
Aşteptările mele de la noul Ministru al Turismului
0Nu ştiu dacă aţi apucat să parcurgeţi cele 130 de pagini ale Programului de guvernare 2013-2016, lansat undeva înaintea Sărbătorilor de iarnă (dec 2012), sau măcar cele 4-5 pagini destinate turismului.
Eu mi-am aruncat un ochi peste secţiunile Turism, IMM & mediu de afaceri şi Transporturi, vă voi reproduce mai jos câteva dintre măsurile avute în vedere şi apoi o să mă lansez în comentarii.
Transporturi
- Se promite că de la mai puţin de 500 de km de autostradă în prezent în operare am ajunge să avem autostrăzi care să lege Bucureştiul de Timişoara, de Bacău, de Braşov şi de Paşcani, astfel încât turistul român şi cel străin să se mişte mai repede şi mai bine prin ţară, iar cel român să nu ramână cel mai adesea doar în proximitatea oraşului de baştină.
- Există obiective legate de dezvoltarea sistemului feroviar: rute noi, creşterea siguranţei circulaţiei, optimizarea rutelor de călătorie, chiar diversificarea platformelor online de vânzare bilete.
Înteleg că, de exemplu, turistul o să parcurgă ruta Bucureşti – Timişoara în doar 4-5 ore cu un tren de noapte, iar maşina lui (cu care ar vrea mai apoi să se mişte liber în zona de destinaţie) va fi transportată pe o platforma dedicată?
- Se pare că până în 2016 vom avea şi metrou pe tronsonul Piaţa Victoriei – Aeroportul Băneasa – Aeroportul Henri Coanda, astfel încât mafia taxiurilor din aeroport să dispară, iar turistul să poată ajunge cu doar câţiva euro în centrul capitalei sau la Gara de Nord?
- Se intenţionează asigurarea unui transport aerian performant şi accesibil, respectiv eficientizarea activităţii companiei Tarom, aşa încât turistul de business sau de leisure să se mişte mai ieftin şi mai repede dintr-un oraş în altul. Şi să se bucure de chartere interne pentru destinaţii de city break sau destinaţii balneo?
- Se doresc modernizarea şi construirea de facilităţi portuare pentru a încuraja turismul la sol pentru turiştii aflaţi în croazieră pe Dunăre, astfel încât navele de croazieră să nu mai ancoreze pe malul bulgar sau sârb al Dunării şi să-şi cheltuiască banii pe la noi?
- Este pe listă şi dezvoltarea transportului intermodal (transport combinat: feroviar- rutier-naval), pentru decongestionarea şoselelor şi protecţia mediului – prin crearea a 5 centre intermodale principale şi 6 secundare.
Adică turistul va străbate ţara în lung şi-n lat jonglând cu mijloacele de transport: vine cu vasul de crozieră din Viena, din Delta Dunării, ia o maşină până-n Bucureşti, unde ramâne pentru o noapte-două şi apoi zboară către casă…
- Şi nu în ultimul rând, modernizarea porturilor dunărene, inclusiv pentru reactivarea transportului naval pe Dunăre. Înteleg că turistul se va bucura de croziere interne pe Dunăre, cu îmbarcare de la Cazane şi punct final în Deltă?
Turism
- se intenţionează realizarea unei strategii turistice naţionale. Altă strategie? Ce ne facem cu Strategia de brand şi cu Masterul Plan-ul elaborate, nu de multă vreme pe bani grei cu consultanţi străini şi active astăzi?
- adoptarea Legii Turismului. Altă Lege a turismului? Abia intrase în Parlament cea veche, pe care căzuse cât de cât de acord şi mediul privat.
O nouă lege înseamnă un nou circuit lung şi anevoios, timp şi aşteptări de la toată industria. Un circuit normal înseamnă minim 1 an şi jumătate de plimbări pentru avize pe la ministere şi alte instituţii. Cu voinţă politică, probabil, poate fi redus la jumătate, spor la aşteptat! Business-ul se mai amână un pic.
- facilităţi fiscale:
o scutire de impozit pe profit pentru o perioadă de 5 ani pentru investiţii în turismul balnear.
o scutire de impozit pe profit timp de 3 ani pentru investiţiile în cluburi de turism (spa, agreement etc), parcuri de distracţie, parcuri tematice, echitaţie.
o crestere de 10 ori a taxelor şi impozitelor pentru hotelurile privatizate şi lăsate în paragină sau răscumpărarea lor de către stat în vederea reprivatizării.
Prima parte sună bine, a doua pare destul de greoaie şi birocratică.
Oferirea de facilităţi fiscale pentru cei care obţin eticheta ecologică (unităţi de cazare), pentru IMM-urile care angajează cu contract de muncă pentru minim 2 ani, persoane <25 de ani şi >45 de ani.
- reluarea proiectului Staţiunii Europa – care, din câte-mi amintesc, însemna proiectarea unei staţiuni în nordul litoralului. De ce s-ar relua un proiect care avea vicii încă de la naştere?
Conform studiilor hidro de la vremea respectivă (2002), în zonă nu era acces la apa potabilă. Poate lucrurile s-au schimbat de atunci.
As vrea doar să nu se reactiveze şi proiectul Dracula Park, nu de alta, dar dacă tot am identificat în strategia de brand cele 6 zone pe care ne putem dezvolta pentru a atrage „turiştii străini cu discernământ”, de ce să nu le respectăm?
- Continuarea programului „Superschi în Carpaţi”, un program ok pentru turismul intern, dacă mă-ntrebaţi pe mine, în care ministrul Udrea a băgat bani serioşi, dar care a fost mai apoi hulit, urmând ca acum să fie din nou iubit? Cine să-i mai înţeleagă şi pe guvernanţii noştri?
- Turismul balnear are doar 3 propuneri dedicate din punctul de vedere al dezvoltării şi promovării. Una dintre ele exprimată ca şi când treaba ar incepe de la zero: „promovarea şi reluarea relaţiilor externe în legatură cu acest tip de turism”
- Cel mai mare capitol este dedicat Deltei Dunării – iar aici mie mi-a atras atenţia (în bine) „promovarea unui turism de cunoaştere, cu valenţe ştiinţifice, profesionale pentru diferiţi solicitanţi (naturalişti ornitologi, ecologi, geografi). Pe restul vă încurajez să le lecturaţi singuri.
Dincolo de toate aceste promisiuni, mai vechi sau mai noi (unele dintre ele fiind, de fapt, proiecte actuale în derulare sau aflate în sertarele ministerului de mai mulţi ani), mai ambiţioase sau mai puţin ambiţioase, mai realiste sau mai fanteziste, ce imi doresc eu de la noul Ministru al Turismului.
- Legislaţie care să facă diferenţa între agenţia de turism şi touroperator, astfel încât fiecare entitate să îşi aibă rolul şi şansa lui pe piaţă.
Asta pentru că fiecare categorie are nevoie de cealaltă şi ambele de turişti, însă zic că autorizarea şi funcţionarea lor ar trebui să fie diferite, căci şi business-urile diferă pe ici, pe colo.
- Legislaţie care să nu ridice barierele de intrare în industrie pentru start-up-uri sau să le omoare înainte de a începe să respire.
Începând cu legea insolvenţei şi continuând cu impozitul forfetar mult discutat zilele acestea.
- O lege a insolvenţei care să nu mute responsabilitatea şi greutatea pe umerii celor mai puţin vinovaţi,ci să fie echitabilă pentru toate părţile (touroperator, agenţie de turism, turist)
- Diminuarea (caci de eradicare nu poate fi vorba deocamdata) turismului la negru, prin implicarea autorităţilor locale.
- Dezvoltarea şi promovarea acelor produse turistice care să favorizeze dezvoltarea comunităţilor locale, vezi cazul Slow Cities.
- Implicarea firmelor de consultanţă pentru strategie de marketing şi comunicare în dezvoltarea şi promovarea de produse turistice pentru intern şi extern. Acesta este modelul de succes practicat şi de alţii, nu-l inventăm noi.
- Adaptarea conceptului de promovare turistică pentru piaţa internă şi externă la realitatea industriei în care ne mişcăm. Birouri de promovare turistică internă care sa vorbească românilor despre România şi birouri de promovare externă „dotate” cu mai mult de o persoană multifuncţională şi comunicare făcută cu strategie, nu haotic.
- Transparenţă maximă şi comunicare permanentă cu mediul privat vizavi de promovarea externă a României (cel puţin).
- Organizarea licitaţiilor pentru achiziţionarea de servicii, promovare turistică şi pe alte considerente, nu numai al „preţului cel mai scăzut”. Aşa, poate vom reuşi să avem broşuri turistice mai inspirate, care să ne ajute în comunicarea destinaţiei.
- Subvenţionarea pregătirii profesionale pentru HORECA şi acordarea de facilităţi fiscale pentru hotelieri, pentru a creşte retenţia de personal şi calitatea serviciilor în turism.
- Dezvoltarea infrastructurii de transport (rutier, aerian, naval, feroviar), astfel încât să curgă investiţiile în produse noi, iar agenţiile touroperatoare să poată construi pachete isteţe şi competitive ca preţ, care să determine turistul român să bată ţara în lung şi-n lat.
Astea sunt doar câteva dintre lucrurile care mi-aş dori să se întâmple în următorii ani în turismul nostru. Pe voi ce vă doare, ce aşteptări aveţi de la noul Guvern şi de la noul Ministru al Turismului?
Acest text a fost publicat prima dată pe Turism Market.