CRONICĂ DE FILM Portret de generaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Mateiu, în rolul lui Radu, din „O lună în Thailanda“

REVELION În „O lună în Thailanda", 24 de ore din viaţa unui „om fără însuşiri" sunt, pentru regizorul Paul Negoescu, un pretext de a evidenţia superficialitatea unei întregi generaţii.

Nu este vorba de un debut oarecare, ci de unul dintre cele mai aşteptate din ultima vreme. Tânărul regizor Paul Negoescu (28 de ani), prolific şi multipremiat autor de scurtmetraje, este unul dintre numele-cheie pentru constituirea sensibilităţii cinematografice a „noului val" românesc, în a doua sa „treaptă", să spunem aşa.

Din păcate, acest „O lună în Thailanda" pare că vine, într-un fel, prea târziu: el nu aduce aproape nimic fundamental nou faţă de florilegiul de „scurte" ale cineastului. În plus, din cauza „uzării" manierei stilistice în care e realizat, mai degrabă dă dovada „oboselii" mecanismului cinematografic al „noului val" şi de impasul creativ al cineaştilor respectivi.

PARADISUL „CLASEI DE MIJLOC"

La lansarea filmului, regizorul Paul Negoescu spunea că a încercat, la acest debut în lungmetraj, să se apropie de public şi să nu fie atât de radical în exprimare pe cât şi-ar fi dorit. Aceasta pentru ca, la al doilea film, să nu-i mai poată spune nimeni că nu se gândeşte la public. Strategia pare, însă, inutilă, ţinând cont de proverbiala lipsă de interes a publicului pentru filmul românesc.

Am fi preferat, din start, acel film radical la care se referă Negoescu, altfel lucrurile pot părea o pierdere de timp. Nu înseamnă, însă, că „O lună în Thailanda" nu are un conţinut substanţial şi nu ar merita văzut de orice spectator de bună credinţă. Ceea ce pare a fi o banală poveste de dragoste, pierdută şi regăsită, se transformă treptat într-un portret al unei generaţii de maximă relevanţă. Filmul tânărului autor funcţionează, mai degrabă, ca un denunţ al superficialităţii tinerilor de bună condiţie, aşa-numitul nucleu de „clasă de mijloc".

Suntem departe de intensitatea cu care a abordat tema Radu Muntean - în „Boogie" şi „Marţi, după Crăciun" -, dar, pentru un lungmetraj de debut, Paul Negoescu se descurcă onorabil.

„OAMENI FĂRĂ ÎNSUŞIRI"

O bună parte din film, Radu (Andrei Mateiu), personajul principal, pare un om „bântuit" de o idee (fixă), în ciuda lumii din jur, care nu vrea decât să-şi urmeze cursul. A avut putere să se despartă brusc de iubita sa, Adina (Ioana Anastasia Anton), şi şi-a pus în cap că, până se termină noaptea de Revelion, trebuie s-o întâlnească şi s-o recucerească pe fosta sa amică, Nadia (Sînziana Nicola). Ne putem întreba cum ar fi arătat filmul cu un Bogdan Dumitrache în rolul principal, cu privirea sa obsedantă din filmul lui Sitaru („Din dragoste..."), dar acela ar fi fost un alt film. Aparent ştersul Andrei Mateiu este exact ceea ce trebuie pentru acest tip de personaj.

Când Radu se desparte de Adina spunem: slavă Domnului c-a făcut-o, fata era complet insipidă; dar, treptat, ne dăm seama că şi el este la fel - un veritabil „om fără însuşiri". Personajul crede în semne, pentru că aceasta îl caracterizează ca individ superficial. Gândirea lui e compusă din clişee. Însăşi obstinaţia sa de a o regăsi pe Nadia taman în noaptea cu pricina derivă din credinţa că aşa cum îţi petreci noaptea de Revelion îţi vei petrece tot anul.

Nadia cedează, în cele din urmă, unei incredibile avalanşe de stupidităţi, clişee şi banalităţi; poate pentru că, la rândul său, este o fiinţă superficială. Luna de vacanţă în Thailanda, pe care Radu o propune drept cadou mai întâi Adinei, la începutul filmului, apoi Nadiei, după nici 24 de ore, funcţionează ca simbol al caracterului personajului: credinţa stupidă că în Thailanda se va simţi mai bine, numai pentru că acolo este un tărâm exotic.

Filmul începe şi se termină bine: cu o scenă de sex, numai partenerele lui Radu sunt diferite. Superficialitatea relaţiei este însă aceeaşi.

Info
O lună în Thailanda
(România, 2012)
Regia: Paul Negoescu
Cu: Andrei Mateiu, Ioana Anastasia Anton, Sînziana Nicola, Tudor Aaron Istodor
Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall

* * *

Mai multe pentru tine:
O contabilă din Kenya a ajuns femeie de serviciu în România și trăiește cu frică. „Mi-e teamă în fiecare zi să nu fiu...”
33 de ani fără Anda Călugăreanu. Saveta Bogdan: „Ioana a rămas a nimănui, după decesul mamei. Dan Tufaru o internase la o casă de copii”. Cum arată mormântul artistei?
Percheziții după explozia din Rahova. Descinderi la sediul Distrigaz și la firme implicate în verificarea rețelei de gaze
Păreri pro și contra despre Catedrala Mântuirii Neamului. Mihai Găinușă: „Bolnavii care nu plătesc CASS vor merge la Catedrală, nu la camera de gardă”. Ce spune Dan Negru?
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale
Supraviețuitorii Holocaustului primesc compensații de un miliard de euro de la statul german pentru servicii de îngrijire la domiciliu
La șase luni de la naștere, Jennifer Lawrence a luat o decizie radicală: „Sânii mei...”
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Cine este regele care avea cel mai bizar fetiș în dormitor. Nu ”ierta” nicio parteneră
Alimentul de care Fuego nu se atinge: „Cel mai nociv pentru ființa umană”. Îi îndeamnă pe toți să-l evite