“ a autorului american Ransom Riggs (al cărei prim volum a fost ecranizat de regizorul Tim Burton în filmul „Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children“, din 2016).

„După ce a izbutit să înfrângă monştrii care aproape că i-au distrus lumea deosebită, Jacob Portman s-a întors în casa părintească, în Florida. Tot aici se află şi Miss Peregrine, Emma şi prietenii lor deosebiţi, încercând din răsputeri să pară de-ai locului. Lecţiile lor de „normalitate“ sunt întrerupte brusc atunci când gaşca descoperă un buncăr ascuns, care i-a aparţinut lui Abe, bunicul lui Jacob. O nouă lume li se perindă în faţa ochilor. Trecutul de agent dublu al bunicului începe, încet-încet, să iasă la iveală, odată cu o nouă misiune pentru Jacob: aceea de a găsi şi de a salva un copil deosebit, cu puteri speciale, încă neconectat. În Harta zilelor, copiii deosebiţi trebuie să fie, încă o dată, la înălţime, nevoiţi să se descurce şi în lumea obişnuită, şi în cea deosebită, fără reguli şi ymbrye. Îi aşteaptă noi aventuri, dar şi noi pericole, departe de Miss Peregrine.“

Harta zilelor ne prezintă un Ransom Riggs în toată splendoarea talentului său, lăsându-şi fanii înfometaţi şi mai mult.“ – NY Journal of Books

Capodopera lui Paul Auster

În sfârşit, să nu uităm nici editura-mamă, adică editura ART, de la care a început totul. De-aici, am spicuit o apariţie puţin mai veche (din iarnă), dar una dintre cele mai interesante şi importante ale anului editorial: romanul „4 3 2 1“, al americanului Paul Auster (consacrat de „Trilogia New York-ului“, scenarist şi co-regizor şi la minunatele filme „Smoke“ şi „Blue in the Face“ / „Brooklyn Boogie“, precum şi regizor al unei variante postmoderne de „Lulu (on the Bridge)“, personajul expresionist imaginat de Wedekind), volum masiv, de 900 de pagini, cu un pronunţat caracter testamentar, un apogeu, un nec plus ultra, al carierei marelui scriitor de peste Ocean (traducere din limba engleză de Iulia Gorzo, colecţia „musai“), roman finalist Man Booker Prize 2017.

„4 3 2 1“ este o operă monumentală, cuprinzând patru romane într-unul singur. „Cu aproape două săptămâni înainte de termen, pe 3 martie 1947, în maternitatea Spitalului Beth Israel din Newark, New Jersey, Archibald Isaac Ferguson vine pe lume. Din acest punct, viaţa lui Ferguson o va lua pe patru căi paralele şi independente. Patru Fergusoni identici, cu acelaşi material genetic, îşi vor urma propria traiectorie, traversând istoria – Războiul Rece, aselenizarea, asasinarea lui JKF, asasinarea lui Martin Luther King sau Războiul din Vietnam – fiecare în felul său.

Cele patru ipostaze ale aceluiaşi personaj, înţesate de elemente autobiografice, reprezintă un pretext de a revizita istoria americană a anilor '50 şi '60 şi o minunată ilustrare a felului în care ne formăm ca oameni – suntem un amestec de porniri intrinseci, de transformări suferite în urma contactului cu alte persoane şi de urme lăsate de evenimentele istorice pe care le trăim. 4 3 2 1 este un imn dedicat tinereţii, cărţilor, creativităţii şi imprevizibilului şi o ars poetica prin care Auster îşi declară devotamentul pentru literatură şi artă. În acelaşi timp, este cel mai realist roman al lui, un adevărat tur de forţă şi, fără doar şi poate, capodopera sa.

Acest roman simfonic şi poliedric, în care vocea inconfundabilă a lui Auster capătă inflexiuni din Borges şi Dickens, poate fi citit fie linear, fie făcând combinaţii alternative, urmărind povestea lui Archie 1 până la final, pentru a vă întoarce apoi în urmă să descoperiţi ce au făcut cu viaţa lor Archie 2, 3 şi 4. Oricare dintre variante va fi o delectare.“

„Un Bildungsroman de proporţii epice. Original şi complex. O operă de o ambiţie nemaipomenită şi de o măiestrie nemaipomenită, un sistem monumental de ficţiuni care concurează şi se completează reciproc, un roman care conţine multitudini.“ – The New York Times Book Review

4 3 2 1 e un elefant, dar sper să fie un elefant de mare viteză. O să domine tot ce-am scris vreodată. Simt c-am aşteptat toată viaţa să scriu cartea asta. Înspre ea m-am îndreptat în toţi aceşti ani“, spunea însuşi autorul Paul Auster.

Citeşte şi:


CARTEA DE ARTĂ Grafic, un nou imprint editorial, îl aduce în România pe autorul-cult Alan Moore VIDEO

Vara se numără bestsellerurile. O selecţie personală Bookfest