„Criteriul Primei Zăpezi 2013”, un model reuşit de promovare a destinaţiilor şi produselor turistice montane
0După al doilea mega infotrip organizat în vara anului 2013 pe litoralul românesc, FAPT patronează al doilea eveniment major de promovare, dedicat de această dată staţiunilor montane.
Astfel, între 25 şi 28 noiembrie 2013 s-a desfăşurat la Sinaia, infotripul Criteriul Primei Zăpezi şi Bursa de Turism cu acelaşi nume, evenimente organizate de către Asociaţia pentru Promovarea Turismului Prahova, membră a Federaţiei Asociaţiilor de Promovare din România, cu susţinerea Autorităţii Naţionale pentru Turism, a operatorilor privaţi locali şi a autorităţilor locale.
Au participat reprezentanţi ai operatorilor de turism din 12 ţări – Belgia, Franţa, Dubai, Iran, Italia, Malta, Turcia, Polonia, Ungaria, Ucraina, Republica Moldova, România, peste 60 de agentii de turism, organizaţii turistice şi de promovare turistică din România, operatori de pârtii de schi şi monitori, presa internă şi internaţională.
Din capul locului trebuie spus că asemenea evenimente ample de promovare au nevoie imperativă de o susţinere financiară consistentă care să vină dinspre autorităţile de resort. Adunând şi trăgând linie, Corina Martin, preşedintele FAPT recunoaşte implicarea autorităţii centrale: „Mulţumesc conducerii Autorităţii Naţionale pentru Turism şi în mod direct preşedintelui Răzvan Filipescu şi felicit autorităţile locale care s-au implicat în organizarea şi susţinerea directă a infotripurilor Asociaţiilor de promovare turistică din România, alături de Federaţia noastră”.
Adrian Voican crede, la rândul său, că proiectele iniţiate de comunitatea locală, aşa cum este „Criteriul Primei Zapezi”, este imperios necesar sa fie sprijinite şi cofinanţate de autoritatea centrală. „Procedurile, spune el, trebuie îmbunătăţite şi simplificate, pentru a ne atinge scopul propus: promovarea României ca o destinaţie atractivă, sigură, dornică şi pregătită a primi turişti din întreaga lume!”
Adaugă cu năduf că există o serie de impedimente, ridicole, din cauza cărora se poate ajunge uneori şi la impas: „autorităţile doresc şi chiar încearcă să ne susţină, dar reuşesc doar partial! Birocraţia şi rigiditatea procedurilor ajung în zona absurdului! Baremuri ridicole de 1,7 lei pentru cofee-break, sau 10 lei pentru un mic dejun, când inviţi leaderi de turism şi presă, baremuri de transport care nu acoperă nici combustibilul, dar mai ales faptul că o licitaţie poate fi anulată cu 3 zile înainte de eveniment, când oaspeţii au deja biletele de avion luate, arată că trebuie luate măsuri radicale pentru a ne asigura că acţiunile de promovare a României nu riscă să eşueze lamentabil în hăţişurile unei birocraţii de neînţeles pentru noi!”. Pentru evitarea unor sincope care pot compromite iremediabil acţiuni viitoare vine şi cu o sugestie: „banii ar trebui să ajungă direct la organizatorul evenimentului şi anume asociaţia de promovare respectivă, în cofinanţare, şi nu la o firmă sau alta, care nu e interesata decât de profitul ei şi care poate anula eforturile a sute de oameni!”
Promovarea sau, mai bine zis, lipsa promovării adecvate este rana pe care punem degetul cu toţii: operatorii privaţi din turism, beneficiarii (turiştii înşişi), autorităţile indiferent de zona lor de acţiune, etc. Dar dacă tot vorbim de modele de promovare, atunci sa luam ca exemple acest tip de evenimente, sugerează Adrian Voican şi adaugă: „cea mai puternică formă de promovare pentru o destinaţie, este realizarea unui mare eveniment local, în care toţi jucătorii, privaţi sau publici sunt implicaţi. Se produce acel atât de dorit awareness al brandului turistic şi ai ocazia să te poziţionezi şi să îţi conduci strategia de comunicare exact aşa cum doreşti!”
Mai mult de atât, el compară cu îndrăzneală beneficiile generate de organizarea acestor tipuri de evenimente locale cu beneficiile rezultate din participările la târgurile internaţionale de profil şi conchide: “Criteriul Primei Zăpezi este un eveniment realizat de comunitatea locală. Este mult mai ieftin, este configurabil de către noi, în funcţie de atu-urile şi de stategia noastră de comunicare! Dacă mergi la Târgul de la Londra, pe lângă costurile mari de organizare şi deplasare, trebuie să te adaptezi condiţiilor impuse de organizatori şi nu ai niciun cuvânt de spus în managementul evenimentului. În plus, rata de succes/conversie, poate fi mult mai mică. Dintre cei care vizitează standul României la Londra, puţini ne vor vizita de mâine ţara. Pe când cei care şi-au alocat timp, bani şi focus pentru a veni la evenimentul nostru, aici în Prahova, e clar că au un interes net superior!
Unul dintre subiectele rulate în cadrul întâlnirilor prilejuite de Criteriul Primei Zăpezi s-a referit la vize. “Prima barieră pe care o avem de trecut este cea a vizelor”, spune Voican. „Iar această barieră este şi pentru turiştii din Republica Moldova. Ştim că noi suntem în UE şi că ei deocamdată nu sunt, dar ar trebui să găsim soluţii! Bulgarii au găsit rezolvări pentru a scurta mult timpul de acordare a vizelor pentru moldoveni, iar aceştia merg în vacanţe pe litoralul bulgăresc deşi, ar prefera să vină la noi, mai ales datorită similitudinii lingvistice”.
Mai mulţi investitori puternici din Iran şi Dubai s-au arătat interesaţi să investească în turismul românesc ca urmare a discuţiilor avute la Bursa de turism Criteriul Primei Zăpezi. Acestia au declarat ca vor să construiască o linie directă de zbor între Iran şi Bucureşti, vor să investească în zona hotelieră, avand banii şi deschiderea europeană necesare.
Între timp, FAPT îşi face planuri de promovare a destinaţiilor şi produselor turistice româneşti pe termen lung. Federaţia are ca principal obiectiv creşterea vizibilităţii destinaţiilor de vacanţă şi dezvoltarea produsului turistic autohton, sens în care face eforturi pentru dezvoltarea de parteneriate public-privat, văzute ca motor al dezvoltării şi promovării rapide a destinaţiilor turistice româneşti.
Preşedintele federaţiei, Corina Martin, care este şi vicepreşedinte ANAT, se întâlneşte frecvent cu reprezentanţii autorităţilor locale şi ai organizaţiilor private.
Ea considera că acest model de parteneriat este unul ce s-a dovedit a fi eficient in mai multe destinaţii turistice, iar colaborarea dintre sectorul public - autoritaţile locale - şi cel privat - organizaţii, agenţi economici - s-a dovedit cea mai strategică formulă pentru derularea de acţiuni comune de promovare.
Martin continuă să facă lobby pentru recunoaşterea asociaţiilor de promovare şi dezvoltare turistică în legislaţia româneasca.
„FAPT va continua să reprezinte România turistică - spune ea cu aplombul binecunoscut - indiferent câtă energie, muncă şi sacrificiu de sine implică! În acest sens, insist şi mai departe să se reintroducă în actualele versiuni de Lege a Turismului propuse spre dezbatere in Parlament, definiţia ce se referă la existenţa şi rolul asociaţiilor de promovare”.
Preşedintele FAPT mai susţine că autoritatea publică centrală trebuie să deţină strict atribuţiile legate de reglementare/legislaţie, în timp ce restul atribuţiilor referitoare la promovare sau autorizarea unitaţilor de cazare, agrement şi alimentaţie publică trebuie să fie descentralizate.
Adrian Voican, preşedintele Asociaţiei de Promovare Prahova, încă mai contorizează concluziile post eveniment şi spune că asemenea acţiuni necesită o concentrare şi un consum de energie cu totul deosebite. Reafirmă, zâmbind unei lecţii demult învăţate nu numai din profesie, ci şi din viaţă, că „trebuie să ai încredere în ideea de parteneriat şi vei descoperi entuziasmul şi dezinteresul celor asemenea ţie, care te vor motiva să mergi mai departe!”