
9 puncte pentru Unire
0Pe măsură ce petrecem tot mai multe ore din viaţa noastră online, şi metodele de promovare a unei manifestaţii stradale trebuie să se adapteze. Nu este şi nu trebuie să fie singura metodă de promovare, însă activismului online pentru popularizarea unui eveniment joacă un rol din ce în ce mai mare.
Am schiţat, punctual, pentru a fi folosite la nevoie şi de alte cauze civice câte puţin din experienţa pe care o avem noi, cei care luptăm pentru Unire şi am dat exemplele concrete inspirate din Marşul pentru Basarabia din 12 octombrie, cu rugămintea ca oricine crede în Unire să aplice majoritatea, dacă nu toate din aceste puncte.
1) Poza de profil pe reţelele de socializare
Avatarul ne însoţeşte la toate activităţile online aşa că poza de profil la toţi simpatizanţii unei cauze trebuie neapărat să fie legată de eveniment. A noastră: http://actiunea2012.ro/afis.jpg
De departe, pentru România, Facebook-ul e cea mai populară reţea, aşa că pe lângă avatar, trebuie să folosim şi poza de copertă (cover-photo): http://actiunea2012.ro/cover.jpg
În Republica Moldova recomand repetarea tuturor acţiunilor/conturilor/promovării şi pe Odnoklassniki.ru, deoarece asta e singura metodă de a ne asigura că răspândim peste tot anunţul nostru.
Ambele elemente trebuie dublate de mesaje de motivare care să îndemne oamenii să participe. Tot în aceeaşi categorie intră şi paginile şi grupurile unde există acces către moderatori/administratori. Şi ele trebuie personalizate cu prima postare / poză de profil şi copertă.

2) Evenimentul central pe Facebook
Cine se ia după numărul de participanţi virtuali pentru a estima câţi vor ieşi în stradă vor avea mari surprize, de regulă neplăcute. Am văzut evenimente cu mii de participanţi la care abia s-au strâns o suăt de oameni. Dar am avut şi zece mii de oameni în stradă la Chişinău pentru Unire iar la eveniment aveam 500 de participanţi. Pentru manifestaţia propriu-zisă nu este un indicator bun, însă cu siguranţă este o metodă extraordinară pentru a populariza evenimentul.
Evenimentul central pentru 12 octombrie este: https://www.facebook.com/events/706449949423781/?fref=ts
Insist de vreo două săptămâni la prietenii mei de pe facebook să-şi invite toate conexiunile. Pentru cei care au până într-o mie de prieteni, am făcut un ghid, punct cu punct: http://georgesimion.wordpress.com/2014/09/21/toti-prietenii-facebook-eveniment/ Cei care au peste o mie de oameni trebuie să ştie că nu pot invita mai mulţi de o mie odată, de aceea trebuie să repete paşii de câte ori e nevoie. Fiecare om invitat la eveniment reprezintă încă un om care aude de ceea ce faci şi, un potenţial participant, de aceea e important ca fiecare activist să invite tot cercul lui de prieteni.
3) Like şi share
Noile reguli de răspândire a informaţiei pe Facebook şi rata de a populariza mesajele fac ca fiecare om care dă like/share să asigure o mai mare vizibilitate evenimentului. Chiar dacă pare de la sine înţeles, nu mulţi activişti pun asta în practică: Like şi Share-ul este sfânt!
Desigur, şi conţinutul trebuie să aibă potenţial viral însă lucrurile concrete, care chiar ajută răspândirea informaţiei ajung să fie ignorate din cauza slabei implicări a utilizatorilor de Internet în lucruri concrete.
Ţine de fiecare să-şi folosească creativitatea şi totuşi, când nu mai prinde repetarea mesajului cu locul şi ora la care ne adunăm cu toţii, sunt recomandate chestii care prind, cum ar fi, în cazul nostru, hărţi cu România interbelică sau celebrul soldat, care a avut acum două zile, peste 30 000 de vizualizări:

Shareurile activiştilor ar trebui să se facă de pe pagina evenimentului sau de pe pagina organizaţiei, pentru a spori vizibilitatea respectivelor elemente. Pentru cazul nostru concret, pagina Acţiunii 2012 este aceasta cu 85 000 de aprecieri: https://www.facebook.com/basarabiapamantromanesc/ --> like şi share la postări
4) Etichetaţi prietenii
Fiecare avem 50-100-1000-5000 de prieteni virtuali pe reţelele de socializare. Doar la 10-15% din ei ajunge un status publicat de noi însă în momentul în care îi etichetăm, rata de vizualizare trece de 90%.
50 de persoane pot fi etichetate într-o imagine pe Facebook şi 20 într-o stare. De aceea recomand etichetarea în imaginea cu detaliile marşului (http://actiunea2012.ro/afis.jpg). Imaginea trebuie încărcată de mai multe ori --- o încărcare la 50 de prieteni etichetaţi. La majoritatea prietenilor etichetaţi, starea sau imaginea unde sunt etichetaţi va apărea pe profilul lor, aşa că beneficiul etichetărilor este cu mult mai mare.
5) Întoarcerea la clasic: mass pe Yahoo messenger
Înainte de Facebook, toţi aveam mess. Şi acolo aveam posibilitatea să trimitem la toată lista şi să adăugăm la final celebrul (dă-l mai departe). Mi-e dor de vremurile alea pentru că aveai siguranţa că mesajul ajunge la toţi. Mai sunt destui care folosesc messengerul aşa că recomand, dacă aveţi conturi de Yahoo să-l daţi mai departe:
Marş pentru Basarabia, duminică, 12 octombrie, ora 14:00. ii de oameni în stradă în stradă pentru Tricolor, pentru Unire. Vino şi tu! http://actiunea2012.ro/marsul-pentru-basarabia-12-octombrie-2014-bucuresti.html (dă-l mai departe)
6) Comentarii
Într-un peisaj în care comentariile pe forumuri şi chat-urile de la ziare sunt împânzite de armate de postaci plătite de către interese politice, nu putem sta la pofta de moment a vreunui candidat referitor la cauza noastră, de aceea trebuie să fim cât mai prezenţi în a ne apăra punctul de vedere şi de a convinge oamenii să ni se alăture la eveniment. Un simplu mesaj cu titlul, data, locul si o scurtă descriere a manifestaţiei, publicat la ştirile zilei fac ca mesajul să se răspândească. Desigur, la articolele unde discuţiile se încing, trebuie să arătăm că nu suntem proşti şi avem de partea noastră adevărul.
Surse de inspiraţie pentru siteurile din România: http://actiunea2012.ro/obiectiv-basarabia.html iar pentru cele din Republica Moldova: http://actiunea2012.ro/unirea-in-zece-motive.html
7) Forumuri
Fiecare comunitate (motociclişti, montanişti, rockeri etc) are propriul forum sau site unde se adună. Forumul Softpedia în România şi Forum.md pentru Republica Moldova au fost locurile unde ne-am asigurat o bună vizibilitate la începutul mişcării noastre dar sunt multe alte exemple de forumuri unde se poate disemina informaţia şi se poate dezbate subiectul: fiecare activist poate găsi cu uşurinţă 1-2 unde să publice anunţul. Pregătiţi-vă să aveţi şi oameni care se pun contra ideii, nu doar simpatizanţi care vor merge la manifestaţie alături de voi!
8) YouTube
Pentru a putea să fi distribuit cum trebuie pe YouTube, îţi trebuie un conţinut viral, multe cuvinte cheie şi... multă activitate în promovarea manifestaţiei în zona de comentarii ale clipurilor intens comentate, cu conţinut similar cu cel al cauzei tale. Un clip nespectaculor ajută doar la mobilizarea simpatizanţilor cu care eşti deja în contact, însă nu-ţi va aduce zeci de mii de vizualizări, oricât de mult l-aţi distribui.
Mai rămâne ca toată lumea să-l distribuie şi să ne fie confirmate aşteptările de... viralitate.
Mesaj din Basarabia pentru români:
9) Siteuri sau bloguri ale prietenilor/cunoscuţilor/oamenilor care simpatizează
Oricine ştie o persoană care are un site. Acele siteuri de regulă au spaţii pentru bannere. Notorietatea şi seriozitatea unei manifestaţii este dată şi de numărul de locuri de pe Internet şi din offline unde sunt văzute invitaţiile la eveniment.
Pentru manifestaţia din 12 octombrie avem bannere de toate felurile: * orizontale: 970x90 / 728x90 / 468x60 * verticale: 160x600 / 120x600 / 120x240* pătrate: 300x250 / 250x250 / 200x200 dar, dacă există şi alte cerinţe, maestrul grafician Anatol Ursu poate fi contactat.
Revin cu alte metode de promovare a unei manifestaţii, vă aştept pe fiecare din voi să treceţi prin cele 9 puncte enumerate de mine.