I. Autorii Anonimi

Eu, Marian Staş, în 2010-2011, am scris şi îmi asum integral acest studiu privind cultura organizaţională a cancelariilor.

Eu, Marian Staş, tot în 2011, am realizat şi îmi asum integral această proiectare curriculară pentru programul de formare continuă “Managementul clasei. Gestionarea situaţiilor de criză”.

Eu, Marian Staş, în 2013, am publicat şi îmi asum integral conţinutul volumului “România pe bune începe cu Şcoala pe bune”.

Şi tot aşa. Nu numai că nu am o problemă de vreun fel cu enunţurile anterioare, dimpotrivă: deontologia profesională elementară mă obligă să-mi asum, cu nume şi prenume, paternitatea ideilor pe care le public! De aici începe conversaţia intelectuală autentică. Altminteri, cum ştim cu cine discutăm şi de la cine să cerem informaţi şi detalii, dacă simţim nevoia? Aşa ştim cui să dăm feedback, pozitiv ori negativ, şi cui să mulţumim, prin recunoaştere publică explicită, pentru ceea ce am învăţat din lucrurile publicate de persoana respectivă. E cât se poate de firesc. E cât se poate de … ne-“rinoceric”!... (apud Ionesco) Şi, ca să dau şi mai pregnant dimensiunea grotescului situaţiei, asumarea este cu atât mai necesară cu cât Compendiul… are impact direct, în clase, asupra celor 180000 de elevi de-a V-a. Cum să nu cunoască România cine îi şcoleşte, prin cărţi, copiii?!...

Aşa încât, distinşi autori ai Compendiului…, las la o parte M.E.N. şi I.Ş.E., care s-au descalificat instituţional o dată în plius, cerându-vă să vă ascundeţi în spatele anonimatului. Aşa ceva, uman, intelectual, academic, ştiinţific, educaţional, e descalificant. Pur şi simplu, NU SE FACE! Acum, conversaţia este între noi.

Cine sunteţi voi, de fapt? Cum vă cheamă?

  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba şi literatura română, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba engleză L1, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba engleză L2, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba franceză L1, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba franceză L2, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Limba germană, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Matematică, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Biologie, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Educaţie socială – Gândire critică şi drepturile copilului, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Istorie, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Religie – Cultul ortodox, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Geografie, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Religie – Clutul penticostal, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Educaţie plastică, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Educaţie muzicală, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Educaţie tehnologică şi aplicaţii practice, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Informatică şi TIC, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?
  • Doamnă profesoară / Domnule profesor, autoare / autor al secţiunii Consiliere şi dezvoltare personală, cine sunteţi dumneavoastră? Cum vă cheamă?

Vă invit să ieşiţi la lumina rampei, cu nume şii prenume, din respect pentru munca voastră. Aveţi dreptul să vă cunoaştem. Sunteţi perfect îndrituiţi să vă asumaţi public produsele educaţionale pe care le-aţi creat, dacă nu vă e ruşine de ceea ce aţi realizat. Eu cred că nu vă e ruşine. Nici că sunteţi laşi. Nici că vă simţiţi vinovaţi de ceea ce aţi făcut. Altfel, lăsaţi să planeze asupra întreprinderii voastre umbra vinovată a anonimatului, cultivată instituţional incalificabil de M.E.N. & I.Ş.E. Înţeleg că nu sunteţi încadraţi în organigrama I.Ş.E., din moment ce aţi realizat aceste „resurse” pe baza „reperelor metodologice oferite” de I.Ş.E. Corect?

 

II. Caşul unic

Secţiunea: Educaţie tehnologică şi aplicaţii practice (pp. 263-272)

Iată secţiunile disciplinei menţionate:

  1. Educaţie tehnologică şi aplicaţii practice
  2. Creşterea animalelor domestice – îngrijire
  3. Creşterea animalelor domestice – hrănire
  4. Creşterea animalelor de companie
  5. Factori de mediu care influenţează creşterea animalelor
  6. Prelucrarea laptelui – prepararea caşului de vacă
  7. Analiza organoleptică a produselor alimentare de origine animală
  8. Ambalarea şi etichetarea produselor de origine animală

Şi, de-o pildă, activitatea practică aferentă secţiunii VI (p. 270):

  • Să preparăm şi noi caşul de vacă! Pentru 1 kg de caş ai nevoie de 8 litri de lapte şi 4-5 linguri de cheag. În laboratorul / atelierul dotat cu o sursă de căldură (aragaz sau reşou electric) respect cu stricteţe etapele de lucru:
    • Pregăteşte şi dezinfectează vasele şi ustensilele necesare: oală (vas) cu capacitatea de minimum 10 litri, termometru de bucătărie; strecurătoare; tifon; lingură; paletă din lemn; grătar din lemn; farfurie plată
    • Efectuează următoarele operaţiuni:
      • Măsoară cantitatea de lapte în litri
      • Strecoară laptele prin tifon pentru a reţine impurităţile
      • Ia (măsoară, adică – nu?!...) temperatura cu ajutorul termometrului; dacă aceasta nu este între 30-40 grade Celsius, încălzeşte uşor oala pe reşou / aragaz, până la atingerea temperaturii dorite
      • Ridică vasul de pe sursa de căldură, adaugă cantitatea de cheag necesară
      • Amestecă cu paleta şi lasă amestecul liniştit 30-40 minute, timp în care laptele se încheagă
      • Amestecă uşor de câteva ori cu paleta şi mai lasă 10 minute (virgulă!...) timp în care brânza (caşul?!...) se lasă la fundul vasului, iar zerul se ridică
      • Elimină cât mai mult din cantitatea de zer, cu ajutorul unei căni
      • Conţinutul rămas toarnă-l într-un tifon aşezat într-o strecurătoare, răsuceşte tifonul şi mai lasă la scurs încă 4-5 ore. Produsul obţinut se pune pe un grătar din lemn, iar deasupra aşezăm o farfurie plată şi o greutate. Se lasă la scurs 2-3 ore
  • Evaluare. După realizarea produsului scrie materia primă, ustensilele, operaţiile aplicate, adică fişa tehnologică de obţinere a caşului

Întrebări la firul ierbii:

  • Gabriela Diţă, voi, la Rast, DJ, puteţi pune copiii să prepare caş, uite-aşa cum scrie mai sus?
  • Nick Munteanu, dar voi, la Buhuşi, BC?
  • Viforel Dorobanţu, dar voi, la Curcani, CL?
  • Dar la voi, la Lupşanu, CL, merge, Dumitrel Toma?
  • Valentina Stupineanu, dar voi, la Tulcea, TL?
  • Irina Vasile, dar voi, la Ploieşti, PH?
  • Carmina Trâmbiţaş-Vakulovski, dar voi, la Braşov, BV?
  • Irina Comstantimescu, dar la Eco-şcoala voastră din Cândeşti-Vale, DB, merge?
  • Nadia Tufa, voi, la Oneşti, BC, faceţi caş la şcoală?
  • Violeta Dascălu, dar la şcoala voastră minunată, “Ferdinand I” din BUCUREŞTI, merge povestea caşului?
  • Ca să acopăr toată Capitala: dragă Diana Melnic, pentru că ne ştim de-o mie de ani, zi-mi şi mie în câte şcoli gimnaziale bucureştene pot copiii de-a V-a să prepare caşul de vacă?

Alte întrebari?...

Văd cu ochii minţii 180000 de copii, prelucrând în scop de învăţare 180000 x 8 = 1440000 litri de lapte de vacă, cu 180000 x 5 = 900000 llinguri de cheag, folosind 180000 de oale cu capcitatea de minimum 10 litri, 180000 linguri, 180000 de strecurători şi tifonul aferent, pentru a produce 180000 de kilograme de caş… Sau lucrează pe grupe, să zicem 5 copii / caş, deci 180000:5 = 36000 grupe. Şi atunci au nevoie doar de 288000 litri de lapte, 180000 linguri de cheag, 36000 de oale de 10 litri, şi tot aşa…

Laptele este… material auxiliar? Dar cheagul? Dar oalele? Dar strecurătorile? Dar tifonul?

Alte întrebari?...

Şi mai măsor 30-40 de minute pentru încălzirea laptelui, 30-40 de minute pentru închegarea sa, 4-5 ore pentru prima scurgere, 2-3 ore pentru a doua scurgere – în total, 7-10 ore pentru a transforma 8 litri de lapte, multiplicaţi, litrii, de 180000 de ori, într-un kilogram de caş, multiplicat şi el, kilogramul, de 180000 de ori. O rămâne suficient timp pentru ce mai e de făcut la şcoală, română, geografie, matematică, alea-alea? Pentru că, nu-i aşa, tabelul-plan cadru e unic, deci programa şcolară e unică, deci Educaţia tehnologică e unică şi ea, deci toţi copiii (cu trei i) de-a V-a trebuie să prepare caşul de vacă unic. O fi bine aşa, caş de vacă, preparat de 180000 de copii (cu doi i) de-a V-a, de la Zimnicea la Darabani şi de la Beba Veche la Sulina, în anul de graţie 2017? Şi o fi bine aşa, povestea cu împăturitul caşului, altă procedură …

Alte întrebări?...

La urmă, punând capac de-a binelea. EVALUAREA: După realizarea produsului scrie materia primă, ustensilele, operaţiile aplicate, adică fişa tehnologică de obţinere a caşului.

Păi… toate sunt deja scrise, la pagina 270! Asta înseamnă evaluare? Copierea de pe Compendiu pe caiet?

Fix din ciclul "cosorul lui Moceanu" (cosorul lui Moceanu are o parte fier… OASĂ!... şi o parte lemn... OASĂ!...)

Admiţând că am pune, totuşi, copiii (cu trei i), să prepare buclucaşul caş, eu i-aş fi invitat, pentru evaluare, să aducă în clasă caşul făcut de fiecare în parte şi să-l servească felii, tuturor celorlalţi colegi. Este cea mai directă modalitate de a ‘evalua’ rodul muncii fiecăruia. A transcrie dintr-un loc în altul e, în formă pură, formă fără fond, de nu-'i mai vine să faci caş, vreodată!...

Atenţie mare, cei care citiţi textul acesta: somnul raţiunii naşte moştri, iar ingredientul organic al somnului raţiunii este noaptea minţii – cu atât mai gravă în manifestarea ei, cu cât vorbim de EDUCAŢIE. Vă mai aduceţi aminte? Noi, educatorii, pedagogii!...

"Vedeţi dumneavoastră, noi educatorii, pedagogii, suntem ca nişte doctori. Care stă... Stă la căpătâiul bolnavului şi-aşteaptă. Aşteaptă până se face bine. Adică se ridică pe picioarele lui. Că de nu o mierleşte în cristoşii mă-sii!... […] Avem miniştri, avem profesori de facultate, avem ingineri, fi-lo-sofi… băăă!... artişti. Toţi a venit aici pentru reeducare. Adică să-nveţi o meserie, din care să se hrănească… PE SINE!… pe sine… şi ulterior… familiile lor… familiile… LOOOR!... Asta e!... Şefu’, ştii sum să uită ri la mine? Ca la Dumnezeu... Cum vă uitaţi, mă, la mine? CA LA DUMNEZEU!... Com?!... CALADUMNEZEU!..."

 

Cine a scris, aşadar, Compendiul introductiv pentru gimnaziu?