În curând pe ecrane: „Spre Nord”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primul lungmetraj de ficțiune al regizorului Mihai Mincan, „Spre Nord” („To the North”), va fi lansat în cinematografele românești pe 17 martie 2023. Este un film care trebuie văzut pe ecran mare și, foarte probabil, cea mai importantă premieră autohtonă din cel dintâi trimestru al anului.

Alexandre Nguyen și Soliman Cruz în „Spre Nord” FOTO @Follow Art Distribution
Alexandre Nguyen și Soliman Cruz în „Spre Nord” FOTO @Follow Art Distribution

În 2008, Mihai Mincan, jurnalist cu studii de filosofie, a intrat în cinematografie ca scenarist, scriind pentru scurtmetrajul „Palmele”, regizat de operatorul George Chiper-Lillemark (care acum este director de imagine la „Spre Nord”). Până la debutul său în lungmetrajul de ficțiune, Mincan a fost (co)scenarist și/sau (co)regizor pentru alte șapte proiecte cinematografice, printre care trei lungmetraje documentare.

Unul dintre cele mai curajoase și ambițioase filme românești realizate vreodată, „Spre Nord” este de fapt o multiplă coproducție europeană (România-Franța-Grecia-Bulgaria-Cehia), cu o distribuţie internaţională vorbind în cinci limbi și cu locaţii de filmare inedite (cea mai mare parte din narațiune este plasată la bordul unei uriaşe nave transatlantice transportând containere maritime). Nu e de mirare că acest proiect laborios a fost pritocit vreo șase ani, trecând și print-o pandemie, până să aibă premiera mondială în cadrul secțiunii „Orizzonti” a Festivalului de la Veneția (ediția a 79-a, din toamna lui 2022), unde a fost recompensat cu un premiu al criticii. Apoi, „Spre Nord” a mai fost selecționat și distins în mai multe festivaluri internaționale notabile (Haifa, Gent, Salonic etc.), înainte de întâlnirea cu publicul românesc.

Filmul este „inspirat de fapte reale”, după cum ne anunţă imediat regizorul-scenarist, mai precis din așa-numitul „incident Maersk Dubai”. Însă Mincan a ficționalizat evenimentele tragice din 1996 (care au mai inspirat cărți, albume rock sau proiecte artistice), schimbând accentele și construind un conflict puternic între personaje complexe și credibile.

Prin cadrul spațial, propensiunea către autenticitate și concentrarea pe consecințele deciziilor umane, „Spre Nord” amintește de „Deturnarea” („Kapringen”, 2012), al cineastului danez Tobias Lindholm, despre care am scris aici, sau de „Deadweight”, regizat de Axel Koenzen, pe care l-am prezentat în cadrul Zilelor Filmului German din 2016, în prezența regretatei actrițe Ema Vețean.

Tânărul român Dumitru (interpretat convingător de Niko Becker, actor la Teatrul German de Stat din Timișoara) nu poate rezista „visului american” al multor compatrioți din primul deceniu al tranziției post-socialiste. El devine pasager clandestin pe un vas care pleacă din sudul Spaniei spre America de Nord, fără a ști că ofițerii taiwanezi ce conduc nava îi aruncă peste bord pe cei asemenea lui. În largul Atlanticului, Dumitru e descoperit de un marinar filipinez cu frica lui Dumnezeu, Joel (Soliman Cruz, excelent), care ia hotărârea de a-l salva cu orice preț pe român. Dar, cum bine știm, bunele intenții pavează drumul spre iad.

Un thriller psihologic stimulant intelectual, care își subjugă spectatorii de la primul la ultimul cadru, „Spre Nord” trebuie văzut pe ecran mare și pentru regia sigură, fără păcatele debutului, a lui Mihai Mincan, sau conceptul de imagine al lui George Chiper-Lillemark, înlesnind imersiunea, la fel ca și muzica extradiegetică și designul de sunet, la care și-au adus contribuția Marius Leftãrache, italianul Alessandro Cortini (membru al trupei de rock industrial Nine Inch Nails) și francezul Nicolas Becker (oscarizat pentru „Sound of Metal”, din 2019).

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite