Situaţie dramatică pe Dunăre. Marinari blocaţi de săptămâni întregi între sloiuri uriaşe: „Se poate întâmpla ceva urât“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe anumite sectoare ale Dunării persistă pod de gheaţă, iar multe nave sunt captive între sloiuri. Într-o astfel de situaţie se găseşte şi un convoi cu patru barje împins de nava “Voltaj”, din flota firmei brăilene “Romnav”. Şase oameni sunt la bordul acestei nave, între sloiuri, la kilometrul fluvial 348, undeva aproape de portul Călăraşi, în dreptul localităţii constănţene Pârjoaia.

“Situaţia e destul de complexă. Între kilometrii fluviali 411 şi 300 sunt blocuri masive de gheaţă a căror grosime atinge chiar şi 3 metri. Nava noastră se află la km 348. Noi sperăm să o scoatem de acolo până când nu încep să se pună în mişcare blocurile astea de gheaţă. Dacă o prind în poziţia în care se află acum, ar fi rău, se poate întâmpla ceva urât cu nava.

O firmă constănţeană a trimis în zonă remorcherul «Prietenia», care a tăiat un canal în podul de gheaţă, dar nu a ajuns decât până la km 343. Ar mai fi cam 5 km de înaintat până la locul unde se află convoiul «Voltaj». Astăzi am trimis în zonă şi remorcherul nostru, «Adjud», pe care l-am ţinut până acum să spargă gheaţa pe braţul Măcin. Cu cele două remorchere, sperăm să tăiem un canal în gheaţă, cât să putem pune în mişcare «Voltajul», să îl aducem la adăpost”, ne-a spus Gheorghe Antistescu, directorul “Romnav” SA Brăila.

Partea bună este că nava “Voltaj” şi cele patru barje cu cereale pe care le are ataşate nu se află pe mijlocul şenalului, ci undeva la mal, astfel că aprovizionarea echipajului cu alimente şi combustibil s-a putut face destul de uşor.

“În ianuarie, când au scăzut mult temperaturile şi a început Dunărea să îngheţe, am oprit nava din marş şi am tras-o la mal, pentru că în acel moment se afla în zona localităţii Pârjoaia, unde a început pe vremuri construirea unei dane care să servească pentru o carieră de calcar din zonă. Nava noastră se află la mal, lângă o estacadă de beton. Am putut să aprovizionăm echipajul fără probleme. Iniţial erau trei oameni, acum sunt şase, pentru întărirea moralului”, informează Antistescu.

Directorul “Romnav” a dat asigurări că, în cazul în care gheţurile s-ar pune în mişcare şi ar periclita nava, echipajul ar avea posibilitatea să se salveze: “Ne-am luat toate măsurile de prevedere în acest sens. În marinărie sunt trei priorităţi: să salvezi oamenii, să salvezi nava şi abia la urmă să salvezi marfa transportată!”.

Firma brăileană deţine în prezent şapte convoaie cu barje, şi toate şapte au fost prinse între gheţuri la un moment dat, de la începutul lunii ianuarie până în prezent. Singurul convoi de barje al “Romnav” încă blocat între gheţuri este “Voltaj”. Celelalte s-au aflat în sectoare ale Dunării unde gheaţa s-a dispersat între timp. Două dintre ele erau pe sectorul sârbesc al fluviului când a început îngheţul.

Pabube de sute de mii de euro

Gheorghe Antistescu spune că blocajul de pe Dunăre i-a provocat firmei sale, în numai o lună, pierderi totale în valoare de circa 400.000 de euro. De altfel, mai mulţi armatori se plâng de această situaţie, acuzând Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi că nu a luat măsuri pentru împiedicarea formării podurilor de gheaţă pe fluviu.

“De la data interzicerii navigaţiei, AFDJ, singura structură de stat cu responsabilităţi în acest sens, NU a intervenit în niciun fel, NU a întreprins nicio acţiune concretă pentru spargerea podurilor de gheaţă şi asigurarea liberei navigaţii. La data redactării acestui Apel, pe mai multe sectoare ale Dunării s-au format poduri de gheaţă: Moldova Nouă - Orşova, km 448 - Olteniţa şi, cel mai periculos, cel din zona Călăraşi, către Bala Borcea (zona unde se află convoiul firmei Romnav n.n.). Gheaţa a format în aval de Călăraşi un adevărat baraj, cotele din amonte fiind neobişnuit de mari în comparaţie cu restul cotelor Dunării. Ruperea necontrolată a acestui baraj de gheaţă şi eliberarea în aval a unui volum extrem de mare de apă, într-un interval de timp extrem de scurt, poate avea ca şi consecinţă, pe lângă inundaţiile catastrofale, producerea de pagube prin deteriorarea construcţiilor hidrotehnice, dar şi riscul de scufundare a navelor şi ambarcaţiunilor aflate acum prinse în gheaţă, ceea ce ar duce la pierderea încărcăturii, cu potenţial de contaminare a apelor Dunării cu combustibilul şi marfa aflate la bordul navelor. Nu în ultimul rând, sunt puse în pericol vieţi omeneşti, atât cele ale persoanelor ambarcate pe navele aflate în pericol, dar şi a celor aflaţi în calea apelor”, se arată într-un apel semnat de peste 40 de firme româneşti şi adresat autorităţilor din domeniul naval dar şi preşedintelui Klaus Iohannis şi primului ministru Sorin Grindeanu.

Citiţi şi

Brăila

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite