Pictură românească veche, licitată la Bonhams New York
0Vor fi licitate lucrări de Grigorescu, Aman şi Luchian. A treia casă de licitaţii occidentală, ca tradiţie şi cifră de afaceri (după Sotheby’s şi Christie’s), Bonhams 1793 a oferit în ultimii ani mai multe opere importante de artă veche românească şi a stabilit recordurile internaţionale pentru unele dintre lucrări, cu două vânzări pentru Nicolae Grigorescu.
Revine acum cu trei opere în aceeaşi licitaţie, un Grigorescu, un Aman şi un Luchian, toate trei cu preţuri de deschidere semnificativ mai mici decât cele de la Bucureşti.
25 de artişti români au fost în licitaţiile Bonhams din ultimii ani, fie la Londra, fie la New York. Cel mai des au fost licitate statuetele lui Dumitru Chipăruş şi tablourile lui Marcel Iancu, iar cele mai mari preţuri le-au obţinut operele lui Chipăruş (345.000 de dolari), Reuven Rubin şi Nicolae Grigorescu.
Grigorescu, din nou deschizător de drum
Pictura tradiţională românească este puţin cunoscută în străinătate, şi preţurile rezultate în licitaţii reflectă acest fenomen. Blocajul cultural din timpul comunismului a scos semnăturile fondatorilor picturii româneşti din circuitul valorilor europene. Aceştia revin treptat, în ultimii ani, în oferta unor case de licitaţii precum Bonhams, Christie’s sau Boisgirard.
Cel mai mare preţ obţinut în străinătate pentru o pictură românească antebelică a fost de 104.500 de dolari. Tabloul respectiv („Car cu boi“, 33x55,8 cm, ulei pe pânză) este semnat de Nicolae Grigorescu şi a fost licitat la Bonhams în octombrie 2011. O operă cu aceeaşi tematică este din nou prezentă la aceeaşi casă, cu o estimare de 80-120.000 de dolari (62-92.000 de euro). Tabloul intitulat „Cârciumă la Rucăr“ [între 1896-1904] este printre vedetele licitaţiei din 8 mai, la New York, alături de o pictură cu semnătura lui Courbet. De notat că o lucrare cu acelaşi titlu şi cu dimensiuni similare s-a vândut la Bucureşti cu 230.000 de euro (314.000 de dolari), iar o alta, foarte asemănătoare prin culori şi compoziţie, „Care cu boi la Orăţii“, a obţinut echivalentul a 222.000 de dolari.
Deşi cunoscut în străinătate doar pentru lucrările de tinereţe, lui Grigorescu i se recunoaşte importanţa europeană şi apartenenţa la grupul de la Barbizon, fapt care a dus la aprecierea cotei sale internaţionale de la 5-10.000 de dolari, cu un deceniu în urmă, la peste 100.000, acum. În plus, datorită noilor tehnologii, la licitaţiile de la marile case internaţionale se poate participa şi prin internet sau telefon, ceea ce a făcut posibil ca un număr de colecţionari români să ia parte la asemenea licitaţii. Despre una dintre operele vândute la Bonhams se ştie cu certitudine că a fost cumpărată de un colecţionar din România. Cumpărătorii români sunt atraşi de raritatea unora dintre lucrări, dar şi de faptul că, de regulă, pot revinde în ţară, cu un profit semnificativ, operele repatriate. Pentru Grigorescu, în licitaţiile de la Bucureşti, 18 dintre vânzări au obţinut preţuri peste recordul internaţional.
Debut la o sută de ani de la moarte
Lipsa notorietăţii internaţionale îl afectează în maximă măsură pe Ştefan Luchian. El are un record internaţional de doar 33.000 de dolari şi doar patru lucrări vândute.
În ţară, 19 opere au depăşit acest prag, multe dintre ele fiind pasteluri. În licitaţia viitoare de la Bonhams, Luchian este prezent cu un pastel, o compoziţie florală, „Anemone“, cu o estimare de 6-8.000 de dolari.
Cel de-al treilea pictor, Theodor Aman, reprezentant al clasicismului românesc şi întemeietor al şcolii de pictură, este prezent cu un ulei de mici dimensiuni, „Vedere din parc“, evaluat la 10-15.000 de dolari. Ar putea fi prima sa vânzare relevantă, după un debut internaţional petrecut în ianuarie acest an, într-o sală de licitaţii israeliană.
În România, o lucrare asemănătoare prin compoziţie şi dimensiuni s-a vândut în 2005 cu 16.500 de dolari, iar recordul lui Aman este de 51.304 dolari.