Dezamăgire pentru cei care aşteaptă autostrăzi în Moldova. Segmente din A7 și A8, scoase din PNRR. Unde s-au găsit nereguli

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O parte din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 nu vor mai primi bani prin PNRR, din cauza erorilor în procedurile de achiziție publică. Ministrul Dragoș Pîslaru confirmă că proiectele sunt scoase din finanțare europeană, deși unele tronsoane sunt aproape finalizate.

Se pierd bani pentru segmente din Autostrada Moldovei A7. FOTO: Sorin Grindeanu

O parte dintre segmentele Autostrăzii Moldovei A7 și ale Autostrăzii Unirii A8 vor fi scoase din finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza neregulilor apărute în procedurile de achiziție publică, a anunțat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru în cadrul unei conferinţe de presă susţinute marţi, 15 iulie.

Acesta nu a specificat exact ce tronsoane vor fi afectate, însă decizia reprezintă o lovitură pentru planurile României de finalizare a marilor proiecte de infrastructură cu bani europeni.

România a inclus inițial în PNRR toate cele 13 loturi ale Autostrăzii A7, cu o lungime totală de 319 kilometri, alături de două loturi din Autostrada A8, iar planul prevedea finalizarea completă a A7 chiar în acest an.

„Sunt segmente de autostradă (care au fost scoase din PNRR, n.r.), nu din progres fizic, ci din probleme de achiziții publice”, a declarat Dragoș Pîslaru, explicând că procedurile de achiziție au generat probleme ce nu mai pot fi remediate în termenii impuși de regulamentele europene.

Ministrul a explicat că problemele sunt legate de nerespectarea Regulamentului european de achiziții publice, iar una dintre deficiențele semnalate a fost nepublicarea anumitor erate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), ceea ce a dus la neconformitatea procedurilor.

„Anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”, a precizat ministrul, explicând şi faptul că au existat şi proiecte pentru care s-au depus contestații, însă autoritățile române nu au clarificat situația în timp util.

De asemenea, Dragoş Pîslaru a adăugat că discuțiile pe aceste probleme au început încă din august 2024 și, deși au existat încercări de a convinge Comisia Europeană să accepte interpretări alternative, lipsa de argumente suplimentare transmise de autoritățile române a dus la decizia finală de excludere a proiectelor din PNRR.

„Rolul meu este doar să constat că au existat aceste comunicări din partea română pentru a convinge că lucrurile poate totuși au altă interpretare, dar concluziile din partea Comisiei și fără argumente adiționale din partea autorităților române pe care le-am găsit la preluarea mandatului sunt că aceste proiecte nu pot fi considerate că îndeplinesc toate condițiile regulamentelor europene”, a declarat Dragoș Pîslaru.

Ministrul a subliniat însă că se caută soluții pentru finanțarea acestor proiecte prin alte surse, astfel încât lucrările pe segmentele prioritare să continue, în special pe tronsoanele vitale din A7 și A8.

În ciuda acestor promisiuni, scoaterea tronsoanelor de autostradă din PNRR riscă să întârzie finalizarea lucrărilor și să creeze dificultăți în îndeplinirea obiectivelor asumate de România pentru utilizarea fondurilor europene.

Vă reamintim că în urmă cu doar o lună, acelaşi ministru Dragoș Pîslaru explica faptul că lipsa de progres pe partea de construcţie pe anumite segmente din Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8) a condus la excluderea lor din finanțarea prin PNRR. Tot atunci declara şi că ar fi o amăgire să credem că acestea for vi finalizate până la sfârşitul anului viitor.

„E foarte important să nu ne amăgim că ele pot fi terminate până la sfârșitul anului viitor, când știm că termenele sunt mult peste. Din acest punct de vedere, mi se pare o chestiune de seriozitate să explicăm românilor că vor fi finanțate din alte surse și că nu pot fi finanțate din PNRR”, spunea ministrul în luna iunie, punctând că problema nu a fost cauzată de cerințele Comisiei Europene, ci de faptul că România nu a implementat la timp măsurile planificate.

Lista integrală a contractelor la care s-au constatat nereguli:

Pentru un număr de 8 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost suspendate procedurile de achiziții publice, scrie Economedia, după cum urmează:

  • Contractul nr. 92/40142/01.07.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Secțiunea 3B2: Zimbor – Poarta Sălajului (km 13+260 – km 25+500) – RNC 6/15.12.2022”, în valoare de 836.898.636,22 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic ………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.08.2019-10.03.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare
  • Contractul nr. 92/87629/28.12.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500) și Secțiunea 3B1: Mihăești – Zimbor (km 0+000 – km 13+260) – RNC 26/15.12.2022”, în valoare de 1.495.906.682,83 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic …………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 14.08.2019-24.06.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/63927/05.08.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 3B: Mihăești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B2: Zimbor-Poarta Sălajului (km 13+260-km 25+500”, în valoare de 24.634.442,40 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din… .și ……. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 25.11.2021-18.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/100957/25.11.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăilești (km 8+700-km 25+500) și Subsecțiunea 3B1 Mihăilești-Zimbor-Poarta Sălajului (km 0+100-km 13+260)”, în valoare de 28.980.128,74 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… și …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 24.11.2021-20.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/74553/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 1 (km 0+000 – km 4+600 Buzău și Vadu Pașii”, în valoare de 689.285.996,26 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din ………..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/74557/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 4 km 71+500 – km 82+440 Mândrești Munteni-Focșani Nord”, a fost atribuit asocierii formate…., în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/5663/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 2 km 4+600-km 35+400 Vadu Păștii – Râmnicu Sărat”, în valoarea de 317.073.556,06 lei TVA a fost atribuit asocierii formate din …..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
  • Contractul nr. 92/5680/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 3km 35+400 – 4+600-km–Râmnicu Sărat- Mândrești Munteni”, în valoare de 1.469.390.182,97 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din…… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.

Pentru un număr de 4 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost modificate fie termenele de depunere a ofertelor, fie criteriile de atribuire, fie valoarea estimată, după cum urmează:

  • Contractul nr. 92/83189/09.12.2020 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea Mihăești – Suplacu de Barcău” în valoare de 4.800.540 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea datei de deschiderea a ofertelor, modificarea termenului de depunere a ofertei, precum și prelungirea perioadei de valabilitate a ofertelor.
  • Contractul nr. 92/53603/05.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 1 Dumbrava – Mizil (km 0+000 – km 21+000) – RNC 2/21.12.2022”, în valoare de 1.468.550.055, 22 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire
  • Contractul nr. 92/54421/07.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 2 Mizil – Pietroasele (km 21+000 – km 49+350)”, în valoare de 1.249.992.665 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire.
  • Contractul nr. 92/72422/03.09.2021 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea 3A2: Nădășel – Mihăiești”, în valoare de 847.000 lei fără TVA a fost atribuit operatoruluui economic, ……în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea valorii totale estimate a contractului.