Medicii de familie susţin că sistemul informatic al cardului de sănătate a dat erori şi miercuri: „Mii de pacienţi au aşteptat la uşile cabinetelor!”
0Reprezentanţii medicilor de familie se plâng că sistemul informatic care gestionează cardurile de sănătate nu a funcţionat nici miercuri, timp de o oră şi jumătate. În acest interval, pacienţii au aşteptat la uşile cabinetelor, spitalelor, farmaciilor şi laboratoarelor, fără a beneficia de serviciile medicale de care aveau nevoie.
Potrivit unui comunicat de presă, medicii de familie arată că sute de mii de bolnavi au fost privaţi de servicii. Aceştia afirmă că de la 1 septembrie validarea serviciilor se face strict în baza cardului de sănătate.
„Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pretinde de la furnizori dotări care să funcţioneze non-stop şi obligă furnizorii să folosească sistemul informatic al CNAS. Legislaţia însă nu precizează ce se întâmplă când sistemul informatic nu funcţionează. Deşi CNAS susţine că se poate lucra cu sistemul cardului offline, softiştii susţin că CNAS nu are implementate în programe şi bibliotecile de lucru elementele necesare”, a declarat Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
Fără card de sănătate nu se pot acorda servicii medicale decontabile
Aceasta susţine că pacienţii sunt dezinformaţi atunci când autorităţile pretind că pot obţine servicii şi dacă sistemul informatic nu funcţionează. „Conform legii şi specificaţiilor informatice, fără card de sănătate nu se pot acorda servicii medicale decontabile, pentru că în realitate, nu există acea amprentă a cardurilor. Chiar dacă serviciile se vor valida în următoarele 72 de ore, nesemnate cu cardul vor avea erori si nu se pot plăti”, a spus şi Doina Mihăilă, preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF).
Doctorul Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) susţine că medicii pot face consultaţii şi atunci când sistemul informatic nu funcţionează.
„Medicii pot acorda servicii, pentru că rămâne amprenta de timp în sistem şi au la dispoziţie 72 de ore pentru a urca serviciul, care le va fi ulterior decontat. Mai exact, dacă apare o problemă ca cea de luni, ei trebuie să îşi continue consultaţia. Spre exemplu, pacientul vine la medic, i se cere cardul, se introduce în cititor, se introduce PIN-ul şi chiar dacă apare eroarea card invalid, consultaţia trebuie făcută până la capăt”, a explicat, pentru „Adevărul”, Vasile Ciurchea.
Reprezentant pacienţi: „Căutam alternative la card”
Cu alternative încearcă să vină şi reprezentanţii pacienţilor, care spun că deficienţele şi erorile pe care le mai dă cardul de sănătate au repercusiuni asupra bolnavilor, în primul rând.
„Nu scrie nicăieri în norme că există amprentă de timp, reacţia medicilor este până la urmă justificată pentru că nu au garanţia că le vor fi decontate serviciile respective. Nu au nicio dovadă şi nici bază legală pentru a acorda consultaţii”, a declarat şi Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor (ANPP).
Potrivit acestuia, doar luni, în intervalul 16.30 – 18.45, cât sistemul a fost nefuncţional, peste 80.000 de pacienţi au fost refuzaţi de doctori. „Au lucrat peste 8.500 de medici, care văd câte patru pacienţi pe oră. Deci vorbim de câteva zeci de mii de bolnavi trimişi acasă, ceea ce este foarte grav. Trebuie găsită o alternativă, respective nişte softuri la fiecare cabinet, la fiecare farmacie sau spital. Ne gândim şi la o alternativă pentru card şi anume să se ia în calcul şi registrul în care completează asistenta”, a precizat reprezentantul pacientului.