Medicii, furioşi că nu au fost consultaţi pe marginea noului Contract-cadru de asistenţă medicală: „Nu s-a respectat legea. Vom recomanda nesemnarea lui”

Medicii, furioşi că nu au fost consultaţi pe marginea noului Contract-cadru de asistenţă medicală: „Nu s-a respectat legea. Vom recomanda nesemnarea lui”

Noul Contract-cadru nu ar fi fost văzut de specialişti

Noul Contract-cadru de asistenţă medicală aprobat joi de Guvern este deja contestat de medicii din mai multe specialităţi. Aceştia spun că nu au fost chemaţi la consultări, aşa cum era firesc. „L-au trecut fără să urmeze paşii legali, probabil că vom recomanda nesemnarea lui”, a declarat pentru „Adevărul” doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Ştiri pe aceeaşi temă

Documentul, care ar trebui să vină cu o serie de servicii suplimentare pentru români începând din luna iulie, este contestat de specialişti. Aceştia susţin că nu au văzut forma aprobată joi de Guvern. Mai mult, ei aduc acuzaţii grave autorităţilor, precizând că nu au fost respectaţi paşii legali, asociaţiile profesionale nefiind invitate la consultări. 
 
„Nu am fost consultaţi, nu a stat în transparenţă decizională, aşa cum era normal, contractul nu e afişat nicărieri. Probabil că vom recomanda nesemnarea lui. Cert este că nu ne-am aşteptat să-l treacă aşa de repede. Am înţeles că e un contract diferit, cu norme diferite”, a declarat medicul de familie Rodica Tănăsescu, preşedintele SNMF. 
 
La rândul său, doctorul Florin Chirculescu, vicepreşedintele Federaţiei Solidaritatea Sanitară, a explicat, pentru „Adevărul”, că autorităţile sanitare au ignorat complet cerinţele legale fundamentale ale dialogului social. „Nu este posibil să aprobi Contractul cadru fără niciun fel de dezbateri, fără niciun fel de consultări. În nicio ţară europeană nu se întâmpla aşa ceva. Cu atât mai mult cu cât oficialii au recunoscut, recent, că nu cunosc costurile reale din sistemul de sănătate. Nu se face aşa ceva”, a declarat chirurgul. 
 
Ce prevede Contractul-cadru pe 2016
 

Contractul cadru are în vedere suplimentarea valorilor plăţilor pentru medicină de familie şi tratamentul ambulator aşa încât aceste categorii de personal medical să se armonizeze cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă privind salarizarea în sectorul bugetar.

De asemenea, toţi actorii din sistemul de sănătate vor avea întâlniri trimestriale, în cadrul cărora vor analiza calitatea serviciilor furnizate asiguraţilor, pentru a putea fi aduse îmbunătăţiri la funcţionarea sistemului, se mai arată în document.

Medicină de familie

În ceea ce priveşte asistenţa medicală primară, Contractul cadru reglementează acordarea gratuită avizelor epidemiologice pentru re(intrarea) în colectivitate şi a adeverinţelor medicale pentru preşcolari şi elevi. De asemenea, medicii de familie nu vor mai putea face spirometrii, acestea vor fi efectuate strict de către medicii specialişti.

Asistenţă medicală în ambulator

În ceea ce priveşte asistenţa medicală în ambulatoriu, Contractul Cadru introduce două noi proceduri diagnostice, respectiv electromiograma şi evaluarea cantitativă a răspunsului galvanic al pielii. Totoată, se introduce în ambulator tratamentul fracturii amielice fără deplasare a coloanei vertebrale.

Stomatologie

Contractul Cadru introdus de Guvern prevede că minorii pot beneficia de două consultaţii gratuite pe an la medicul stomatolog, faţă de una pe an, cum este în prezent. De asemenea, va fi decontat un nou serviciu, obturaţia dintelui obturaţia dintelui după tratamentul afecţiunilor pulpare sau al gangrenei.

Asistenţă medicală paraclinic

Noul Contract cadru prevede că, printre serviciile decontate, se află şi RMN-ul de sâni cu sau fără substanţă de contrast, dar se renunţă la decontarea examenului fungic de urină, dat fiind faptul că el este considerat irelevant pentru patologia pacientului.

Mai mult, documentul revizuieşte reglementările referitoare la situaţiile în care casa de asigurări de sănătate sesizează neconcordanţe între investigaţiile medicale efectuate şi cantitatea de reactivi achiziţionaţi de laboratoarele de analize medicale.

Asistenţă medicală spitalicească

În ceea ce priveşte asistenţa medicală din cadrul spitalelor, cele care nu funcţionează în regim de spitalizare continuă vor fi obligate să asigure prezenţa unui medic de specialitate pentru un program de activitate de minim 7 ore pe zi.

Atât pacienţii care primesc scrisoare medicală pentru a reveni să se interneze, precum şi bolnavii cu hemofilie nu vor mai avea nevoie să prezinte biletul de trimitere de la medicul din ambulatoriu. Referitor la decontarea serviciilor de paliaţie făcute în secţiile spitaliceşti de paliaţie ea va fi similară cu cea a serviciilor acordate în spitelele de cronici.

Pentru furnizorii de servicii de consultaţii de urgenţă la domiciliu şi de transport sanitar neasistat se introduce obligativitatea prezentării, la contractare, a avizelor de utilizare sau a buletinelor de verificare periodică pentru dispozitivele medicale aflate în dotarea unităţilor mobile de intervenţie, după caz.

Pentru farmacii se revizuiesc reglementările referitoare la situaţiile în care casa de asigurări de sănătate sesizează neconcordanţe între cantitatea de medicamente/materiale sanitare eliberată şi cea achiziţionată.

Asiguraţilor li se vor putea acorda două noi proteze decontate din bugetul CNAS: proteza modulară de gambă cu manşon de silicon, precum şi proteza de deget funcţională simplă (pentru copiii cu malformaţii congenitale având vârsta peste 3 ani). În situaţia în care furnizorii de dispozitive medicale  nu transmit CNAS toate preţurile de vânzare cu amănuntul şi sumele de închiriere ale dispozitivelor medicale contractate, casa de asigurări de sănătate va putea denunţa unilateral contractul respectiv.

Perioada în care serviciile pot fi urcate în sistem, extinsă

Medicii de familie şi ceilalţi profesionişti vor avea la dispoziţie trei zile lucrătoare pentru a putea încărca în sistem serviciile. „Perioada de raportare în platforma informatică a serviciilor medicale acordate urmează să fie extinsă de la 72 de ore la 3 zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv, pentru evitarea problemelor create de zilele nelucrătoare/sărbătorile legale”, arată Contractul cadru.

 

citeste totul despre: