Florentina Ţone

Jurnalist

Între draperiile groase, roşu închis, ale Sălii mari a Ateneului Român, ochiul unei camere de filmat se iţeşte curios – şi rămâne acolo pe întreaga durată a unui recital de mare clasă: negru şi roşu, Maxim Vengerov şi Polina Osetinskaya, pe scena Festivalului Enescu, în cea de-a treia de săptămână de graţie pe care o petrecem în compania Marii Muzici la Bucureşti.

Când ai atâtea orchestre londoneze la Bucureşti, în cadrul Festivalului Enescu – London Symphony Orchestra (LSO), Philharmonia Orchestra (PO), London Philharmonic Orchestra (LPO), Royal Philharmonic Orchestra (RPO), ca să nu mai punem la socoteală şi orchestrele de cameră (The Academy of St Martin in the Fields sau London Mozart Players) – aproape că te temi că o s-ajungi să le încurci, că n-o să înţelegi nimic.

Dacă Stravinski şi-a descris Les Noces/Nunta drept „scene coregrafice cu muzică şi voci” sau „scene coregrafice pentru cor, solişti, patru piane şi percuţie”, îmi iau şi eu libertatea – pe care mi-o oferă muzica, pe care mi-o oferă Festivalul – să numesc câteva minunate întâmplări ale Enescului cu titlul de mai sus. Citiţi, deci, şi vă bucuraţi – ca să nu mă bucur doar eu.

Mulţi dintre spectactorii aflaţi în Sala Palatului pe 1 septembrie au căutat să regăsească nuanţe familiare în vocea lui Robert Powell – în fond, nu e interpretare mai impresionantă a lui Isus din Nazareth decât cea a actorului britanic în pelicula faimoasă a lui Franco Zeffirelli. Aşteptările publicului au fost răsplătite, inconfundabila voce a lui Powell a răsunat în aerul sălii: "Şi Dumnezeu a spus: Toate apele să se adune într-un singur loc".

Ah, dacă mi-ar fi văzut cineva zâmbetul până la urechi, zâmbetul de sub mască, desigur, în Sala Mare a Ateneului Român, la unison cu zâmbetul şi mai mare al lui Kristjan Järvi, în timpul concertului susţinut de Filarmonica Mării Baltice la Festivalul Enescu; concertul cu care a început – pentru mine – ediţia 2021 a festivalului şi primul la care merg după mai bine de un an şi jumătate de pauză.

Modifică Setările