
Bechtel-The End: O ţeapă colosală a unui asasin economic
0În opt ani, 11 luni şi 20 de zile, statul român a virat în conturile americanilor de la Bechtel 2 miliarde de euro, contractul cu firma americană devenind astfel cea mai mare ţeapă din istoria României moderne.
S-au împlinit aproape nouă ani de când Adrian Năstase, Miron Mitrea, Ioan Rus şi un american de la Bechtel, nu mai contează cum îl cheamă, au tăiat panglica pentru demararea construcţiei Autostrăzii Transilvania, Braşov-Borş.
În decembrie 2012 ar fi trebuit să circulăm pe 415 kilometri de autostradă, însă astăzi avem doar 52 de kilometri finalizaţi. În opt ani, 11 luni şi 20 de zile, statul român a virat în conturile americanilor de la Bechtel 2 miliarde de euro, contractul cu firma americană devenind astfel cea mai mare ţeapă din istoria României moderne. Şi, iată, după nouă ani de bătaie de joc, contractul păgubos semnat cu Bechtel a fost reziliat. Statul român trebuie să achite însă companiei americane 37,2 milioane de euro.
Cine sunt vinovaţii? Toţi miniştrii Transporturilor, de la Miron Mitrea până la Dan Şova, ar fi trebuit să facă publice detaliile dubiosului contract şi măcar să asigure finanţarea proiectului pentru a evita penalizările. Nu au făcut-o! Anul în care s-a semnat contractul cu Bechtel a precedat accederea noastră în NATO, declara resemnat fostul ministru al Transporturilor, Vasile Silaghi pentru Realitatea TV. Este un preţ pe care România l-a plătit unui asasin economic? Ştiau, oare, cei care au semnat, la momentul încheierii acestui contract cu clauze secrete, cât de păgubos este acest acord de lucru? Va răspunde cineva în faţa legii pentru subminarea economiei naţionale? Nu ştiu.
Curtea de Conturi a concluzionat într-un raport din 2011 următoarele:
"Autostrada Transilvania nu a fost realizată conform obiectivelor şi termenelor legale, ca urmare a unui contract ce nu a fost negociat în adevăratul sens al cuvântului, a lipsei de voinţă la nivelul Guvernului de a finanţa lucrările într-un contract încheiat în condiţii neclare, ce conţine clauze rămase neexplicitate, interpretabile şi în defavoarea părţii române".
Însă, nici Curtea de Conturi nu a putut face un audit complet din cauza lipsei documentelor şi a tonelor de acte adiţionale aduse la contractul iniţial.Şi dacă l-ar fi făcut, ce? Tot Curtea de Conturi a demonstrat jafuri şi la complexurile energetice Turceni şi Rovinari şi nu am văzut pe niciun responsabil anchetat de DNA.
De asemenea, doi foşti miniştri ai Transporturilor, Gheorghe Dobre şi Anca Boagiu, au încercat să facă puţină lumină pe Autostrada Transilvania: Dobre a făcut publică o parte din contract, dar ulterior a redevenit secret de serviciu, iar Boagiu a renegociat preţul pe kilometru obţinând o reducere semnificativă.
Ceilalţi, fie au mers pe burtă, fie au devenit complicii acestei escrocherii. Din păcate, cei care au tăiat panglica în 2004 nu vor fi traşi la răspundere de nimeni, iar noul Guvern, poate şi viitoarele, vor trebui să găsească surse de finanţare alternative pentru a continua lucrările. Până atunci, eu aştept desecretizarea totală a contractului de privatizare. Se poate, domnule Şova?