Spotul „Ciocârlia“, care a modificat legea vânătorii în România, a primit cea mai importantă distincţie în industria publicităţii din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O reclamă românească a primit cea mai preţioasă distincţie din publicitatea europeană - „Leul de Aur“, la Festivalul de Creativitate Lions din Cannes, pe data de 25 iunie. Este vorba despre campania „Opreşte barbaria. Salvează ciocârlia“, realizată la iniţiativa Societăţii Ornitologice Române de agenţia de publicitate Jazz Communications.

Clipul a câştigat la categoria de promovare a unei cauze - Entertainment Lions for Music/ Use of an Artist as a Spokesperson or Ambassador in Partnership with a Cause.

Imaginile arată o soprană tânără şi frumoasă, care încântă cu trilurile ei demne de o ciocârlie auditoriul din sala de spectacole. Cântecul ei se frânge, însă, brutal de un glonţ care răpune solista. Din sală, vânătorul fără milă este mulţumit de prada sa, care zace fără suflare, însângerată.

Artista care a interpretat rolul Ciocârliei este mezzo-soprana Andreea Ilie din Timişoara, care a fost acompaniată pe scenă de muzicienele de la Sierra String Quartet. Film Factor şi operatorul Tudor Mircea au adus povestea la viaţă, iar oamenii de la Pukka au dat viaţă site-ului.

„Totul a pornit din septembrie 2014, când deja se strângeau nori negri, când se aflau primele detalii despre schimbările intenţionate de iniţiatorii legii vânătorii. Primul comunicat de presă şi primul semnal de alarmă al SOR nu au dus la absolut nimic. Eram ignoraţi de politicieni. Societatea Ornitologică Română avertiza că România riscă o nouă procedură de infringement dacă modificările aduse Legii Vânătorii vor trece de plenul Camerei Deputatilor. Mai mult, vom fi martori la noi crime ecologice. Concret, modificările legii 407/2006 prevedeau prelungirea perioadelor de vânătoare pentru 5 specii de păsări şi posibilitatea vânătorilor străini de a vâna în România fără impedimente. Apoi, în 2015, ne-am trezit că Legea trecuse de Camera Deputaţilor cu doar câteva împotriviri. Atunci ne-am anunţat membrii şi simpatizaţii că e cazul să facem orice pentru a opri această lege. I-am scris preşedintelui Johannis că nu tot ce zboară se mănâncă, iar preşedintele a respins legea de la promulgare“, relatează ecologiştii de la Societatea Ornitologică Română (SOR).

Intră în scenă profesioniştii în reclame

Lor li s-au alăturat profesioniştii de la Jazz Communications şi de la Rogalski Damaskin PR. Andreea Ghenoiu a auzit un interviu acordat de responsabilul de comunicare al SOR la RFI România şi a decis să se implice pentru a salva ciocârliile.

„La prima întâlnire, Irina Pencea, Valentin Suciu, Andreea Ghenoiu şi Eliza Rogalski ne spuneau ca or să se implice şi să schimbe legea asta. Au făcut-o. Au activat toate resursele lor, toţi cunoscuţii, au făcut cunoscută cauza şi i-au găsit simpatizanţii. A urmat realizarea spotului, acolo unde Valentin Suciu a dirijat oameni, aparatură, lumini, muzicieni. Când a apărut spotul - a şocat şi a dat avânt campaniei noastre. Opinia publică a înţeles că legea vânătorii are lacune mari, aşa că oamenii ne-au susţinut: au semnat petiţia, au creat o adevărată furtună. În timp ce agenţia Rogalski Damaschin le dădea jurnaliştilor şi blogger-ilor comunicatele de presă, presiunea creştea. Au apărut interviuri în direct, dezbateri, reportaje, ştiri la marile posturi TV, la radio, în presa tipărită şi cea online. Vedetele din muzică se alăturau şi ele campaniei, donând trilfie-uri (tril+selfie) pentru a ajuta ciocârlia, specia scut din această campanie“, povestesc cei de la SOR.

Spotul care a modificat o lege

Coaliţia Natura 2000 îşi mobilizase toate ONG-urile membre pentru a modifica textul de lege. S-au alăturat şi ONG-uri care nu făceau parte din Coaliţie, dovadă că această cauză îi privea pe toţi cei care luptă pentru un mediu mai curat în România.

„Deznodământul este cunoscut. Ciocârlia, din păcate, încă mai este vânată în România. Dar cotele de recoltă sunt mult mai mici. Şi ne-am propus să devină 0. Iar conservare nu se poate face fără un dialog deschis între toate părţile interesate. De aceea, după încheierea campaniei cu un succes, a urmat o perioadă de contacte şi discuţii între reprezentanţii SOR şi cei ai AGVPS din România. Mai mult, au venit si alte ONG-uri alături de noi, iar colaborarea a fost consimţită printr-un acord semnat de vânători şi conservaţionişti.

Pe scurt, şi noi, şi celelalte ONG-uri, şi vânătorii dorim o lege mai bună, care să reglementeze vânătoarea. În acest sens, pregătim grupurile de lucru care să reunească absolut toţi factorii interesaţi, pentru a rescrie un act normativ de care depinde soarta multora din animalele din România, de la urs, la ciocârlie.

Iar totul a plecat de la un spot. Pe unii i-a enervat la culme, pe alţii i-a şocat, dar acest spot a dus la modificarea în bine a unei legi. Iar asta, vrem sau nu, contează“, spun membrii Societăţii Ornitologice Române.

Cum ar fi lumea un loc mai bun

„Campania s-a încheiat, dar profesioniştii din PR şi publicitate au apreciat munca agenţiilor. Ciocârlia a fost campania cu cele mai multe premii primite în anii 2015-2016, de la cele de PR la cele de advertising, de la cele din România la cele internaţionale. Iar ultimul tril a fost direct de la Cannes, de pe scena celui mai prestigios festival, cel care premiază creativitatea. Iată postarea de pe Facebook a Andreei Ghenoiu, după ce primise Leul de Aur pe scena de la Cannes: «Eu vreau să spun că sunt fericită că un gest simplu şi real, o cauză atât de frumoasă ne-a ieşit. Am mai zis şi mai zic că dacă toţi noi ăştia, creativi, ne-am alege câte o cauză, o indignare a noastră şi am încerca să-i găsim rezolvarea în lumea reală, atunci poate că lumea chiar ar fi un loc mai bun. Asta e puterea comunicării cu suflet. Sunt multe de făcut şi multe pe care le putem face noi. Nici nu trebuie să căutăm mult... poveştile sunt lângă noi, le trăim deja»“, arată ornitologii.

Până acum, campania Ciocârlia a primit 5 premii (3 aur şi 2 argint) la Romanian PR Awards, dar şi la Webstock, Internetics, Golden Hammer. A fost şi în topul celor mai bune filme pe bestadsontv.com, în aprilie 2015 şi în topul celor mai populare şi apreciate reclame din 2015, pe adsoftheworld.com.

Jazz Comunications - premiat cu Leul de Aur la Cannes Sursa foto sor.ro

image

Pe aceeaşi temă:

Campania unui festival din Ardeal unde biletul s-a plătit cu sânge, premiată la cel mai important eveniment de publicitate din centrul şi estul Europei

Cele mai eficiente clipuri publicitare au primit Premiile EFFIE

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite