Spectacol-manifest: Frida Kahlo la București

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Premiera spectacolului ”Frida: Viva la vida!”, la Teatrul Coquette din București, survine într-un context românesc de o tensiune teribilă - ai fi tentat să zici potrivnic actului artistic. Sau, dimpotrivă, punerea în scenă a poveștii de viață a nonconformistei pictorițe capătă, tocmai în aceste zile, o semnificație aparte?

frida jpg

Spectacolul realizat de Ruxandra Bălașu, care și interpretează rolul Fridei, alături de Ion Tudorache, are la bază piesa scrisă de dramaturgul mexican Humberto Robles, cunoscut și ca militant pentru drepturile omului. Opțiunea pentru coloana sonoră a Anei Pătan, unul dintre cei mai originali muzicieni români ai vremii noastre, conferă reprezentației o profunzime și o expresivitate inedite.Evenimentul teatral - cu primele spectacole în 5, 6 și 7 decembrie - își propune ”să refacă momentele esențiale din biografia Fridei Kahlo pornind de la picturile sale, prin perspectiva dedublării: ea însăși a fost propriul ei personaj”, afirmă Ruxandra Bălașu.

Frida Kahlo este imaginea artistului care refuză clișeele și obligă lumea să privească reprezentarea unor subiecte tabu. Arta ei un mod de a trăi. E un mod de rebeliune artistică împotriva unor încorsetări și a unor clișee din ce în ce mai greu de explicat, dar care au supraviețuit până în zilele noastre”, evidențiază regizoarea-actriță, fondatoare a Teatrului Coquette.

Binevenită, așadar, provocarea artistică acum, când românii sunt puși în fața unor opțiuni esențiale.

Viața celei care, acum un secol, a spart tiparele societății în care trăia, pășind nonșalantă dincolo de orice norme, este un bun prilej de reflecție cu privire la drepturile femeii, la capacitatea individului de asumare a propriului drum și la forța de transfigurare a suferinței în artă izbitoare și azi."Curajul de a fi ea" André Breton spunea despre creația Fridei că este ”o panglică în jurul unei bombe”.

Din ce substrat uman s-a născut un fenomen unic ne arată acest spectacol căruia muzica Anei Pătan îi conferă o dimensiune tulburătoare.  "Frida a pictat și s-a comportat forțată de împrejurări, din cauza mai multor suferințe, accidente și situații din viața ei, pe care le explică în amănunt piesa aceasta de teatru. Ea este un om normal și foarte onest, nu prezintă lucrurile nici mai groaznic, nici mai frumos decât sunt și, din curajul acesta de a fi ea, cu toate durerile și forța ei de viață, ies aceste picturi care ne dau impresia că era împotriva curentului", explică Ana Pătan. 

Este, de altfel, un eveniment în sine revenirea în spațiul artistic românesc, după două decenii de absență, a acestei cântărețe, chitariste și compozitoare care și-a câștigat un renume internațional de excepție, prin combinația non-conconformistă și sofisticată de jazz și rock, pe versuri proprii de un talent remarcabil.

Ana Pătan a țâșnit, la 21 de ani, la vârful muzicii românești, câștigând Festivalul de Folk ”Om bun” în 1997, apoi a emigrat, a devenit cetățean german, iar azi locuiește în Suedia.

Plecată din Turnu Măgurele, a concertat de la Berlin la San Francisco și de la Zürich la Shanghai, alături de partenerul ei de viață, celebrul bassist suedez Jonas Hellborg.

Ana Pătan este o altfel de voce a diasporei românești, cu o poveste de succes ce întărește mesajul Ruxandrei Bălașu: ”Ne dorim ca acest spectacol să reprezinte un îndemn pentru cei care îl vor privi, mai ales pentru cei mai tineri: găsește ceea ce te împlinește și străduiește-te să înveți să faci cât mai bine acel lucru, caut-o pe Frida ta. Dacă ai găsit-o, las-o să crescă”.   

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite