Filarmonica ne-a oferit încă un concert de muzică rusă! Este drept, ai de unde alege! Ai ce alege!

0
0
Publicat:

Un simfonic recent, dedicat integral muzicii ruse, a fost cel condus de dirijorul Christian Badea, invitat permanent al Filarmonicii bucureștene. Reaudierea, readucerea marilor valori – larg cunoscute - ale acesteia aduc o bucurie marelui public, constituie o reluare relativ comodă pentru muzicianul performer.

FOTO: Fundación Barenboim-Said
FOTO: Fundación Barenboim-Said

Trebuie recunoscut, șeful de orchestră împreună cu pianistul Eldar Nebolsin – artist de origină uzbecă, pianist de remarcabilă circulație europeană, au creat literalmente muzica genialei partituri datorate lui Serghei Rachmaninov, anume  Rapsodia pe o temă de Paganini. A existat o impresionantă coerență a întregului sistem privind actul performanței, anume relația solist-dirijor și – desigur – relația acestui binom central cu întregul ansamblu orchestral.

Relația instrumentului solistic cu partidele orchestrale s-a dovedit a fi una specială, relație pe parcursul căreia, în anume momente definitorii, pianul însuși s-a putut identifica drept un instrument al ansamblului; iar aceasta într-un balans subtil întreținut de șeful de orchestră. Este un artist matur care dispune de o pianistică strălucitoare, de o funcțională cultură a sunetului.

Pe de altă parte, este interesant de observat alegerea făcută de dirijor. Pentru concertul amintit a optat pentru cea de a doua variantă, cea din anul 1947, a Suitei de balet  Petrușka de Igor Stravinski. Varianta inițială a partiturii a fost creată și dedicată Companiei Baletelor Ruse, ansamblu înființat la Paris și condus, în deceniile de început ale secolului trecut, de cunoscutul impresar Serghei Diaghilev.

Regimul sovietic abia instalat la Moscova nu avea nevoie de viziuni inovatoare în domeniul dansului. Printre mulți alți importanți artiști ai momentului – plasticieni, coregrafi, regizori, compozitori, și Strawinski a colaborat cu celebra trupă. Prioritar în calitate de compozitor. Muzica însăși – mai puțin varianta coregrafică inițială a baletului - a devenit celebră. Era prezentată în întreaga Europă dar și în Statele Unite, în programele concertelor simfonice; o partitură mult prea dificil de condus din punct de vedere dirijoral, de însuși autorul acesteia. Este motivul pentru care Strawinski redactează spre sfârșitul anilor ”40 o variantă nouă, nu foarte diferită de prima dar mai comod de dirijat, variantă folosită prioritar în cadrul propriilor concerte simfonice.

Este dificil de observat care a fost motivul real în ce privește  alegerea celei de a doua variante pe parcursul recentului concert al Filarmonicii bucureștene. Probabil, partitura variantei utilizate a fost mai ușor de procurat.

Pe de altă parte, este firesc să ne dorim ca dirijorul Christian Badea, vechi și apreciat oaspete al Filarmonicii, să ofere melomanilor bucureșteni inclusiv întâlnirea cu una dintre importantele valori ale muzicii românești de astăzi sau din trecut. Evident, alegerea îi aparține!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite