Mesaje extremiste ajung la milioane de oameni iar asta ajută Rusia
0În Ucraina, Rusia a pierdut deja sute de mii de soldați, 120 de mii, după unele estimări. Pierderile de echipamente militare sunt și ele debilitante iar dronele ucrainene lovesc rafinării și depozite de combustibili fosili, coloana vertebrală a economiei rusești.
Războiul cinetic nu merge grozav pentru Putin. Totuși, în domeniul informațional, în războiul pentru mințile oamenilor, Rusia performează mult mai bine, având operațiuni de manipulare și dezinformare prolifice în Statele Unite, Europa și în Sudul global. Uneori, nu este nevoie de acțiuni și premeditare în spatele cortinei pentru a alimenta o populație țintă cu mesaje care servesc intereselor Rusiei. Uneori, acest lucru se întâmplă de la sine.
Subiectul propagandei rusești și cum funcționează aceasta este unul vast și complex. Moscova încearcă o multitudine de narațiuni adaptate publicului țintă, cu diverse obiective, printre care semănarea haosului și confuziei, încurajarea neîncrederii în autorități, agravarea clivajelor sociale, șamd. O parte dintre aceste narațiuni promovate sunt congruente cu cele prezentate de anumiți politicieni sau persoane publice din rândul publicului țintă.
Această premisă a stat la baza operațiunii de dezinformare descoperite de Departamentul de Justiție din Statele Unite, prin care doi angajați ai trustului media RT (fostul Russia Today) au manipulat influenceri americani conservatori în a crea conținut video care se aliniază cu narațiunile Kremlinului. De exemplu, când a avut loc atacul terorist din Moscova, din 22 martie, cei doi angajați RT au transmis creatorilor de conținut să abordeze unghiul ucrainean, adică să dea vina pe Ucraina, să sugereze faptul că ucrainenii ar fi orchestrat atentatul, deși toate dovezile indică o facțiune ISIS ca fiind vinovată (inclusiv asumarea responsabilității din partea acestora din urmă).
În peisajul mediatic autohton, partidul AUR are o strategie care se bazează mult pe prezența în online și pe viralizarea mesajelor transmise urmăritorilor. După cum este prezentat în această analiză Investigatoria a conturilor sociale ale partidului și a principalilor exponenți politici ai acestuia, mesajele partidului ajung la milioane de persoane pe aproape toate rețelele de socializare, de la LinkedIn, până la Instagram și Tik Tok. Cele două din urmă sunt vectorii cu cel mai mare potențial de propagare deoarece favorizează conținutul video, care se consumă mai ușor și mai repede. Într-una din cercetările 45north cu privire la narațiunile de dezinformare în contextul războiului din Ucraina, una din concluzii a fost că postările de tip video domină din punct de vedere al interacțiunilor acumulate. Aceste mesaje se propagă și prin alte entități, fie site-uri de știri, fie influenceri, care multiplică la rândul lor numărul total de vizualizări. Câteva exemple sunt 5news.ro, comentatorii.ro, rednews.ro sau 60m.ro.
Aceste site-uri pro-AUR, printre altele, sunt menționate și în investigația jurnalistică transfrontalieră “Rețeaua Minciunilor”, realizată în România de publicația Context. Jurnaliștii români de investigații realizează și o conexiune între AUR și persoanele și companiile din spatele acestor site-uri și pagini de pe rețele de socializare. De exemplu, este menționată compania Dgi Multimedia Design SRL, cu acționar unic și administrator Doina Grosu, care s-a ocupat de campania online pentru alegerile parlamentare a partidului AUR din 2020. Pe aceeași companie este înregistrat și domeniul 60m.ro.
Viralitatea conținutului este susținută și financiar, prin promovare plătită. Sume importante de bani sunt puse la bătaie pentru a se asigura o expunere cât mai mare. Din reportajul citat mai sus aflăm că aproape 70 de mii de euro au fost cheltuiți de aceste pagini de Facebook pro-AUR în perioada martie - iunie 2024. În ultimele trei luni, 60m.ro, comentatorii.ro și 5news.ro au cheltuit aproape 20 de mii de euro pe promovare pe Facebook, conform datelor furnizate de această platformă. Unele postări promovate ale paginii de Facebook comentatorii.ro sunt plătite de 5news.ro.
Conform informațiilor despre promotor, așa cum au fost ele completate chiar de acestea, pentru pagina de Facebook 60m.ro este menționată o adresă: str. Geneva 20, Tunari, Ilfov, Tunari, cod poștal 077180. Conform portalului de informații despre companii, listafirme.ro, la adresa str. Genera 20, ap. 3, cod poștal 077180 este sediul social al firmei Unirea Construct Instal SRL, cu acționar și asociat unic Lulea Sorin. Acesta este, cel mai probabil, rudă cu Lulea Marius, membru al biroului de conducere AUR cu funcția de prim-vicepreședinte. Sorin Lulea este acționar și în firma Design and Build Corporation S.A., cu sediul în Tunari, firmă de construcții și proiectare a lui Marius Lulea, printre alții.
Și site-ul rednews.ro împreună cu pagina asociată de Facebook, are o legătură cu 5news.ro și acest ecosistem pro-AUR prin intermediul lui Silviu Oancea, coordonator AUR Ialomița. Pe profilul său de Facebook apar datele de contact ale Rednews iar link-ul de Facebook de pe site tot la profilul lui duce. Conform portalului de informații de afaceri listafirme.ro, Silviu Oancea este asociat cu Marius Lulea în firma menționată mai sus.
Despre Marius Lulea s-a mai scris în presă. Capital îl numea în aprilie “un investitor misterios” care susține financiar AUR. De numele acestuia mai sunt legate și alte firme din domeniul construcțiilor. Acesta a avut și un conflict cu George Simion, care i-a fost angajat pentru o perioada de timp, pe tema alegerii candidatului AUR pentru Primăria București. Simion chiar a amenințat că îl va demite, deși această mutare nu s-a mai concretizat. G4media scria în 2021 că una din firmele sale a lucrat la un proiect de renovare a unei clădiri proprietate a guvernului Rusiei, clădire aflată în Piața Charles de Gaulle, București.
Pentru claritate, nu există dovezi care să indice coordonare sau premeditare între membrii AUR și/sau persoanele care administrează aceste pagini web / conturi sociale și agenți de influență din Rusia. Poate că acestea nici nu există. Totuși mesajele virale ale acestora ajută Rusia în războiul informațional pentru că erodează încrederea populației în instituții (nu neapărat în politicienii vremelnici care conduc respectivele instituții), promovează dezinformare cu privire la diverse evenimente istorice sau actuale și aruncă vina pentru orice rău real sau închipuit pe Uniunea Europeană, “globaliști” și Vest. Deși critica oricărei instituții, naționale sau europene, este binevenită dacă este constructivă și argumentată, atunci când aceasta este pur și simplu construită pentru aduna vizualizări prin folosirea algoritmul bazat pe diviziune, reacții negative și furie care se află în spatele unor rețele sociale precum Instagram sau TikTok, societatea românească devine mai vulnerabilă și inertă atunci când vine vorba de a-și apăra interesele naționale reale.
Un exemplu de postare care dăunează intereselor României este un video din 27 iulie 2024, de la 5news.ro, care insinuează că premierul României, respectiv al Ungariei, Marcel Ciolacu și Viktor Orban, au făcut un compromis pentru a ceda o parte din suveranitatea Ardealului. Ca multe alte postări, există o parte adevărată, faptul că Viktor Orban vine în România și ține discursuri extremiste care adesea lezează poporul român. Totuși, dacă se insinuează faptul că guvernul României ar agrea compromisuri cu privire la suveranitate, atunci guvernul nu are legitimitate, ceea ce se transpune și în alte decizii, inclusiv decizii ce țin de războiul din Ucraina, de exemplu și coordonarea noastră cu aliații din NATO. Dacă Ciolacu vinde țara lui Orban, atunci cu este mai credibil decât Putin, de exemplu? Prin urmare, de ce nu i-am dat crezare și lui Putin?
Reporterii de investigație de la Context au analizat sistematic, prin intermediul unui soft specializat, mii de astfel de videoclipuri pe TikTok (care se transpun și pe Instagram și Facebook reels) și au concluzionat că în medie “peste 70% din conținutul publicat pe conturile de TikTok (17 conturi identificate de Context.ro și analizate de soft) afiliate site-urilor care fac propagandă AUR cuprinde exagerări și manipulări”. Cu ce ajută asta mai exact cauza Rusiei? În primul rând, multe din aceste mesaje sunt congruente cu agenda Moscovei, în special cele care demonizează Uniunea Europeană și NATO, preferința pentru tradiționalismul conservator, precum și pentru revizionismul regional teritorial conex cu Ucraina. De exemplu, declarațiile lui Claudiu Târziu referitoare la anexarea unor teritorii ucrainene de către România au fost preluate și folosite de presa din Rusia pentru a portretiza publicului rus faptul că în România există o dorință de a participa la împărțirea Ucrainei. Cu alte cuvinte, un stat UE și NATO are pretenții teritoriale asupra Ucrainei, prin urmare de ce ar fi atât de condamnabil ce face Rusia?
Aceasta congruență dintre mesajele AUR și narațiunile Kremlinului ajută și la normalizarea acțiunilor rușilor în fața publicului din România, ceea ce slăbește capacitatea noastră de a reacționa la alte provocări mai serioase, cum ar fi o lovitură de stat în Moldova sau un atac cibernetic asupra României, scenarii în care Kremlinul poate să păstreze un văl de dezmințire a culpabilității. Evident, cu cât aceste mesaje ajung la mai multe persoane, cu atât mai bine pentru AUR, dar și pentru ruși. Aici, platformele de socializare ale Meta (Facebook, Instagram), TikTok, YouTube sau X (fost Twitter) poartă o mare parte din vină deoarece au creat și ajustat algoritmii care decid ce vedem în aceste aplicații astfel încât să ne țină lipiți de ecrane. Iar o metodă sigură este de a promova diviziunea, furia, senzaționalul, uimirea, frustrarea, deoarece aceste sentimente se viralizeaza mai repede și aduc mai multe venituri.
O altă parte din vină o poartă și disfuncționalitățile existente ale actualei conduceri politice a țării. Este clar că România nu este și nu va fi prea curând un exemplu de bună guvernanță de rangul Norvegiei sau Danemarcei iar corupția, birocrația excesivă, risipa bugetară, lipsa de comunicare coerentă pe teme ce țin de delimitarea prerogativelor naționale și comunitare reprezintă muniție pentru astfel de mesaje, care se construiesc pe o fundație reală. Această problemă (prezentă într-o mai mică sau mai mare măsură în oricare alt stat) are în ea și soluția: restul partidelor politice trebuie să recâștige temele suveranității, patriotismului, bunei guvernanțe de la partidele extremiste. A fi patriot nu înseamnă a fi extremist, deși unele colțuri ale internetului asta vor să credem. Dacă tricolorul înseamnă ceva pentru tine, asta nu presupune un dispreț pentru Uniunea Europeană. Dacă militezi la Bruxelles pentru o politică favorabilă țării tale, dar care nu este în linie cu direcția generală a Uniunii, nu înseamnă că tot ce face U.E. este detrimental României (un bun exemplu în acest sens este mesajul anti-imigrație ilegală a lui Donald Tusk, un european convins).
Această reconquista a valorilor luate ostatice de partidele extremiste nu este una ușoară, în primul rând pentru că presupune ca partidele tradiționale să recunoască că au greșit și să înceapă (sau să continue, în unele cazuri) să se reformeze. Trebuie să vedem cât mai multe exemple de infrastructură construită sau reparată care chiar ajută comunitatea. Trebuie să vedem acțiuni concrete și la scară largă de combatere a criminalității și a traficului de droguri. Trebuie să vedem cum procurorii anticorupție funcționează iar condamnații devin paria în partidele din care provin. Trebuie să închidem rănile comunismului prin expunerea și ostracizarea colaboratorilor fostei Securități. Trebuie să ne decidem singuri viitorul energetic al țării, cu cât mai puțină dependență de terți. Trebuie să cultivăm campioni economici în industrie, agricultură sau servicii care să se extindă în țările învecinate și mai departe. Nu în ultimul rând, trebuie să comunicăm aceste realizări tuturor românilor, nu doar elitelor (sau așa-ziselor elite) bucureștene progresiste.
Trebuie să înțelegem (ca societate) că lupta în lumea secolului XXI se dă mai mult pentru mintea noastră decât pentru pământul de sub noi. Tancurile rusești T14-Armata nu pot să ajungă la București, Zimnicea sau Florești dar propagandiștii ruși pot face un desant oricând în mintea oricărui român, țăran sau intelectual. Această luptă se duce cu preponderență pentru mințile acelor români care sunt împovărați de griji, de teama zilei de mâine, de frica de a nu ajunge într-un spital de stat sau de plata unor taxe mai mari. Acei români pentru care singura fereastră afară din lumea lor fizică limitrofă (satul, blocul, cartierul) este internetul și televizorul. Un fel de Moromete și Cocoșilă în poiana fierăriei (“inima adevărată a satului”), citind ziarele, dezbătând evenimentele vremii. Aici trebuie să lucreze autoritățile și societatea civilă. Aici trebuie să construim o linie defensivă împotriva intoxicării. Aici trebuie câștigată lupta.
Articol semnat de Dragoș Tîrnoveanu, fondator 45north