DOCUMENT Camera Deputaţilor a adoptat tacit desfiinţarea inspectoratelor şcolare

DOCUMENT Camera Deputaţilor a adoptat tacit desfiinţarea inspectoratelor şcolare

Propunerea are nevoie de votul senatorilor Foto: Adevărul

Camera Deputaţilor a adoptat tacit un proiect de lege care stabileşte desfiinţarea inspectoratelor şcolare. Iniţiativa deputatului Cornel Comşa prevede preluarea atribuţiilor inspectoratelor de către Ministerul Educaţiei şi de autorităţile administraţiei publice locale. Pentru a intra în vigoare, propunerea are nevoie de votul senatorilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Deputatul independent Cornel Comşa a iniţiat, în 2015, o propunere legislativă care prevede desfiinţarea inspectoratelor şcolare şi preluarea atribuţiilor acestora de către Ministerul Educaţiei, respectiv Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, prin înfiinţarea unui departament pentru inspecţie şcolară, şi de autorităţile administraţiei publice locale, prin înfiinţarea unui compartiment de specialitate în cadrul aparatului primarului sau al consiliului judeţean.
 
„Descentralizarea în domeniul educaţiei este absolut necesară pentru a da putere şcolilor să ia decizii şi comunităţii locale să se implice cu adevărat şi a fost cuprinsă în strategia de descentralizare, realizată de Guvern, în 2006. Vreau să pornesc o dezbatere reală pe acest subiect, iar primul pas este să oferim o formă şi un cadru instituţional, iar Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor va trebui să-şi asume acest rol”, a explicat Cornel Comşa, iniţiatorul proiectului legislativ. 
 
Directorii ar urma să fie numiţi direct de către consiliul de conducere al şcolii, iar concursurile de ocupare a posturilor didactice s-ar organiza în cadrul unităţii de învăţământ. 
 
 Comisiile de învăţământ şi de administraţie publică din Camera Deputaţilor au dat raport de respingere, însă, la votul din plen, din decembrie 2015,  nu a fost întrunita majoritatea calificată pentru respingere. Proiectul nu a mai ajuns însă pe masa plenului a doua oară, având termen de dezbatere şi vot final data de 4 februarie 2016. Astfel, proiectul a fost adoptat tacit şi va merge la Senat. Pentru a intra in vigoare, propunerea de desfiintare a inspectoratelor scolare are nevoie de votul senatorilor.
 

Comisia pentru învăţământ: Eliminarea inspectoratelor, blocaje în sistem

Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor a atras atenţia că eliminarea inspectoratelor ar duce la blocaje în structura şi funcţionarea sistemului, iar transferul atribuţiilor acestora către autorităţile locale va crea probleme în ceea ce priveşte principiul autonomiei locale.
 
"Având în vedere că atribuţiile specifice sunt stabilite în prezent pe bază de raporturi de subordonare ierarhică, transferul acestor atribuţii ale inspectoratelor şcolare judeţene în sarcina autorităţilor  administraţiei publice locale poate crea probleme în ceea ce priveşte principiul autonomiei locale. Inspectoratele şcolare au atribuţii importante în sistemului naţional de învăţământ, iar eliminarea acestora în momentul de faţă ar determina necorelări şi blocaje în structura şi funcţionarea sistemului. (...)
 
Desfiinţarea inspectoratelor şcolare, care sunt servicii publice ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice din unităţile administrativ-teritoriale, ar genera o practică neunitară în ceea ce priveşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de conducere din unităţile de învăţământ", se arată în raportul comisiilor.
 

Adrian Curaj: Am spus „Nu” desfiinţării inspectoratelor şcolare

Ministrul Educaţiei Naţionale Adrian Curaj a declarat joi, la Oradea, că a dat aviz negativ proiectului de lege privind desfiinţarea inspectoratelor şcolare.
 
„Poziţia Ministerului Educaţiei a fost 'Nu'. Am dat aviz negativ iniţiativei, foarte clar. Nu, adică să nu se desfiinţeze. Şi voi face tot ce ţine de mine ca acest 'nu' să îl susţin şi îl voi susţine astfel încât să îşi facă efectul”, a spus, într-o conferinţă de presă, Adrian Curaj, potrivit Agerpres. 
 
Ministrul Educaţiei a motivat acest aviz negativ afirmând că, în opinia sa, 'descentralizarea este esenţială' şi că 'prea multă centralizare nu este potrivită'.
 
„Suntem într-un moment în care discutăm la nivel de România de întărirea capacităţii administrative. Avem o strategie de întărire a capacităţii administrative, un program inclusiv cu fonduri europene, cu un buget de două ori mai mare decât ce a avut programul anterior, şi va trebui să lucrăm foarte mult în întărirea capacităţii administrative a instituţiilor publice, care reprezintă Statul Român. Şi aici trebuie să fim conştienţi că trebuie permanent să investim în simplificarea administrativă, în mai bune proceduri. Eu sunt pentru descentralizare şi am încredere că vom putea împreună să consolidăm ce s-a făcut bun, să corectăm unde au fost probleme”, a subliniat ministrul Adrian Curaj.

Cîmpeanu: „Cea mai mare prostie“ 

Fostul ministru al Educaţie Sorin Cîmpeanu declara pentru „Adevărul”, în octombrie 2015, că este împotriva ideii încă de când proiectul urma să fie dezbătut în Parlament: „Desfiinţarea inspectoratelor şcolare este, în opinia mea, una dintre cele mai mari prostii pe care le-am auzit de când răspund de portofoliul Educaţiei”. 
 

Inspecţie şcolară privată 

Pe de altă parte, expertul Marian Staş susţinea în totalitate descentralizarea sistemului de învăţământ şi consideră că principala piedică este reprezentată chiar de aceste inspectorate şcolare, care sunt nişte „instituţii toxice, comuniste şi corupte”.
 
„Susţin fără rezerve inspecţia şcolară şi instituţională în învăţământul preuniversitar din România, ca pe un instrument managerial încă deosebit de necesar dezvoltării şi consolidării calităţii educaţiei; şi susţin, tot fără rezerve, schimbarea paradigmei sale instituţionale prin crearea unei pieţe deschise şi sănătoase a furnizorilor de inspecţie şcolară şi instituţională, independente de Ministerul Educaţiei”, a scris într-un editorial expertul şi bloggerul „Adevărul“, Marian Staş.
citeste totul despre: