Săptămână de foc în relațiile China-SUA. Optimism rezervat și deschidere spre reguli de angajare

0
0
Publicat:

O săptămână de foc marchează cea de a doua reuniune în trei ani între președinții Statelor Unite, Joe Biden, și al Chinei, Xi Jinping - cele două cele mai mari economii ale lumii - derulată în marja summitului APEC din San Francisco. Asta pentru că începutul de săptămână marchează prima întrevedere la nivel de experți pe temele controlului armelor nucleare, iar de joi, vicepremierul chinez He Lifeng începe discuții de două zile la Washington cu Secretarul Trezoreriei, Janet Yellen. Nivelul de ambiție al ambelor părți este unul realist, care conține așteptarea de gestionare a diferențelor, crearea și menținerea canalelor de dialog și evitarea escaladării și conflictului, în condițiile dorinței de antrenare a Chinei în strunirea Rusiei în războiul său de agresiune în Ucraina și în avertizarea Iranului să nu se implice în escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu.

Joe Biden si Xi Jinpig FOTO EPA-EFE
Joe Biden si Xi Jinpig FOTO EPA-EFE

O agenda securitară și economică arhiplină

Temele ce necesită abordarea de către cei doi președinți s-au acumulat în lipsa unui dialog real la diferite niveluri. Dacă divergențele sunt majore de ceva vreme, tendințele de reapropiere au fost marcate de scandalul baloanelor spion care survolează spațiul aerian american în zone sensibile și creșterea asertivității în Marea Chinei de Sud-Est. Și China are propriile probleme economice și nevoia de a deschide discuții despre transferurile tehnologice americane și investitorii americani, speriați de recenta modificare a legii spionajului și de avertizările părții americane în legătură cu acest fapt către proprii cetățeni.

Va fi o ocazie bună de a discuta despre blocarea de către China la export a Galliului și Germaniului, elemente de metale rare critice pentru tehnologia a.i., și despre cetățenii americani arestați fără justă cauză în China, pe diferite pretexte, în primul rând spionajul și amenințarea la adresa securității naționale. Nici recentele hărțuiri, descinderi, percheziții, arestări și dispariții de președinți ai companiilor private chineze, unele cu investiții americane deosebite, nu are cum să încurajeze investițiile străine de care China are nevoie cu disperare astăzi.

Autoritățile americane sunt extrem de îngrijorate de modificările legii spionajului și avertismentele nu au fost doar private, ci și formale, de la Ambasadorul American în China, Nicholas Burns, firme de avocatură specializate, Camera de Comerț americană. Și pe bună dreptate: șeful contra-spionajului chinez a făcut un apel general la combaterea puternică a spionajului pe baza acestei legi, care nu definește corect și complet nici interesele de securitate națională, nici ofensele prezumate, lărgind preocupările de la protecția datorată documentelor secrete și de intelligence la orice date, acte ce ar cădea sub impactul nevoilor de securitate națională ale statului chinez. Scopul ambiguu al modificărilor legislative pare să acopere teme legitime pentru publicul larg și comunitatea internațională precum originile Covid 19, rata mortalității chineze în pandemie sau datele corecte ale evoluției economiei chineze.

O paletă largă, întâlniri multiple pe mai multe paneluri la San Francisco

Vizita actuală a președintelui Xi la San Francisco, inclusiv întâlnirea bilaterală cu președintele Joe Biden, vine după o pregătire substanțială dată de vizitele succesive la Beijing ale Secretarului de Stat Antony Blinken, Secretarului Trezoreriei, Janet Yellen, Secretarului pentru Comerț, Gina Raimondo. De asemenea, în octombrie a sosit la Washington Ministrul chinez de Externe Wang Yi, care s-a întâlnit cu consilierul prezidențial pentru Securitate Națională Jake Sullivan, cu Secretarul de Stat Antony Blinken și cu Președintele Joe Biden la Casa Albă.

De asemenea, trebuie remarcat și faptul că, cu o săptămână înaintea summitului APEC, mai mulți oficiali chinezi au vorbit despre deschiderea spre îmbunătățirea relațiilor după “semnale pozitive și așteptări ale comunității internaționale pentru îmbunătățirea relațiilor China - SUA,” potrivit vicepreședintelui chinez Han Zheng, la Forumul Bloomberg din Singapore. “Suntem gata să întărim comunicarea și dialogul cu Statele Unite la toate nivelurile, să promovăm cooperarea benefică reciprocă și să gestionăm diferențele, abordând împreună provocările globale,” a mai adăugat Han.

O preocupare majoră o reprezintă întreruperea contactelor și dialogului la nivel militar după vizita fostului speaker al Camerei, Nancy Pelosi, în Taiwan. Preocuparea americană în special la nivelul oficialilor din spațiul securității și apărării, se referă la perspectiva că o lipsă de comunicare, o înțelegere greșită a unui schimb de mesaje sau a vreunui comunicat public sau un calcul greșit să nu ducă la o escaladare, în special în contextul asertivității Chinei în zonele contestate din Marea Chinei de Sud și din jurul Taiwanului. Restabilirea unui nivel de stabilitate acceptabil în relația Washington – Beijing este între principalele priorități reciproce de politică externe a celor două state.

Lista de teme așteptate să fie ridicate la San Francisco este lungă și include, deci: restabilirea relațiilor mil – to - mil, a comunicațiilor periodice între cele două state, conflictele din Israel și Ucraina, arii de cooperare potențială pe schimbările climatice și contracararea traficului și producției de droguri sintetice, precum și zonele de dezacorduri fundamentale pe temele drepturilor omului, escaladării militare în Marea Chinei de Sud și în jurul Taiwanului. A fost nevoie de câteva luni de negocieri pentru această întâlnire bilaterală care se va derula în format extins și repartizat în mai multe sesiuni de lucru succesive. Până la urmă, această întâlnire și discuțiile bilaterale vor acoperi complet summitul APEC.

Xi și Biden au nevoie unul de altul, dar trebuie să se afirme și ca lideri de forță la întâlnirea bilaterală

Ambii lideri sunt în poziții dificile intern, Biden în fața unor alegeri către care se îndreaptă cu o acceptabilitate redusă a politicilor sale, iar Xi cu probleme economice substanțiale, în curs de acutizare. Pentru ambii este relevant să dea un semnal de angajament pentru menținerea deschisă a canalelor de comunicare în condițiile crizelor globale succesive și suprapuse ce par a se succeda tot mai rapid. Tot așa cum ambii sunt sub presiune și trebuie să demonstreze putere și hotărâre în raport cu celălalt în timp ce trebuie să prevină o escaladare a tensiunilor care pot cauza un recul în relațiile politice și economice.

Apoi părțile au un relativ spațiu de manevră, odată ce Biden este preocupat în primul rând de temele securitare iar Xi de cele economice. Nevoia de a fi puternic și perspectiva alegerilor din 2024 împotriva lui Trump, care are în agendă pozițiile în legătură cu China vor limita, însă, aria de compromisuri pe care va fi dispus să le ofere Biden Chinei pe temele controlului și limitării stricte a vânzărilor de tehnologie, susținerea Taiwanului sau dosarul drepturilor omului în China, subiecte care nici nu pot să lipsească din convorbiri. Postura de om de stat serios și asumarea rolului de lideri responsabili va ajuta politic, mai ales că 78% din populația americană consideră foarte importantă evitarea unui război împotriva Chinei.

Pe de altă parte, Xi Jinping se luptă cu noua fragilitate a economiei sale din cauza consumului slab, a dependenței excesive de piața imobiliară, încetinirea exporturilor și scăderea încrederii investitorilor. Desigur vulnerabilitățile economice vin și din intervențiile politice și din controlul instituit de partid asupra vieții economice și a pieței private, încetinirii economiei chineze și limitării libertății managerilor de întreprinderi profesioniști. Dar nici Xi nu-și poate permite să transmită sau să fie perceput ca fiind slab pe baza acestor probleme economice ale Chinei. Din toate acestea rezultă totuși nevoia lui Xi de a arăta propriului public că face eforturi pentru a stabiliza relația bilaterală cu Statele Unite. Aceasta ajută intern dar mai ales în creșterea încrederii investitorilor străini.

Prima rundă de dezbateri nucleare: faza exploratorie

Poate cea mai interesantă reuniune este cea care precede întâlnirea Biden – Xi și a început luni pe tema negocierilor nucleare, un subiect respins cu obstinație de China până astăzi pe motiv că arsenalul său este incomparabil cu cel al SUA și Rusiei - 300 ogive, dar care vor crește în 2030 la circa 2000, inclusiv cu perspectiva de a dobândi triada nucleară – rachete, avioane, submarine purtătoare de arme nucleare. SUA a încercat aducerea Chinei la discuțiile START3 dar aceasta a refuzat.

Intrarea în ecuație a trei state cu arsenale nucleare majore schimbă dramatic ecuația și regulile descurajării nucleare și pe cele ale echilibrelor și umbrelei nucleare asigurate de statele care dețin asemenea arme. În doi, echilibrul numeric era suficient. În trei, se pune întrebarea dacă o parte nu ar trebui să echilibreze ambii competitori nucleari, având un număr egal cât ceilalți doi împreună. Desigur, lucrurile sunt mult mai elaborate și nuanțate, existând formule de echilibrare fără a crește arsenalul nuclear fizic, dar cu o îmbunătățire substanțială în locuri de amplasare, calitatea purtătoarelor și scutul anti-rachetă.

Discuțiile exploratorii vor începe cu nevoia de a stabili un angajament de evitare a primei utilizări a armei nucleare. Relația nucleară este tensionată între cele două state. Temele cele mai stringente vizează, firește, controlul armelor nucleare și neproliferarea, comunicarea în timp de criză nucleară – telefonul roșu sau canalul ultimei șanse – și mai ales elemente de doctrină, politică și investiții în domeniu. Transparența este cel puțin la fel de importantă ca și creșterea încrederii prin dialog și angajarea în găsirea soluțiilor comune la preocupările și temerile reciproce pe teme nucleare.

Tema este cu atât mai acută cu cât există deja un jucător în sistem, Rusia, care face tot mai des apel la retorica nucleară, la perspectiva sa de a utiliza arma nucleară într-un conflict convențional regional, respectiv în Ucraina, sub forma armelor tactice. China a semnalizat de nenumărate ori și a comunicat Rusiei dezacordul său profund nu numai în legătură cu perspectiva utilizării armei nucleare, ci inclusiv în legătură cu retorica nucleară practicată de către Kremlin sau autorizată la nivelele inferioare ale purtătorilor de mesaje politice sau militare. Premisa lansării acestor discuții a creat un cadru foarte favorabil dezbaterilor de miercuri între cei doi lideri politici.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite