UPDATE Mihai Gâdea şi Mugur Ciuvică, audiaţi în dosarul „Şantajul Antenelor”. Gâdea: „Nu am fost niciodată cenzurat”

UPDATE Mihai Gâdea şi Mugur Ciuvică, audiaţi în dosarul „Şantajul Antenelor”. Gâdea: „Nu am fost niciodată cenzurat”

Mihai Gâdea este aşteptat la Curtea Supremă pentru a fi audiat în dosarul „Şantajul Antenelor”

Directorul Antena 3, Mihai Gâdea, şi invitatul permanent al postului Mugur Ciuvică au fost audiaţi vineri ca martori în dosarul în care Sorin Alexandrescu, fostul director al Antena Group, este acuzat că l-ar fi şantajat pe Ioan Bendei, administrator RCS&RDS. Prima instanţă l-a condamnat şi pe Dan Voiculescu la doi ani de închisoare cu executare în acest dosar.

UPDATE Primul care a dat declaraţii în faţa instanţei a fost Mihai Gâdea, el oferind detalii în legătură cu difuzarea de către Antena 3, în mai 2013, a unui spot publicitar, prin care opinia publică era informată că vor fi făcute dezvăluiri cu privire la presupuse fapte de corupţie din fotbal, potrivit Agerpres.

Mihai Gâdea a spus în sala de judecată că Antena 3 şi Antena TV Group sunt două entităţi juridice care funcţionează independent, între care exista un protocol de colaborare privind difuzarea de materiale promoţionale. Camelia Voiculescu apare în acţionariatul ambelor societăţi, dar ea nu este implicată în deciziile editoriale ale postului Antena 3.

„Nu am fost niciodată cenzurat, nu mi s-a dictat niciodată ceva de Camelia Voiculescu. Nu am primit ordine privind activitatea editorială. Au fost dialoguri sociale, fireşti, după anumite emisiuni. Pe Sorin Alexandrescu l-am cunoscut puţin, când a venit ca director executiv la Antena 1. În afara unor dialoguri fireşti, nu am avut alte raporturi cu acesta. Fiecare îşi vedea de postul său", a afirmat Gâdea.

Directorul Antena 3 le-a mai spus judecătorilor că spoturile de publicitate sunt difuzate printr-un automatism, fără ca televiziunea care le difuzează să poată interveni, iar întreaga responsabilitate îi revine celui care îl produce.

În cazul promo-ului "Exploziv! Mită în fotbal: 3,5 mil euro. Anchetă jurnalistică în curând", Gâdea a menţionat că acesta a fost produs de Antena Group şi a urmat traseul clasic de difuzare pe Antena 3, însă el nu a ştiut de el înainte de reţinerea lui Sorin Alexandrescu.

"Despre ancheta jurnalistică care se spunea în spot am aflat doar după momentul reţinerii lui Sorin Alexandrescu. Am aflat că era o anchetă jurnalistică făcută de cei de la Antena 1 vizând fapte de corupţie. Documentele care stau la baza acestei anchete jurnalistice le-am văzut ulterior, când totul a devenit public. Din punctul meu de vedere, acele documente impuneau declanşarea unei anchete jurnalistice. Sorin Alexandrescu era abilitat să desfăşoare o anchetă jurnalistică, el având atribuţii editoriale în Antena TV Group", a adăugat Gâdea.

Declaraţia lui Mugur Ciuvică

Tot la acest termen a fost audiat în calitate de martor şi Mugur Ciuvică.

El le-a spus magistraţilor că, în 2013, a intrat în posesia unui contract semnat între SC Bodu SRL şi RCS/RDS privind achitarea unei sume de bani de către RCS/RDS, în valoare de 1,7 milioane euro, pentru prestarea de servicii de publicitate şi marketing.

Ciuvică a precizat că documentele le-a primit la sediul Grupului de Investigaţii Politice, într-un plic fără nicio menţiune pe el, de la o sursă anonimă, după care le-a postat pe site şi apoi a trimis şi mailuri către alte redacţii.

„Noi primim foarte multe informaţii, dar le publicăm doar pe cele care le considerăm de interes public şi le verificăm. Eu am terminat facultatea de medicină, dar mă ocup cu această asociaţie — Grupul de Investigaţii Politice. În general, sursele noastre îşi doresc anonimatul şi de cele mai multe ori rămân anonime în relaţia cu noi. Aşa a fost şi în cazul de faţă. Atunci nu îl cunoşteam pe Sorin Alexandrescu. Poate m-am întâlnit cu el pe hol, nu ştiu, că eu sunt invitat la televiziuni. În ziua în care noi am publicat materialul, am aflat că Alexandrescu a fost reţinut. Nu pot să îmi exprim un punct de vedere asupra modului în care Alexandrescu a intrat în posesia contractului dintre Bodu SRL şi RCS/RDS. Noi aveam suspiciuni că acel contract era o mită mascată sau un comision plătit de RCS lui Mitică Dragomir, în schimbul cedării drepturilor de televizare a meciurilor de fotbal (...) Noi am publicat materialul pe la prânz şi ne-a sunat Mitică Dragomir care ne-a reproşat ceea ce i-am făcut, iar cei care se ocupau cu fabricarea dosarului, aflând din convorbirile noastre telefonice că o să publicăm documentele, s-au dus şi l-au ridicat pe Alexandrescu", a spus Ciuvică.

Următorul termen al procesului a fost stabilit pentru 17 martie, când vor fi audiaţi doi martori.

Ce a spus directorul juridic al Antena TV Group

Pe 3 februarie instanţa supremă a audiat-o pe Raluca Puşcaş, fost director juridic al Antena TV Group.

Ea a povestit cum, pe 23 aprilie 2013, a fost invitată în biroul lui Sorin Alexandrescu, unde a primit contractul dintre SC Bodu SRL (firma care aparţine lui Dumitru Dragomir) şi RCS&RDS.

„Seara a avut loc şedinţa cu Sorin Alexandrescu, Camelia Voiculescu şi Alexandru Popa. Contractul era însoţit de acte adiţionale şi un proces-verbal încheiat între părţile din contract. Nu mai ştiu câte acte adiţionale erau, Alexandrescu mi-a spus să mă uit peste documente, pentru că urmează să le discutăm ulterior. Nu mai reţin când s-a stabilit ora şedinţei, probabil mai târziu. Şedinţa a fost spre seara aceleiaşi zile, în biroul Cameliei Voiculescu. (…) Am discutat pe marginea contractului, iar Alexandrescu sau Camelia, nu mai reţin care dintre ei, mi-a spus să redactez o scrisoare ca din partea Jurnalului Naţional, care să fie trimisă spre părţile din contract şi către Dumitru Dragomir. Mi s-a spus să cerem prin scrisoare un punct de vedere cu privire la contract şi să menţionez că e nevoie de punctele de vedere pentru o anchetă jurnalistică. Alexandrescu nu mi-a spus de unde are acele documente”, a arătat martorul.

Camelia Voiculescu, prezentă în toate deciziile importante

Întrebată de instanţă dacă inculpata Camelia Voiculescu avea vreun cuvânt de spus în luarea deciziilor din cadrul firmei, martorul a răspuns afirmativ.

„Se discutau deciziile cu ea, se implica în activitatea societăţii, era consultată referitor la programe, la situaţii financiare. Am asistat la discuţii pe marginea programelor care urmau să se difuzeze, referitoare la programe care urmau să se achiziţioneze. Cele mai importante decizii din companie erau discutate cu ea, nu doar programe, ci şi situaţii financiare”, a continuat Raluca Puşcaş.

Chestionată de judecător în ce context i s-a cerut restituirea contractului şi dacă au mai fost discuţii despre acest subiect, Puşcaş a arătat: “Cu puţin timp înainte să fiu chemată la DNA, Camelia Voiculescu m-a chemat la o discuţie la ea în birou, unde mi-a spus că dacă voi fi chemată la audieri, să declar că ea şi Sorin Alexandrescu nu au ştiut nimic despre acele scrisori care au fost  transmise. La această discuţie nu au mai fost de faţă alte persoane. Acelaşi lucru mi-a fost solicitat şi de către Mihai Puiu, care nu mi-a transmis verbal, a scris pe un laptop, aşa cum am mai declarat”, a mai spus martorul.

Judecătorul Aurel Gheorghe Ilie a mai dorit să ştie dacă, la momentul în care au avut loc acele discuţii, martorul mai colabora cu Antena Group. “Da. Mi-am dat demisia după ce au avut loc acele discuţii”, a arătat femeia.

Martorul a mai spus că ştia de existenţa mai multor litigii între Antena Group şi RCS&RDS şi că se discuta în perioada respectivă despre retransmiterea canalelor din grup de către RCS&RDS.

Gâdea a lipsit de la termenul din 3 februarie

La termenul din 3 februarie trebuia audiat şi Mihai Gâdea, dar nu s-a prezentat la instanţă pe motiv că este plecat în Statele Unite, în interes de serviciu.

Curtea de Apel Bucureşti i-a condamnat, pe 12 mai 2016, pe fostul director al Antena Group Sorin Alexandrescu la trei ani şi şase luni de închisoare cu executare, pe Dan Voiculescu la doi ani de închisoare cu executare şi pe Camelia Voiculescu la doi ani de închisoare cu suspendare, în timp ce Antena 3 şi Intact Publishing au fost achitate.

Decizia a fost contestată la instanţa supremă.

Acuzaţiile aduse de procurori

Fondatorul trustului Intact, Dan Voiculescu, şi fiica sa Camelia au fost trimişi în judecată în 1 octombrie 2013, alături de directorul general Antena TV Group SA, Sorin Alexandrescu, de George Daniel Matiescu, director general al Intact Publishing SRL, şi de fostul şef al ANAF Şerban Pop.

Judecarea dosarului a început în 5 noiembrie 2013, iar în 11 februarie 2014 cauza a fost scoasă de pe rolul instanţei şi trimisă unui judecător de cameră preliminară, care să îndeplinească procedurile prevăzute de noul Cod de procedură penală.

Potrivit anchetatorilor, în perioada 16 aprilie - 21 mai 2013, Sorin Alexandrescu a exercitat, în mod repetat şi gradual, acte de constrângere asupra administratorului RCS&RDS Ioan Bendei, ameninţându-l cu darea în vileag a unor presupuse fapte de corupţie, astfel încât să îl determine să urmeze conduita impusă de inculpat.

Actele de constrângere s-a fi exercitat verbal, prin afirmaţii legate de perspectiva declanşării unui scandal mediatic, dar şi prin intermediul unui spot publicitar prin care publicul era informat că vor fi făcute dezvăluiri cu privire la presupuse fapte de corupţie în care ar putea fi implicat Ioan Bendei.

Acest spot publicitar, arată DNA, a fost realizat din dispoziţia Cameliei Voiculescu şi a lui Sorin Alexandrescu, la 8 mai 2013, şi a fost difuzat în perioada 9 - 30 mai 2013, cu o frecvenţă de cinci ori pe zi (în total, de 401 ori) de toate posturile TV aparţinând SC Antena TV Group SA şi SC Antena 3 SA.

Motivarea primei instanţe

De altfel, în motivarea sentinţei prin care Alexandrescu a fost condamnat la trei ani şi şase luni de închisoare cu executare. instanţa a subliniat că acesta a avut rolul principal în şantajarea directorului RCS&RDS, Ioan Bendei. Magistraţii arată că Alexandrescu, patroana sa, Camelia Voiculescu şi Dan Voiculescu, „au urmărit prin săvârşirea faptei obţinerea a 4.320.000 euro/an vreme de 5 ani.”

citeste totul despre: