Articol publicat pe blogul Despre Opera.
 
Trecem peste comunicatul de presă, stupid şi bombastic, ce parcă ar anunţa un spectacol de circ. În fond, e vorba de operetă, un gen lejer, frivol, satiric, deci ar putea avea sens. Dar, stai! Opera Naţională Bucureşti deschide stagiunea cu o... operetă, când revoluţia sindicală de acolo tocmai şi-a găsit un adevărat profet în persoana inenarabilei Corina Şuteu? Cea care, din postura de ministru al Culturii, vede ca singură rezolvare a tuturor problemelor acestei instituţii separarea Operei de Operetă, pentru a reda fiecăreia „identitatea artistică” etc. etc. Atunci de ce nu se deschide stagiunea de la Operetă cu operetă? Tocmai pentru o mai bună „identitate”...
 
Toate controversele ce ţin de acest spectacol cu Văduva veselă de la ONB creează, într-adevăr, interesul publicului dincolo de cercul amatorilor de operă şi cred că regizorul Andrei Şerban este fericit să se afle iarăşi în mijlocul discuţiilor. Ar fi chiar o mare lovitură dacă spectacolul va fi bun, aşa cum ne aşteptăm cu toţii de la domnia sa. Dar va fi suficientă această strategie de marketing pentru a face uitată problema baletului de la Opera Naţională?
 
Toţi cei implicaţi azi în conducerea ONB vor să ascundă acest grandios eşec al politicii culturale româneşti. Nu sunt vorbe mari, pentru că Johan Kobborg şi Alina Cojocaru au fost alungaţi de la compania de balet a ONB nu pentru că n-ar fi avut succes, ci tocmai pentru că au avut succes. Şi nu pentru că nu ar fi avut valoare, ci pentru că nu sunt români. Sau, în cazul Alinei Cojocaru, pentru că nu e suficient de româncă, fiind acuzată că, de prea multă carieră internaţională, a uitat să mai vorbească limba română după standardele „lingviştilor” de la Operă. Nae Ionescu zâmbeşte maliţios din mormânt: iată că teoria lui despre a fi român versus a fi „bun român” e pusă în practică, în secolul XXI. Nu-i de mirare că teoria rasială a lui Nae Ionescu este reprodusă apologetic pe website-ul ultranaţionalist Active News, portavocea revoluţiei lui Tiberiu Soare & Co. împotriva lui Johan Kobborg. Dar aşa e la noi: oficialul român nu discută despre problemele cu care se confruntă, ci încearcă să le ascundă sub preş. Iar Văduva veselă pare să fie perdeaua de fum ideală în acest moment.
 
Continuarea articolului, pe blogul Despre Opera.