Statul achiziționează trenuri și locomotive, pe fonduri. Urmează și aeronave noi? Ar reprezenta un pas important spre sustenabilitatea aviației românești

0
0
Publicat:

Într-o eră în care sustenabilitatea și eficiența energetică devin priorități globale, sectorul aviației trebuie să se adapteze și să contribuie activ la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. România, în concordanță cu obiectivele Uniunii Europene, se angajează să îmbunătățească semnificativ amprenta de carbon a transportului aerian. În acest context, sugerez un proiect care poate veni ca o inițiativă revoluționară – achiziția unor aeronave moderne, prin Fondul pentru Modernizare sau alte mecanisme similare. Avioanele de ultimă generație pot fi, ulterior, închiriate de către stat companiilor aeriene românești, într-un efort de a susține entitățile care plătesc taxe și impozite în țara noastră.

Foto: Arhivă
Foto: Arhivă

Context. Justificare. Precedent european.

Scopurile asumate de România și Uniunea Europeană privind reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea eficienței energetice sunt ambițioase și necesită măsuri concrete. Proiectul propus se inspiră din succesul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), care a demonstrat eficiența utilizării Fondului pentru Modernizare pentru achiziția de material rulant durabil. Modelul ARF, care a accesat o finanțare de 200 de milioane de euro pentru trenuri electrice și locomotive eficiente, servește drept precedent valoros pentru inițiative similare în sectorul aviatic. La ora actuală, România este în plin proces de achiziționare de material rulant durabil, 9 trenuri electrice și 23 de locomotive.

Dacă la trenuri se poate, de ce nu ar merge și la avioane? La urma urmei, axa face referire la „sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiența energetică în sectorul transporturilor”.

Obiectivul este achiziția de aeronave moderne, eficiente energetic și cu emisii reduse de CO2. Odată cumpărate de către statul român, aceste aeronave pot fi închiriate companiilor aeriene românești, la preț concurențial, sprijinind astfel reducerea amprentei de carbon și îmbunătățirea sustenabilității sectorului aviației din România.

În Europa, mai multe țări au oferit sprijin de stat pentru achiziția de aeronave noi, în special pentru modernizarea flotelor și reducerea emisiilor. Iată doar câteva exemple:

· Franța: Air France-KLM a beneficiat de un pachet de ajutor guvernamental, condiționat de reducerea emisiilor de CO2 și achiziția de aeronave eficiente, cum ar fi Airbus A220 și A350;

· Germania: Lufthansa a primit 9 miliarde de euro din partea guvernului german, cu condiția modernizării flotei și achiziției de aeronave eficiente precum Airbus A350 și Boeing 787;

· Olanda: KLM a primit sprijin guvernamental cu condiții de sustenabilitate, promovând achiziția de aeronave eficiente energetic și cu emisii reduse.

· Suedia: Guvernul scandinav a alocat fonduri pentru avioane electrice și hibride, sprijinind companii precum SAS și altele, cu subvenții și facilități fiscale;

· Norvegia: Widerøe a beneficiat de sprijin financiar pentru achiziția de aeronave electrice pentru zboruri regionale, prin subvenții directe și investiții în infrastructură.

Aceste măsuri demonstrează angajamentul guvernelor europene pentru sustenabilitate în aviație prin sprijin financiar direct pentru achiziția de aeronave noi.

Detalii Tehnice și Financiare

· Achiziția propriu-zisă: Se poate înainta ideea achiziționării unor modele de aeronave ultimă generație, precum Airbus A320neo și Boeing 737MAX, cunoscute pentru eficiența lor energetică. În plus, există posibilitatea includerii aeronavelor hibride, electrice sau cu propulsie pe bază de hidrogen, dacă ele sunt certificate de către EASA;

· Finanțare: Principalul mecanism de finanțare poate fi Fondul pentru Modernizare (peste 12 mld. Euro), destinat proiectelor energetice durabile în perioada 2021-2030. Totodată, proiectul poate beneficia de finanțare din alte fonduri europene dedicate tranziției verzi și nu numai sau cofinanțare de la stat;

· Închirierea ulterioară: Aeronavele achiziționate vor fi închiriate operatorilor aerieni români la costuri concurențiale. La ora actuală, în România sunt înregistrați peste 10 operatori aerieni - companii aeriene românești. Modelul de închiriere poate fi similar celui implementat de ARF pentru materialul rulant feroviar, prin Bursa Română a Mărfurilor, asigurând o competiție corectă și acces egal la tehnologie modernă;

· Implementare: Proiectul se poate desfășura pe o perioadă de minimum trei ani, cu livrări etapizate. Pot fi incluse mecanisme de monitorizare și evaluare periodică pentru a asigura îndeplinirea obiectivelor de eficiență energetică și reducere a emisiilor.

Beneficii ulterioare

· Reducerea emisiilor: Efortul de a achiziționa aeronave de ultimă generație va contribui semnificativ la reducerea emisiilor de CO2 în sectorul aviației din România;

· Eficiență energetică: Utilizarea aeronavelor moderne va reduce consumul de combustibil și va îmbunătăți eficiența operațională a companiilor aeriene românești;

· Sustenabilitate și competitivitate: Operatorii înregistrați în țara noastră vor avea acces la tehnologie de vârf, crescându-și competitivitatea pe piața europeană și globală;

· Impact pozitiv asupra mediului: Proiectul va contribui la îmbunătățirea calității aerului și la reducerea poluării fonice în zonele deservite de aceste aeronave.

Proiectul reprezintă un pas strategic către sustenabilitatea și modernizarea aviației românești. Inspirat de succesul proiectelor similare din sectorul feroviar, România poate contribui la atingerea obiectivelor climatice și la îmbunătățirea infrastructurii aviatice naționale. Prin implementarea acestui proiect, ne demonstrăm angajamentul ferm față de o industrie aviatică mai verde și mai eficientă energetic. Când începem?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite