Ce pierderi le-a provocat armatorilor gheaţa care a blocat şenalul navigabil al Dunării. Trei nave au fost captive între sloiuri timp de o lună, la Brăila

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce sloiurile au blocat şenalul navigabil al fluviului timp de aproape o lună, restricţiile impuse de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi nu au fost ridicate pe 7 februarie, astfel că navele blocate între gheţuri până zilele trecute încă pot în sfârşit să plece spre destinaţie. În zona Brăilei, mai exact în dreptul comunei Chiscani, au stat blocate în gheţuri, timp de o lună, trei nave.

Două dintre acestea s-au pus în mişcare, la începutul acestei săptămâni, după ce s-a topit gheaţa. S-au deplasat, însă, doar câţiva kilometri, ancorând în portul Brăila, la adăpost. Marţi, în zona Chiscani, încă mai stătea pe loc împingătorul BGTR10, navă sub pavilion Slovacia, cu cinci oameni la bord. Împingătorul respectiv are  ataşate trei barje încărcate, în total, cu 1.825 tone de marfă ce trebuie transportată spre Rusia.

În aceeaşi zonă, la câteva zeci de metri distanţă una de alta, au mai fost captive în sloiuri încă două nave: şlepul motor Svetâi Petro, cu o barjă ataşată, pavilion Ucraina, şi tancul petrolier Kvins, pavilion Serbia. Potrivit Căpităniei Brăila, şlepul ucrainean transportă 827 tone de laminate şi are un echipaj format din 10 membri, iar tancul petrolier sârbesc are echipaj de patru oameni.

La începutul acestei săptămâni, după ce gheaţa de pe sectorul brăilean s-a dispersat, cele două nave s-au pus în mişcare şi au venit în portul brăilean, pentru a aştepta aici ridicarea restricţiilor de navigaţie care să le permită să plece spre destinaţie. Astfel, după o lună de zile de stat la bord, marinarii au putut, în sfârşit, să urce pe mal.

În cele patru săptămâni cât cele trei nave au stat între gheţuri, marinarii au trebuit să se descurce cu proviziile de la bord, iar când acestea s-au terminat, au apelat la armatori să le trimită altele. De aprovizionarea împingătorului BGTR10 şi a şlepului Svetâi Petro s-a ocupat firma “Livamex” Tulcea, agentul din România al armatorilor din Slovacia, respectiv Ucraina.

“Am făcut două transporturi cu alimente, cu ajutorul remorcherului Târgu Ocna, pus la dispoziţie de Navrom Galaţi. Iniţial, am încercat să ajungem la cele două nave cu ajutorul unor localnici din comuna Chiscani. La primul transport, s-a cărat jumătate de tonă de alimente, la al doilea am dus o tonă, cu tot ce era nevoie la bord: apă, pâine, carne, legume”, spune Valentina Tătaru, agent în cadrul “Livamex” Tulcea.

Din cauza blocajului provocat de sloiurile de gheaţă, armatorii care deţin nave fluviale au avut pierderi de ordinul zecilor de mii de euro. “Vreo 30 - 40.000 de euro au fost doar salariile plătite suplimentar. Deocamdată, nu am un calcul exact al pierderilor, dar pot să zic că au fost destul de mari, per total”, afirmă omul de afaceri brăilean Florin Cârligea, a cărui firmă deţine mai multe nave fluviale.

Citiţi şi

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite